3469
Sök

Digital design: Vill ha lite mer info om märket och deras basar

"There can only be one"
205 Inlägg
1 december 2007
Hihi Tack själv sharky, det är just denna "pangighet" som vissa är ovana med som jag försöker förklara för folk är ett måste för att basens upplevelse skall kunna upplevas rätt, på grund av bilens form och avstånde mellan fram och baksystem måste subben gå högre än vad de flesta vill.

Subben måste klara av att återge de övre tonerna i basgången för att kunna spela på ett korrekt sätt. Att basen upplevs panga på mer än en en bas som upplevs spela mer djupbas innebär inte alltid att ben pangiga bas mätmässigt spelar mindra djupbas, men oftast innebär det att den djupbasspelande basen saknar just det, pangigheten smile

Det är inget under att basar byggda för 2-300w i 9 fall 10 låter mycket mer korrekt än de flesta basar som är byggda för flera kilowatt, speciellt då man endast använder ett 10 tal max ett par hundra watt vid lyssning smile Så alla ni som anser att en sub, den skall lira upp till 27 Hz max!!  Tänk om!! eller skit i mig och gilla er egen grej det är ju era öron som skall digga basen smile

"There can only be one"
205 Inlägg
1 december 2007
Drönirettab skrev:
Men om man då gör en lådvolym/avstämningskombination som får en jämn grupplöptid (ja, det är ju jättelätt förstås wink )och sedan tidskompar litegrann, då borde väl basen kunna spela mycket tajt i hela sitt register. Både i basdunk och vid djupa bastoner, vid "normalhöga" ljudnivåer iaf.

Kan det stämma?

Kollar man i beräkningsprogram (som aldrig stämmer wink ) så får man nästan alltid en peak i grupplöptiden hos en basreflex, den peaken gör väl så att basen i vissa frekvenser "ligger efter". Så har jag tolkat det iaf. Sedan när man spelar riktigt högt så att konen flyttar sig några meter wink så börjar väl Mms/BL-förhållandet att göra sig påmind och fastän basen borde spela tajt så "orkar" den inte.

Kan det också stämma?

...ok här har vi det som jag anser de flesta baslåde byggare tänker fel , Dvs de stämmer av de portade lådorna för djupt för att det skall va så för att få en rak krurva i programmet.  Men stämmer du av lådan högre med en bas som har ett spindelpaket och motorkonstuktion som klarar att hålla konen i shack utan att förlita sig på lådan, då så kommer subb att kunna lira högre upp i frekvans och gapet mellan sub och framsystem minimeras.

Ju lägre du stämmer av låda och ju lägre du delar av subbe ju större kommer gapet där farmsystemet tar hand om övertonerna vara och du kommer uppleva att du måste tidskompa mer... och ju mer tidskomp ju mer påverkar du signalen och ju mer och tidigare du påverkar signalen mer fel kommer slutresultatet att vara... dock är det så att upplevelsen såger motsatsen men personligen är vetskapen att man manipulerat signalen mer än nödvändigt lika med att det låter sämre smile

ja hoppas detta vart begripligt jag snurrar bort mig själv ibland med mina tankar smile

21 761 Inlägg
1 december 2007
Nja, jag har inte skrivit att lådan ska stämmas av djupt. Däremot skrev jag att grupplöptiden skulle försökas få jämn.

Menar du att det är samma sak, att man måste stämma av "för djupt" för att få en jämn grupplöptid?

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 december 2007
Drönirettab skrev:
Nja, jag har inte skrivit att lådan ska stämmas av djupt. Däremot skrev jag att grupplöptiden skulle försökas få jämn.

Menar du att det är samma sak, att man måste stämma av "för djupt" för att få en jämn grupplöptid?

För att få en låg grupplöptid i ett simuleringsprogram är det så ja. Låg avstämning. Men, i bil är det lite annorlunda, och de flesta programmen tar bara hänsyn till stora rum.

Jag själv delar min subbas vid 80Hz. Det är precis som Thomas säger, man vill ha övergången mellan subbasen och nästa register så perfekt som möjligt. Har man subben bak i bilen krävs det att den verkligen har ett bra impulssvar.

Jag skulle antagligen kunna dela min väldigt mycket högre, eftersom den sitter fram i bilen. Det hela blir mycket enklare om man har den där...

Men, som du säger Dröni, om man får till ett jämnt svar från subben, så kan man tidskompa in den för det mesta. Men övergången måste fortfarande vara spektralt rätt, tidskompet gör ju bara att de delarna synkas, men det ger inget automatiskt i det spektrala.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

"There can only be one"
205 Inlägg
1 december 2007
smile Yes som Jonas säger lita inte på programmen till 100% och stirra er blinda på löptiden på skärmen utan testa mer med delningen och inte minst lådavstämningen, det är därför viktigt att ha möjligheten att stämma av lådan så enkelt och snabbt som möjligt utan att ändra någon annan parameter än portavstämningen. Bilens och ditt övriga systems inverkan måste testas fram för att matcha in subben. Alla installationer ÄR unika så är det bara...

Sök