7185
Sök

Audi 90 2,3E Startproblem

61 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
Någon som har eller haft problem med sin eller någon Audi 90 2,3E eller liknande!

Min startar inte...

Det sitter nytt batteri i det, men den vill fortfarande inte starta, har även bytt kontakter på tändspolen, p.g.a. dåliga, men kan det vara tändspolen är slut eller vad kan det vara...

När vi rullade igång den för några dagar sen. så gick den konstigt.. När man gasade på tomgången så skakade bilen. och orkade inte gå över 40,000 varv.

Behöver hjälp..

Mvh Martin

377 Inlägg
7 december 2007
har du kollat så den har kompression i alla cylindrar?

61 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
Tjaba!

Nej det har jag inte kollat. Ska kolla det idag. Tack för tipset!

61 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
Tja!

Nu har jag bytt en hel del på Ådin! smile

Nu startar den, men den bluddrar ändå när jag gasar till eller skakar till vill säga. Har ingen aning om vad det kan vara.. Jokk3 sa att jag skulle kolla komprissionen i cylindrarna. Och hur fan gör jag det.. Behöver verkligen hjälp.. Måste man vara två för det, eller?

Kallstartsventilen tror jag på mer än vad jag tror på själva tändningen..
Men det är skitsvårt att hitta en sådan..

Snälla om det är något med tändningen som ni kanske tror på, snälla skicka ett GB eller posta här, eller vad som helst, bara jag får se ett svar någonstans..

Tack för hjälpen!

Mvh Uthil

514 Inlägg
9 december 2007
Hade ett liknande problem med en gammal audi en gång i tiden, där var det som du säger nåt vajsing med kallstartsventilen alla fall. Kopplade jag bort kontakten från ventilen så gick den riktigt smile Dock fick man när det var kallt stoppa i den och starta bilen för att sen när den blivt lite varm koppla bort den igen smile

old volkswagens never die they just get lower

61 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
Tja!

Men det låter jobbigt, att när det är kallt så sätter man fast den, och sen när den har är varm plocka bort den. Det låter inte så jäkla bra heller för den delen.. jag menar. Man ska inte behöva det. Det är nog att byta den, om jag får tag i någon sådan vill säga,

men hade du samma problem som jag eller? Tuggade din? när du gasade..????

377 Inlägg
9 december 2007
ja man måste tyvärr vara 2 st för att mäta kompressionen,
Det finns kompressions mätare som visar hur mycket komp det är i cylindrarna så man skruvar bort tändstiften och trycker ner den mot tändstiftshålet så den sitter sen får den andra vrida igång den med startmotorn gör så i varje cylinder, visserligen vet jag inte om du kan komma ner till tändstiften på din audi har bara mätt på gamla volvo motorer.

61 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
Hej!

Ok! Då vet jag hur man gör.. det är lätt att komma åt tändstiften i ådin, så det ska nog inte vara något problem.. Hoppas jag iallafall, men vart kan jag få tag i sådan komp mätare..!?

Biltema eller.. Känns lite B men va fan!...

Förslag?

61 Inlägg
9 december 2007
Trådstartare
Tja igen!

Hur ska jag veta kompen då? Är det något speciellt värde eller?
Har lixom ingen aning..

61 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Ska testa att blåsa rent slangarna med lufttryck så kanske det händer något, kan ju vara så att slangarna till bränsleinsprutningen har smockat igen. Kan vara pga ryckiga gången..

Ska kolla det.. så får vi se.

169 Inlägg
10 december 2007
Uthil skrev:
Tja igen!

Har lixom ingen aning..

Det viktigaste är att kompressionen är jämn på alla cylindrar. Biltema har mätare som "fastnar" på det högsta värdet så det är inga problem att mäta själv. Enligt haynes manual skall kompressionen ligga mellan 8-11 bar med varm motor och öppen trottel.

Mvh Mattias

514 Inlägg
10 december 2007
Uthil skrev:
Tja!

Men det låter jobbigt, att när det är kallt så sätter man fast den, och sen när den har är varm plocka bort den. Det låter inte så jäkla bra heller för den delen.. jag menar. Man ska inte behöva det. Det är nog att byta den, om jag får tag i någon sådan vill säga,

men hade du samma problem som jag eller? Tuggade din? när du gasade..????

Japp, fast när den var kall så gick den hyffsat. När den blev varm så surade den ihop. Förresten har du katalysator på din? Symptomen du har är liknande när katalysatorn har pajat och suttit igen avgassystemet. Då går bilarna precis som du säger.. Bara ruskar och orkar inte varva när man gasar.

old volkswagens never die they just get lower

61 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Tja!

Ja jag har en katalysator.. Kan det vara det? Hmm kanske som du säger.. ska kolla det.

61 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Mattias_M skrev:
Uthil skrev:
Tja igen!

Har lixom ingen aning..

Det viktigaste är att kompressionen är jämn på alla cylindrar. Biltema har mätare som "fastnar" på det högsta värdet så det är inga problem att mäta själv. Enligt haynes manual skall kompressionen ligga mellan 8-11 bar med varm motor och öppen trottel.

Mvh Mattias

Tja!

Ok! Men gäller det alla bilar eller bara audi? 8-11 bar.. Jo jag såg att biltema hade en sådan testare.. Kanske tjacka en sån, det är väl bra för framtidens bilar man skaffar också!

Ska läsa haynes och kolla vad det står.. har en på engelska, men det går ganska bra ändå!
Man har ju gått i skolan..

Tror jag big_smile

61 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
Tjaba igen!

Har blåst rent slangarna som går till bränsleinsprutningen, med gott resultat, slangarna var ganska skitiga, ganska mycket avlagringar, från soppan, men blåst rent och hällt i STP Injection Cleaner. Bra medel! big_smile

Men den bluddrar lite fortfarande, så jag kollade under bilen medans den var igång. och det visade sig var hål i systemet, kan vara ett fel som gör att den bluddrar, eftersom motorn inte får arbetstryck. Kan mycket väl vara det. Ska operera lite imorgon och även byta ut bränslefiltret, som det även behöver bytas.
Så sa (Ormfn) att det kan även vara katen som har smockat ihop och behöver bytas. Kan mycket väl vara det också! så ska även kolla det med imorgon..

Men nu till något helt annat. Hur fan byter du luftfiltret på Audi 90 med insprutning?
Har försäkt klura ut det. Men det går bara inte, jag får upp burken, och ser filtret, men kan inte lyfta upp det för att få ut filtret. Någon som vet hur jag ska göra. Det låter larvigt, men (det är ju bara att byta ju) säger ni säkert, men det går fan inte.. ganska larvigt men iallafall..

Hoppas ni vet någon bra sätt, utom att demontera bilen, för ett jävla luftfilter..

Aja! Hade bilälskare..
Hörs sen..

61 Inlägg
11 december 2007
Trådstartare
Tja!
Har lagat hålet i avgassystemet. Men kollar jag på manualen eller sprängskissen över avgas systemet, så står det att det är en Catalyct Converter? Det måste väl betyda Katalysator? Eller? Kanske har fel men tveksam.. Men lagade hålet som jag trodde var felet med att den bluddrade lite.. Eller skakade som jag skrev tidigare i något inlägg, men det bluddar fortfarande.. Så det kan inte vara något annat än catten!

Och sen självklart denna Kallstartsventil som även den måste bytas.. Måste hitta en sån.. Måste bara det. Är skitsvår att få tag i.....

103 Inlägg
11 december 2007
en polare hade samma problem med en gammal 240.. varvade inte mer än 4000.. då va den nån jäkel som hade fyllt hela ljuddämparen med grus så de knappt kom ut nå avgaser xD haha

61 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
Tja!

Med Grus???!!!!

Sicka idioter.. Till vilken nytta, och varför.. Men jag har inte grus i min iallafall.. Men jag tror att katten är dålig som fan.. Det tror jag på.. Men men.. Ska kolla och se..

Har chackat ett laddrelä. och ska se om det kan vara de också.. Eftersom jag har laddat batteriet 2 ggr hittils.

Så kan vara så att den é kass.. Ska kolla det imorgon. Har jag tänkt...

377 Inlägg
12 december 2007
har ett litet temporärt förslag ang med katten. tabort röret där katten sitten och prova om den går bättre, gör den det så är det väl bara att byta smile

61 Inlägg
17 december 2007
Trådstartare
Kan det vara låskistan!

Det kan inte vara något annat

Sök