5741
Sök

Konvertera B23 till Tic motor

169 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
Hej tänkte se om det finns nån kunning människa här inne angående Tic motorer. Vi har en b23 motor till amazonen finns det nån möjlighet att konvertera den till Tic och i så fall vart får man tag i dessa delar? Eller om ni har nått annat förslag på vad man kan hitta på med den motorn.

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?

8 156 Inlägg
19 november 2007
Det finns satser som bygger om den till förgasarturbo.
Med en intercooler får du ungefär 190hk står det.
http://www.gikturbo.se/performance.asp? … mp;level=2

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2007
Sälj den du har och köp en färdig TIC snurra med härva, styrbox, turbo, grenrör osv...

Blir GARANTERAT billigare...

264 Inlägg
19 november 2007
Jag tycker det är väldigt många trådar om att turbokonvertera gamla volvo motorer jusst nu, som jag ser det är det dubbelt så smidigt o bara byta hela jefla spisen, både billigast o enklast...  lr har jag fel..

Sidledesförare
268 Inlägg
19 november 2007
Bos skrev:
Jag tycker det är väldigt många trådar om att turbokonvertera gamla volvo motorer jusst nu, som jag ser det är det dubbelt så smidigt o bara byta hela jefla spisen, både billigast o enklast...  lr har jag fel..

Motorer som redan i orginalskick har turbo är fjantiga, speciellt dom tidiga

Man vet aldrig, före man vet

1 688 Inlägg
19 november 2007
Wezzli skrev:
Bos skrev:

Att montera turbo på en gammal motor som finns i turbo-variant är också extremt fjolligt...

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sidledesförare
268 Inlägg
19 november 2007
Losgard skrev:
Wezzli skrev:
Bos skrev:

Att montera turbo på en gammal motor som finns i turbo-variant är också extremt fjolligt...

Så länge du är lycklig så!

...och du blir ändå frånåkt av dom.
Senast redigerat av Wezzli (19 november 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2007
Wezzli skrev:
Losgard skrev:
Wezzli skrev:

Varför ska det ALLTID bli pajkastning? Vad är skillnaden på 250 hk med turbo från början och 250 hk om man turbokonvterterat bortsett från att den ene har mkt jobbigare på besiktningen?

Sidledesförare
268 Inlägg
19 november 2007
bumpe skrev:
Wezzli skrev:
Losgard skrev:

Varför ska det ALLTID bli pajkastning? Vad är skillnaden på 250 hk med turbo från början och 250 hk om man turbokonvterterat bortsett från att den ene har mkt jobbigare på besiktningen?

250 hästar är inte ett slutgiltigt tal och ska man lika behöva byta ut hälften av bottendelen så varför börja på en dyr motor jämfört med en som du mot en klapp på axeln får av tanten bakom grönsaksdisken på närmsta ICA-butik.

Bjud på kaffe
Senast redigerat av Wezzli (19 november 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2007
Wezzli skrev:
bumpe skrev:
Wezzli skrev:

250 hästar är inte ett slutgiltigt tal och ska man lika behöva byta ut hälften av bottendelen så varför börja på en dyr motor jämfört med en som du mot en klapp på axeln får av tanten bakom grönsaksdisken på närmsta ICA-butik.

Bjud på kaffe

Ska man nu bygga om bottendel, rolig topp, bra turbo och ett vettigt styrsystem så är originalmotorn en piss i havet mot vad resten kommer att kosta!

Sidledesförare
268 Inlägg
19 november 2007
bumpe skrev:
Wezzli skrev:
bumpe skrev:

Bjud på kaffe

Ska man nu bygga om bottendel, rolig topp, bra turbo och ett vettigt styrsystem så är originalmotorn en piss i havet mot vad resten kommer att kosta!

Det är helt beroende på hur ********** man är.

Inlägget censurerat.
Var trevlig.
/Moderator

10 287 Inlägg
20 november 2007
Nej då Bos. Det är ett väldigt vettigt och praktiskt sätt att göra det på. Dels vet man att allt passar och plockar man rubbet från en donatorbil så vet man just det - att man har rubbet.

Att sedan det skall mätas s.k Manlighet med hjälp av längd på pitt mm kanske inte orginalpostaren var ute efter. Sådana diskussioner kan man måhända ta någonannanstans.

/Göran

Bos skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

169 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
Så med andra ord köpa en färdig eller bygga om den vi har?

Om en scitzo hotat att ta livet av sig är det gisslan drama då?

8 156 Inlägg
20 november 2007
Legolol skrev:
Så med andra ord köpa en färdig eller bygga om den vi har?

Det beror lite på vad du känner för?
Det är ganska så manligt att bygga om en befintlig, men det är bra mycket enklare att köpa en komplett B230FT och bygga vidare på den...

Men tänk på att Amazonen är godkänd för 150hk o 196 Nm med skivor fram, så om du inte vill ha extremprestanda och regga bilen som ombyggt fordon så kan du reg. besiktiga bilen med en motor som ligger under ovanstående spec.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök