5982
Sök

Svårstartad S70 TDI vid kyla

407 Inlägg
16 november 2007
Trådstartare
Har en S70 TDI -98:a som är ruggigt svårstartad när det är kallt. Slår som brukligt på tändningen och låter "glödstiftet" på instrumentpanelen slockna innan jag vrider om nyckeln för att starta den. Dock så går den inte igång direkt utan man får ge lite gas och vrida den till startläget i kanske 10 sekunder innan den startar. När man väl får igång den så tycker jag där kommer lite väl mycket avgasrök där bak de första sekunderna. Ofta får man också försöka starta upp den några gånger innan den går igång.

Vet inte om det är psykologiskt eller om det fungerar men jag brukar vrida på tändningen och vänta tills "glödstiftet" på instrumentpanelen slocknar och sedan vrida tillbaks nyckeln för att sedan upprepa processen några gånger innan jag försöker starta bilen. Vet inte om det hjälper men tycker det ger mig lite hjälp när jag startar den.

Får ursäkta mig att det är lite luddigt förklarat men det är inte min bil utan föräldrarnas som jag lånar några dagar tills jag köpt ny bil. Nästan hundra på att pappa min bytt tändstift och försökt lite med sådant. Olja och sådant byts alltid även om det nog inte har något med problemet att göra. Saken är den att bilen startar hur lätt som helst när det är varmt och när man har haft på den ett tag. Det är endast när det är kallt som den är svårstartad.
Senast redigerat av Vallås Locos (16 november 2007)

654 Inlägg
16 november 2007
kanske glödstiften som börjar bli dåliga?!
Hur långt har bilen gått?

st200_timpa
16 november 2007
jag har lite erfarendhet av diesel!

diesel pumpen kan vara fel inställd....

nya diesel motorer är väldigt känsliga.
kan funka bra hela sommrarna..
men lite kallare och minus så gnuggas och gnuggas de

vi pratar inga stora fel marginaler...utan micro millimeter nästan...

typ: 0.1 i deras enheter

boka tid för felsökning....

mvh timpa:Ohmm

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
16 november 2007
vi hade liknande fel på våran kangoo diesel, felet var att de  var för litet ventil spel så de fick sig inte tillräckligt med diesel när de börja bli kallare så man fick nästan ha den konstant i motorvärmare när man inte körde med den så den skulle starta.. Men då for vi in med den på verkstad o dom sa att de var ventil spelet, o de var de o nu går den som tåget...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
16 november 2007
Kan även vara en temperatursenesor som givit upp. Då kommer glödstiften inte vara tända tillräckligt länge för att den skall starta och gå bra, kan även vara så att du har dåligt batteri. En diesel behöver komma upp i ca 200 varv på startmotorn för att hoppa igong och tända (eftersom den tänder p.g.a kompressionsvärmen) Har du ett taskigt batteri i kombination med en bill som gått långt kan det vara så att startmotorn inte drar runt motorn tillräckligt fort och då kommer kompressionen läcka ner i vevhuset förbi kolvringarna. De tätar nämligen inte statiskt, vilket för övrigt är anledningen till att det behövs vevhusventilation.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sök