5735
Sök

Alpine Type R 10" bas och slutsteg? Hur kopplas det?

Refined
1 770 Inlägg
26 november 2007
Trådstartare
Hej, jag har en Alpine Type R 10" bas och ett BM slutsteg (köpt på Claes Olsson).
Basen är tydligen en av de bästa på marknaden, om jag inte förstått det hela fel.
Har samtidigt ett BM (BoschMan) slutsteg på 900w 4kanals steg att driva det med.
21cm3 jord och plus kabel, och basen sitter i en MDS öppen låda (vet ej volymen) och det spelar inte alls så bra som jag tänkt mig. Och slutsteget funkar som det skall (har prövat på andra kompisars basar och lådor).
Jag vill bara ha hjälp med hur man drar kablarna när det är dubbla kanaler över allt. Hur man bryggar osv. Skall jag andvända splitt kablar till lågnivån? Och om det är fel på min låda, vad skall jag bygga ist?
Kom med så mycket tips och förslag som möjligt smile
Har även gjort en bild på allt, inte snygg, men dungerar tongue

http://i18.tinypic.com/6tvf9jn.jpg

Snälla, Hjälp mig

Smålänning
7 887 Inlägg
26 november 2007
Hur många RMSwatt är basen på? CO:s 900W slutsteg är bra för pengen, men det lämnar inte 900W RMS, snarare kring 450 i så fall.

Misstänger att det låter allmänt illa och bara brummar, och i så fall är det steget som är för klent helt enkelt.

Sen bör du ha en uträknad låda för den basen. Vet inte i vilken bil den ska sitta, men i en sedan med fast baksäte är det ofta ganska svårt att få in ljudet i kupén.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

188 Inlägg
26 november 2007
hur har du ställt in slutsteget? är det fel inställt så har du kanske problemet där;) hur kopplade du basen på slutsteget?

807 Inlägg
27 november 2007
grym bas, dåligt steg med kalleanka watt, lite för klena kablar + att lådan är säkert helt fel mått på... här ser du iaf hur många watt den ska matas med... Observera att det är RMS watt.

http://www.alpine-electronics.se/filead … t_2007.pdf

I'd rather die like a man, than live like a coward

Refined
1 770 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Steget är bra inställt. Driver två Kicker 10" hur grymt bra som hellst, även två GAS 12".
Basen har en kompis Bryggat åt mig. Och på steget har jag oxå bryggat. kör alltsp bara med en kabel imellan bas och slutsteg. Det sitter i en Sierra Sedan, men skall flyttas till en Volvo 855 till sommaren igen. Jag har funderat en hel del på om "utblåset" i lådan är för litet. Kan det vara ett fel, eller det kanske skall vara en sluten låda? Och kablarna tycker jag inte borde vara för små. Alla andra säger att dom skall räcka till bra. Tack för svar big_smilecool

Refined
1 770 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Och kan kabeln vara för klen imellan basen och slutsteget? MVH

1 045 Inlägg
27 november 2007
är lättare om man vet vad du har för spolar på basen,

sen skulle jag antingen gjort en sluten låda av den du har,
eller räkna på en portad och gjort om den,

inte bra att bara stoppa in en bas i en portad låda, blir oftas skit.

Refined
1 770 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
Okej. vet inte hur man får fram vad det är för spolar på basen bara. men nog om det, Jag skulle vilja veta oxå hur man bryggar steget och basen (om man skall göra det) och bara allmän kabeldragning mellan steg och basen.

21 761 Inlägg
27 november 2007
Vad heter basen mer exakt? SWR 1022D eller SWR 1042D?

Det ska stå i manualen till steget hur man bryggkopplar, det kan nämligen skilja litegrann ibland mellan olika steg och då är det inte säkert att vi kan ge korrekta uppgifter.

372 Inlägg
27 november 2007
Står på terminalen vilken sort det är. 3e siffran anger om det är 4 eller 2 Ohm på spolarna.
I ditt fall är det bästa med 4Ohm om du ska få ut max. Brygga kanal 1 och 2 till första spolen och 3 och 4 till andra spolen. Kolla så att filtrena står rätt och lika mycket gain på kanalerna.
Senast redigerat av octan (27 november 2007)

Octanaudio
Ljudbyggaren
Tävla i bilstereo Bilstereoförbundet
Team Ljudbyggaren

Sök