4808
Sök

Tändningsproblem

2 Inlägg
24 november 2007
Trådstartare
Hej jag har en passat 90 1.8 cl med mono jetronic. Till problemet, motorn går ej att återstarta efter man har stängt av den när den är drift varm, är motorn kall går det utan problem och bilen går perfekt. Har den väl stannat kan man gnaga med startmotorn länge utan ett skit händer. Jag har kollat när problemet är, att då finns ingen gnista från tändspolen till fördelaren, så jag införskaffade nya tändkablar (alla 5) och rotor samt fördelarlock, tänk då gick bilen igen utan problem det gick att starta den varm som kall det spelade ingen roll glad i hågen jag har kört i 20 mil ungefär, men nu är problemet tillbaka samma visa igen.Kan nån tala om vad problemet är, kan det vara tändspolen, hallgivaren eller tändmodulen. Tacksam för svar.

143 Inlägg
24 november 2007
Hej!    Jag skulle nog misstänka tändspolen i första hand, eftersom det är välkänt, att spolar kan sluta fungera när de blir varma.

2 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
Hej igen, jag bytte både tändspole och tänd modul och den gick som vanligt startade när den skulle, i tre fyra dar och 6 mil ungefär sen hände det igen mellan två rödlysen på huddingevägen, den bara dog och förblev död, jag testade att dra ut kabeln till fördelaren och la den mot jord (litet avstånd emellan) och drog igång tändningen, då blir det ingen gnista över huvudtaget. Efter hämbogsering och antal timmar senare testar jag att starta bilen, den startar utan problem.
Någon som har nån ide vad fan problemet finns.

Sök