4492
Sök

Köra diskanter på slutsteg?

1 631 Inlägg
13 november 2007
CroZZeN skrev:
Okej, hur är det med genesis då?
Har letat men inget hittat =/

Toppklass. Ett par 3.5or kostar väl femsiffrigt i Sverige. Och det är inte dyrt för dessa... big_smile

Här är Genesis Studio 16 där 3.5:an ingår:
http://media.audiojunkies.com/genesis-studio16.jpg

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

400 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Toppklass. Ett par 3.5or kostar väl femsiffrigt i Sverige. Och det är inte dyrt för dessa... big_smile

Å HJÄLP xD
De räcker med att diskanterna går lös på 4papp :S
Åsså funderar jag på Clou Cable lågnivå...3600 för ett par :S

Ska ju sälja Crossen iofs xD

Ride Like You´ve Never Been Hurt

1 631 Inlägg
13 november 2007
Du behöver inte diskanter till Genesis...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

1 171 Inlägg
14 november 2007
Ursäkta om det tas på fel sätt men är det inte konstigt prioriterat med signalkablar för 3600kr om man inte ens har ett ok koncept för högtalarna.

Och scanspeakdiskanterna är säkert jättebra, förutsatt att man har ett par mellanregister och ett filter som är destignat tillsammans som en fungerande enhet. Annars blir det skräp. Det är att slänga bort pengar bara på fel komponenter.

Det viktigaste är att tänka ut ett koncept som funkar. Sedan kan du välja högtalare som passar till det. De behöver inte bli dyra.

Det största felet som många gör är att köpa dyra komponenter som inte passar för det man ska göra.

400 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
Jag har börjat sälja av grejerna som satt/sitter i bilen och jag har inte köpt några nya högtalare än dock har jag Basen och Stereon.

Så jag är öppen för förslag! smile
Kan du förklara dig mer om koncepttänkandet? xD

Jag kan även tillägga att som med allt annat så hör man oftast olika saker/synpunkter desto fler man frågar...så därför kan det bli lite (ur erat perspektiv) tokigt ibland =]

Min tanke med 6'9orna var att ha dom kopplade till en on/off knapp, så vid tävling off annars on, men skit samma.

Mitt mål är att börja tävla i välljud
Så all hjälp är jag tacksam över!
Men några genesis blir de inte om dom kostar 5siffrigt iaf...

Ska jag satsa på det här:
Element för Subbas, mid bas, mellanregister och diskanter, för att komma åt "hela" registret?
Är även väldigt tacksam (slänger en blick åt gurenius smile för förslag på högtalare (dock inte med 5siffriga prislappar xD )

Mvh Patrik
Senast redigerat av CroZZeN (14 november 2007)

1 171 Inlägg
14 november 2007
Kan du förklara dig mer om koncepttänkandet?

Som jag förstått det så har du originaluttag på 3.5" så där är det i stort sett låst kan man säga. Det är ingen variabel utan vi får utgå ifrån det. Då är väl det första att hitta ett par välljudande 3.5":are. Lyssna runt på olika om det går och lägg vikt vid att det låter bra i mellanregister och diskant.

Sedan kan man gå vidare och bestämma vad som ska ta hand om det lägre registret, dels för att avlasta 3.5":arna och dels för att få mer fyllighet i midbasen. Under kanske 300Hz (man vill inte dela för nära basen så att midbasarna får ett för smalt område att ta hand om). Då får man leta efter högtalare som uppfyller kravet bra att ta hand om området mellan 300-80Hz, det behöver alltså inte vara några enormt baskapabla högtalare utan bara de sträcker sig ner till 80Hz i sluten låda så är det bra.

Resten tar baslådan hand om. Till detta behöver du då delningsmöjligheter vid 300Hz och 80Hz både låg och högpass. Du får skaffa slutsteg med tillräckligt med effekt som går att kombinera ett LP-filter på 300Hz och ett HP-filter på 80Hz på samma kanal. Tex ett 4-kanalssteg till 3.5":arna och midbasarna. Du delar då 3.5":arna vid 300Hz.

Om du vill ha bakhögtalare så att passagerarna där bak får lite mer direkt ljud så kan du ju använda motsvarande de som sitter fram fast i passande storlek. Om det är 6x9":are som gäller så kan du ju tex dämpa dem med ett motstånd på kanske 4.7ohm så att de inte tar över och koppla en strömbrytare så att du kan koppla ur dem. Du kan ju köra dem på samma slutstegskanaler som 3.5":anra då. Se bara till att steget klarar 2ohm om du ska parallellkoppla högtalare på samma kanaler.

Det är mitt förslag på en början till ett koncept, men om det blir bra hänger förstås på massor av saker tex hur framhögtalarna hamnar osv. Annars kan man ju frångå originaluttagen och customizera lite mer.

400 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Som jag förstått det så har du originaluttag på 3.5" så där är det i stort sett låst kan man säga. Det är ingen variabel utan vi får utgå ifrån det. Då är väl det första att hitta ett par välljudande 3.5":are. Lyssna runt på olika om det går och lägg vikt vid att det låter bra i mellanregister och diskant.

Det är mitt förslag på en början till ett koncept, men om det blir bra hänger förstås på massor av saker tex hur framhögtalarna hamnar osv. Annars kan man ju frångå originaluttagen och customizera lite mer.

Ang. originaluttaget så ska nog inte 1cm diam. vara så omöjligt att slipa upp...men då är ju lite frågan för om den vinkeln som högtalaren hamnar i är okej, för att få en bra ljudbild (som väl ska upplevas som att ljudet kommer framifrån/mitten av framrutan?)
Jag är inte rädd för att behöva plasta en liten låda vid orig. uttag så att högtalarna hamnar i rätt/bra vinkel för ljudbilden...
Tack för ditt angagemang!
Mvh Patrik

1 631 Inlägg
15 november 2007
CroZZeN skrev:
Mitt mål är att börja tävla i välljud
Så all hjälp är jag tacksam över!
Men några genesis blir de inte om dom kostar 5siffrigt iaf...

Ska jag satsa på det här:
Element för Subbas, mid bas, mellanregister och diskanter, för att komma åt "hela" registret?
Är även väldigt tacksam (slänger en blick åt gurenius smile för förslag på högtalare (dock inte med 5siffriga prislappar xD )

Well, ett tävlingssystem i SAABen är fullt möjligt. Utgångspunkten är ju att få till ett ljud som har chans till höga poäng. Dvs stereobilden ska vara korrekt, tontalt rätt etc. I SAAB:en är det relativt enkelt då originaluttagen fungerar helt OK.

Ett koncept som fungerar är en bra midbas i väldämpade dörrar. Tex Tec SQ6. Kombinera med N-Core Trius i originaluttag (dock gärna utan originalgaller). För små pengar ger detta ett konkurrenskraftigt system om du lyckas med tweakningen. Förutättningen finns i din spelare.

Triusen kör du då utan diskant til att börja med. Komplettera senare när du har möjlighet att dela aktivt. Med passiv delning blir det bara mer problem än att köra utan. Tror inte din cd fixar 4-vägs delning men är inte hundra på det.

För att driva systemet väljer du en 4-kanalare till framsystemet och ett monoblock till basen. Här hade jag ju dock inte valt Kicker. Har lite andra varianter som kan fungera men det beror lite på vilken prisnivå du tänkt dig. Funderar du vidare på diskanterna så behöver du alltså två kanaler till + en mer avancerad cd. Vänta därför med detta!

Med detta system kan du tävla i tex Experienced 5. En schysst nybörjarklass där det funnits en hel del Trius i år. Bl a räckte det till en andraplats på EM för M. Martinsson från Team Ljudbyggaren. big_smile 
Resultatlista: http://www.emmanet.com/EMMAnew/reports/herning072.htm

PS: Välkommen till tävlingscirkusen!
PS2: Delar av min installation ska så smått börja säljas av.

// Gurra

400 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Well, ett tävlingssystem i SAABen är fullt möjligt. Utgångspunkten är ju att få till ett ljud som har chans till höga poäng. Dvs stereobilden ska vara korrekt, tontalt rätt etc. I SAAB:en är det relativt enkelt då originaluttagen fungerar helt OK.

Ett koncept som fungerar är en bra midbas i väldämpade dörrar. Tex Tec SQ6. Kombinera med N-Core Trius i originaluttag (dock gärna utan originalgaller). För små pengar ger detta ett konkurrenskraftigt system om du lyckas med tweakningen. Förutättningen finns i din spelare.

Triusen kör du då utan diskant til att börja med. Komplettera senare när du har möjlighet att dela aktivt. Med passiv delning blir det bara mer problem än att köra utan. Tror inte din cd fixar 4-vägs delning men är inte hundra på det.

För att driva systemet väljer du en 4-kanalare till framsystemet och ett monoblock till basen. Här hade jag ju dock inte valt Kicker. Har lite andra varianter som kan fungera men det beror lite på vilken prisnivå du tänkt dig. Funderar du vidare på diskanterna så behöver du alltså två kanaler till + en mer avancerad cd. Vänta därför med detta!

Med detta system kan du tävla i tex Experienced 5. En schysst nybörjarklass där det funnits en hel del Trius i år. Bl a räckte det till en andraplats på EM för M. Martinsson från Team Ljudbyggaren. big_smile 
Resultatlista: http://www.emmanet.com/EMMAnew/reports/herning072.htm

PS: Välkommen till tävlingscirkusen!
PS2: Delar av min installation ska så smått börja säljas av.

Okej, ska jag helst köra utan galler så plastar jag en låda eller baffel (?) då det inte ser så tilltalande ut utan galler...

Utan diskant...du menar att jag ska dela den mellan 200hz-3khz men inte över?
Dela aktivt? Slopa Kicker KX3an till nått annat aktivt filter?
Hmm det står speaker layout 4speaker+SubW...vet inte om det säger nått om 4vägs delning...

Jag vill lägga mer pengar på 4kanals steget (4-6000) än det till basen. Kicker stegena kan jag köpa för halva priset....

Exp 5...det låter mer avancerat än jag trodde de skulle räcka till smile
Trodde det räckte till Entry typ...

Tackar! smile
Okej, du får gärna PMa om vad för saker du kan tänka dig sälja.
I och med att jag inte har något som duger förutom stereon så börjar jag från noll, så strömkabel, lågnivå (tror inte mina impact duger...) säkringsblock m.m. saknas

Mycket tacksam för din hjälp!!
Mvh Patrik

1 631 Inlägg
15 november 2007
Utan diskant...du menar att jag ska dela den mellan 200hz-3khz men inte över?

Typ 160hz neråt och så fritt uppåt. Med en liten EQ-höjning vid 10-12k fungerar det utmärkt.

Dela aktivt? Slopa Kicker KX3an till nått annat aktivt filter?

Du har ju aktiva filter i cd-spelaren! Något annat ska du inte ha. Att springa och justera i bagaget är ingen höjdare... Full kontroll från förarsätet är en grundförutsättning för att kunna få till det.

Hmm det står speaker layout 4speaker+SubW...vet inte om det säger nått om 4vägs delning...

Det är alltså tre-vägs som i stort sett alla hyfsade spelare. Dvs diskant, mellanregister/midbas och så sub. Kolla bara så du kan dela tillräckligt djupt på diskantutgången. Pioneer har tex en begränsning vid 1khz. Kan inte din spelare i detalj men den ska vara tillräcklig.

Jag vill lägga mer pengar på 4kanals steget (4-6000) än det till basen. Kicker stegena kan jag köpa för halva priset....

OK.

Exp 5...det låter mer avancerat än jag trodde de skulle räcka till smile
Trodde det räckte till Entry typ...

Med hyfsat intresse så blir det nog inte mer än en tävling i Entry. Efter vinst flyttas du till Experienced ändå. wink

// Gurra

400 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
Okej, kalas smile
Då är det bara en sju jäkla massa pengar som fattas sen då xD

Glöm inte pma som jag skrev ovan.
Mvh Patrik

1 631 Inlägg
15 november 2007
CroZZeN skrev:
Okej, kalas smile
Då är det bara en sju jäkla massa pengar som fattas sen då xD

Glöm inte pma som jag skrev ovan.
Mvh Patrik

Så mycket handlar det ju inte om... Framsystemet är extremt billigt sett till vad du får för pengarna. Och stegen hade du ju till halva priset.

// Gurra

Sök