3259
Sök

Utbilda sig till Industrirörmontör eller Undervattensvetsare ?? nån som vet??

19 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Hello..

Är det nån som har utbildat sig till Industrirörmontör eller Undervattensvetsare ??

Jag skulle vilja ha lite information om dom jobben, för jag går sista året som Energi pogrammet där man blir VVS montör.

Men jag funderar skarpt på att vidare utbilda mig till nått =P

Nån som vet nått jobb där man svetsar mycket TIG ?

Alla måste skriva nått iallafall smile

Mvh Thom
Senast redigerat av Thoms (12 december 2007)

=)

1 417 Inlägg
13 december 2007
TIG, Verkstad?
Under vatten är det pinne som gäller. Då måste du ha svetslicenser och dyk cert.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
13 december 2007
Undervattensvetsare är det Ca$h som gäller, Men tar ju sin tid med utbildningar.

C H E V R O L E T <3

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
13 december 2007
om du tar svetslicens och dykning certifikat då har du garanterad jobb på olje platformer i Norge. Utan tvekan skulle jag göra det. jag tror att lönar ligger på ca 40.000:- efter skatt.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

teknisk konsult, inriktning konflikthantering.
444 Inlägg
13 december 2007
http://www.dib.nu/utbildning/

Krav och förutsättningar

Certifikat A: Läkarundersökning enligt AFS 1993:57, sportdykarutbildning -CMAS*** eller PADI divemaster samt grundläggande utbildning inom respektive yrkesområde.

Med dessa grunder uppfyllda kan man söka tillmarinens certifieringskurs som omfattar 7 veckor.

Certifikat B: Det finns två sätt i Sverige att bli yrkesdykare med B-certifikat.

- Alt. 1: Gymnasieskola, gren bygg- och anläggning eller verkstadsteknisk utbildning, svets, 2 års yrkespraktik i anläggningsbranschen och 19 veckors dykarutbildning i Stockholm på Marinens dykarskola, Hårsfjärden.

-Alt. 2: Lärlingsutbildning genom särskild läroplan som är vanligast idag, på ett godkänt dykeriföretag i minst 3600 timmar. Dykarprov/utbildning i Stockholm (Marinens dykarskola, Hårsfjärden) i 3 veckor.

Certifikat C: För närvarande finns utbildning endast utomlands, bl.a. i Norge och England.

I och med att du får Energiprogrammet verkar alt.1 vara uteslutet sad

Man köper int nå nytt, man köper nå gammart som racklar så man lär sig nå

Dra mig i draken!!!
616 Inlägg
13 december 2007
för att bli industrimontör behöver du fan inte gå utbilldningar harrejävlar va överdrivet!!

ja e industrimontör jobbar över hela sverige o bygger anläggningar e i stenungsund nu o bygger på Borealis

min polare e "rörmockare" alltså rörmontrör drar nya processledningar  på samma fabrik

ibgen utav oss e utbilldade det lär du dig själv  se till o  få anställning på olika projekt  på fabriker
dom brukar ha drfitstopp på sommrarna då dom kör ner fabriken o har underhållsstopp i  2 -4 veckor beroende på vad som skall göras då är det bar ao haka på så lär du dig!
finns inget som heter att du e utbilldad industrimontör! du kommer stöta på så mycket hinder o annat ute på anläggninganra så dina böcker kan du kassta!!! real life är det som gäller min vän

läsa ritningar lär du dig
dra flänsförband lär du dig
storlek o  packningstyp på olika  process rör lär du dig

så de tmed skola när det gäller industrimontör e överdrivet
allt du betalar för at tlära dig får du gratis med råge på anläggningarna!!

tro mig  10onde året nu jag e ute på fabriker o jag har en så länge inte öppnat mig en enda lärobok om just  industri montage!

skall du bli ofshore svetsare så krävs det ,offshore kurs,   svets license ,dyk license

tro att offshore kursen för platform liger på runda slängar 60.000.- giv o take

då snackar vi riktig kurs inga jävla hobby kurser..

då alltså med upponer vänd helikopter i bassäng, livbåts manöver o räddningsmoment släckning. syrgastyber mm.mm

Mvh// Okim // Jocke

Sök