4727
Sök

Volvo 744 88 startar inte !

1 944 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Hejsan !
nu är det så att min bil vägrar starta, problemet kom efter att jag hjälpt en kompis med hjölpstart, efter det vägrar min bil starta, min första tanke va "batteriet är slut" så jag bytte batteriet, men ingen reaktion, har kollat allam jord och plus kablar, men alla sitter där dem ska sitta. när man vrider på nyckeln till startläge så tänds bara laddningslampan, inte ett ljud från startmotorn. hoppas att nån av er kan komma med en räddande ide ! smile

kan lägga till att det sitter en B230k i bilen.
mvh Andreas

(har använt sökfunktionen men hittade ingen med liknande problem)
Senast redigerat av b0nd3n (28 november 2007)

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

510 Inlägg
28 november 2007
b0nd3n skrev:
Hejsan !
nu är det så att min bil vägrar starta, problemet kom efter att jag hjälpt en kompis med hjölpstart, efter det vägrar min bil starta, min första tanke va "batteriet är slut" så jag bytte batteriet, men ingen reaktion, har kollat allam jord och plus kablar, men alla sitter där dem ska sitta. när man vrider på nyckeln till startläge så tänds bara laddningslampan, inte ett ljud från startmotorn. hoppas att nån av er kan komma med en räddande ide ! smile

mvh Andreas

Klickar det ens i reläna? Eller vad menar du med att motorn vägrar starta .. Snurrar starten eller tänder den inte?

1 944 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
wimhed skrev:
b0nd3n skrev:
Hejsan !

mvh Andreas

Klickar det ens i reläna? Eller vad menar du med att motorn vägrar starta .. Snurrar starten eller tänder den inte?

reläna klickar med starten går inte runt . allt som händer är att laddningslampan tänds, den lyser även hela tiden, även om jag drar ur nyckeln .

har du jätte tråkigt får du gärna slänga en kommentar i någon av mina projekttrådar :)
Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

8 156 Inlägg
28 november 2007
Alla sladdar är hela och du har kollat säkringarna antar jag?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 944 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Alla sladdar är hela och du har kollat säkringarna antar jag?

alla sladdar som går från batteriet till startmotor osv är hela, alla säkringar är hela .

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

10 287 Inlägg
28 november 2007
Prova att "tjuvköra" startmotorn genom att dra en tillfällig pluskabel direkt till solenoiden eller kortsluta mellan "fetplus" på startmotorn och solenoiden (det senare gör man med viss försiktighet).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
28 november 2007
Eftersom det hände efter en hjälpstart så finns risk att generatorn eller annan elektronik har pajjat pga "spänningsspikar" vid hjälpstartögonblicket. Jag har dock aldrig råkat ut för något liknande själv, trots många hjälpstarter.

Att laddlampan lyser hela tiden fastän nyckeln är urtagen tror jag kan bero på kortslutning i diodbryggan, det är iaf en teoretisk möjlighet.

För någon månad sen så var det en kille här på forumet som fick pumprelät rensat efter en hjälpstart, tydligen kan det hända saker när man ska ge starthjälp. För att vara riktigt säker så bör man nog ha sin egen motor avstängd vid hjälpstarten, då är det ingen risk att generatorn ger ut skadliga spänningstoppar iaf.
Senast redigerat av Drönirettab (28 november 2007)

1 944 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Prova att "tjuvköra" startmotorn genom att dra en tillfällig pluskabel direkt till solenoiden eller kortsluta mellan "fetplus" på startmotorn och solenoiden (det senare gör man med viss försiktighet).

/Göran

har testat det och startmotorn ger inte ifrån sig något livstecken .

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 944 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom det hände efter en hjälpstart så finns risk att generatorn eller annan elektronik har pajjat pga "spänningsspikar" vid hjälpstartögonblicket. Jag har dock aldrig råkat ut för något liknande själv, trots många hjälpstarter.

Att laddlampan lyser hela tiden fastän nyckeln är urtagen tror jag kan bero på kortslutning i diodbryggan, det är iaf en teoretisk möjlighet.

För någon månad sen så var det en kille här på forumet som fick pumprelät rensat efter en hjälpstart, tydligen kan det hända saker när man ska ge starthjälp. För att vara riktigt säker så bör man nog ha sin egen motor avstängd vid hjälpstarten, då är det ingen risk att generatorn ger ut skadliga spänningstoppar iaf.

har själv funderat på om diodbryggan brunnit. skall se om jag kan få tag i en annan generator o testa om jag kan få igång bilen .

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

10 287 Inlägg
28 november 2007
Har du provat att rulla/bogsera igång den?
(Manuell hoppas jag)

/Göran

b0nd3n skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

113 Inlägg
28 november 2007
Säker på att de inte är startmotorn som har gett sej? Skulle inte tro att de e de men man vet ju aldrig, provknacka med en hammare på startmotorn.

1 944 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
Sharky skrev:
Har du provat att rulla/bogsera igång den?
(Manuell hoppas jag)

/Göran

b0nd3n skrev:

har inte gjort det, och lite svårt oxå med tanke på att jag har sommar däck utan mönster på och det är snö o is ute . ska fixa vinterdäck först . tongue

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

1 944 Inlägg
28 november 2007
Trådstartare
M3LK3R skrev:
Säker på att de inte är startmotorn som har gett sej? Skulle inte tro att de e de men man vet ju aldrig, provknacka med en hammare på startmotorn.

har svårt o tro att det skulle kunna vara det, men det är värt ett försök. testar imorgon när det är ljust ute smile

Saab 900NG - Breddning
Volvo Amazon - Polisbil
Volvo V70N - Bruksbil

143 Inlägg
28 november 2007
Hej!      Har du voltmeter?  Mät i så fall spänningen över batteriet exakt när du försöker starta. Om spänningen inte sjunker alls, får solenoiden ingen ström och inte startmotorn heller´. Om spänningen däremot sjunker många volt kan det vara kortis i startmotorn. Att laddningslampan lyser hela tiden brukar bero på skadade dioder i generatorn.

21 761 Inlägg
28 november 2007
Koppla bort laddkabeln från generatorn (B+) som går till startmotorn, prova igen att försöka starta. Om det inte fungerar, mät nere vid startmotorn vilken spänning det är när du försöker köra startmotorn.

Tänk på att tejpa kabelskon på laddkabeln, så att den inte kommer åt karossen, innan du startar.

Sök