1721
Sök

Avgassystem Volvo 940Gl?

1 997 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Hej!

Tänkte att jag skulle få min 940 att låta lite grövre och jag undrar då hur jag ska göra detta?
Vilken dämpare kan man ta bort? Hade varit bra om jag kunnat ta bort den sista så kan jag dra ett rakt 2,5" där istället. Har hört att det låter lite traktor då?

Så vilken dämpare kan jag ta bort för att få goast ljud (ett litet gott mullrande) samt att förlora minst effekt. Sugmotorer vill väll ha ett vist motstånd om jag inte minns fel.

Tack på förhand!smile
Mvh/Fredrik

1 688 Inlägg
13 november 2007
Peta bort den sista och ersätt den med 2.5" simonsdämpare, dom har någon serie som heter turbo tror jag :-)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 997 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Losgard skrev:
Peta bort den sista och ersätt den med 2.5" simonsdämpare, dom har någon serie som heter turbo tror jag :-)

Så jag ska ersätta med en större dämpare istället för ett vanligt rör?
Vad kostar en sådan dämpare då?
Mvh/Fredrik:)

1 688 Inlägg
13 november 2007
Kostade några hundralappar sist jag kollade.
Men det enklaste du kan göra är att peta bort orginaldämparn som sitter sist, och dra ett vanligt 2.5" rör ifrån böjjen över bakaxeln och bakåt.
E du inte nöjd med ljudet så kan du ju skaffa dig en 2.5" dämpare, eller 3" för den delen om du vill ha mera muller.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 997 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Losgard skrev:
Kostade några hundralappar sist jag kollade.
Men det enklaste du kan göra är att peta bort orginaldämparn som sitter sist, och dra ett vanligt 2.5" rör ifrån böjjen över bakaxeln och bakåt.
E du inte nöjd med ljudet så kan du ju skaffa dig en 2.5" dämpare, eller 3" för den delen om du vill ha mera muller.

Det var så jag funderade på att göra, ta bort den sista burken.

Men jag förlorar inget i effekt då? Jag har hört lite olika varianter då vissa säger att man kan ta bort alt utom sista dämparen och vissa säger allt utom främre dämparen?neutral

Om jag tar bort min sista dämpare och ersätter den med ett 2,5" rör vad säger då besiktingen om detta? ska besikta i December så de kanske är lika bra att vänta till efter de?

Tack!
Mvh/Fredrik

1 688 Inlägg
13 november 2007
Njet, du förlorar ingen effekt på att peta bort sista burken.
Att ta bort allt utom sista/främsta dämparen/dämparna vet jag inte, det låter inte som någon bra ide.
Ett ganska redigt motstånd har du ifrån katalysatorn, sen har du en ljuddämpare till efter katalysatorn, så motstånd får den nog alltid smile

Angående besiktning så körde jag genom besiktningen utan slutdämpare med ett DAMSUGAR-skaft och det gick genom med anmärkning på att det läckte med min ena 740.

På den andra körde jag riktiga rör, och det fungerade kanoners genom besiktningen.

2 182 Inlägg
13 november 2007
Köp simons 2,5" halvsats, alltså från katten å bakåt

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 997 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Losgard skrev:
Njet, du förlorar ingen effekt på att peta bort sista burken.
Att ta bort allt utom sista/främsta dämparen/dämparna vet jag inte, det låter inte som någon bra ide.
Ett ganska redigt motstånd har du ifrån katalysatorn, sen har du en ljuddämpare till efter katalysatorn, så motstånd får den nog alltid smile

Angående besiktning så körde jag genom besiktningen utan slutdämpare med ett DAMSUGAR-skaft och det gick genom med anmärkning på att det läckte med min ena 740.

På den andra körde jag riktiga rör, och det fungerade kanoners genom besiktningen.

Okej, blir nog till att köpa lite rörbitar och eventuellt en grövre ljuddämpare på slutet:)
Tack för dina tips!
Mvh/Fredrik

1 997 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Niklas1987 skrev:

Njaa, så mycket tror jag inte att jag vill ha. Och jag köper inget färdigt då jag lika gärna kan sätta ihop de själv. Blir mycket billigare att bara köpa lösa rör-delar.

Men tack för ditt förslag!
Mvh/Fredrik

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
13 november 2007
Vill man komma undan billigt så byter man ut mellersta dämparen mot ett rakt rör smile Byter man ut den sista ljuddämparen mot ett rakt rör så blir det lite mer traktorljud. Men sportljuddämpare går ju också bra wink

3 650 Inlägg
13 november 2007
Marcus_89 skrev:
Vill man komma undan billigt så byter man ut mellersta dämparen mot ett rakt rör smile Byter man ut den sista ljuddämparen mot ett rakt rör så blir det lite mer traktorljud. Men sportljuddämpare går ju också bra wink

ha kvar den sista dämpen! blir mkt goare ljud

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
4 Inlägg
13 november 2007
Vill du ha ett skönt ljud ur bilen så håller jag med Niklas1987 att du ska köpa dig ett simons halvsatts har det själv på min 740 och det var ett jävligt skönt ljud ur den plus att jag har ett uppetfilter till det med och det låter riktigt fint.. smile och simons har bra passform med så tycker du ska sattsa på det en att bygga själv på er halv sätt för ca 2 tusen och det är det värt kan jag lova.. wink

2 182 Inlägg
13 november 2007
isak90 skrev:
Niklas1987 skrev:

Njaa, så mycket tror jag inte att jag vill ha. Och jag köper inget färdigt då jag lika gärna kan sätta ihop de själv. Blir mycket billigare att bara köpa lösa rör-delar.

Men tack för ditt förslag!
Mvh/Fredrik

Kostade mig bara 1900:- +plus lite slit med att få ditt det.

PS:Sätt inte på nån jävla japsdämpare

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 997 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Marcus_89 skrev:

Okej, då blir det inget rakt rör på slutet iallafall! När ni pratar om sportljuddämpare är det en vanlig ljuddämpare med t.ex. 2,5" anslutning? Såg att Biltema hade en sådan för 299kr.

Känner att jag inte vill lägga närmare 2000kr på ett simons-system. Jag kan ju köpa lösa 2,5" rör-delar på biltema och sedan ta dom till skolan och svetsa:)

Japsdämpare blir det inte! Tkr inte att dom passar på en 940.

Funderar även på att göra dubbla utblås, alltså ett på varje sida. Kan de bli bra tro? Eller ser det bara dumt ut om jag inte har någon annan bakkjol?

Tacksam för fler tips då jag inte bestämt mig ännu!
Mvh/Fredrik

Sök