Faror med att demontera Airbag

sEAMP
17 december 2007 · 392 Inlägg

Ber om ursäkt om det redan finns nån tråd om detta. skummade igenom lite för att hitta svar men fann inget direkt svar.

Jag ska montera ur orginal ratten och dess air bag.

Hur ofarligt är det?
Har hört att det kan smälla av statisk elektricitet, men som sagt,
vågar inte chansa smile

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
evilaudio
17 december 2007 · 16 195 Inlägg

sEAMP skrev:
Ber om ursäkt om det redan finns nån tråd om detta. skummade igenom lite för att hitta svar men fann inget direkt svar.

Jag ska montera ur orginal ratten och dess air bag.

Hur ofarligt är det?
Har hört att det kan smälla av statisk elektricitet, men som sagt,
vågar inte chansa smile

de e bara plocka bort den.. har gjort de på typ 5 bilar utan problem smile


de "snackas" mycke om de där me airbag men ja tror nog att de mest för att "skrämma" folk för att dom inte ska ta bort dom..

men du lär få åka å släcka airbaglampan sen bara annars blir besiktingen lite griniga..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
940turboplus Rapidoz
17 december 2007 · 688 Inlägg

ta bort minus polen om du är riktigt nojjig big_smile
har aldrig varit med om att det smällt tongue

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
TurboTime
18 december 2007 · 1 Inlägg

Skulle vara väldigt försiktig .... Plocka bort en på en ford mondeo och där låg krutladdningen på 20 gram så om den smäller gör den de ordentligt... Men koppla bort batteriet i ungefär 30 min så minskar risken mkt ..

Paddee636
18 december 2007 · 283 Inlägg

Som turbotime skriver, så plocka bort batteriet innan du plockar av airbagen. När du ska koppla på batteriet efter att ha satt i airbagen så ha tändningen på. Kan annars smälla när du vrider på tändningen om du har en jävla otur. Det där med att statisk elektrcitet kan utlösa den vetefan men enligt säkerhetsföreskrifterna ska man "ladda ur sig elektrostatiskt" innan man börjar pilla, tex. ta på en låskil lr nåt. Brukar inte hända nåt om man inte följer detta, men jag hade inte vågat chansa iaf!

JRP mek
18 december 2007 · 59 Inlägg

som sagt inte så jävla kul om den skulle smälla man vill ju inte bli ett med sättet... bra kraft i grejorna!!! mitt råd plocka batteriet o låt den stå en stund innan..

bilmekaniker
är i garaget alla dagar i veckan och kommer på mycket nyttigt där...
är mest intresserad av motorer mest kunskap där
LazerHawke
18 december 2007 · 1 268 Inlägg

Mitt råd lämna till fackman!

har du otur kan du få framtida "men" om nåt händer... är det vad du kanske vill?

EIGHTYFO Art Director
18 december 2007 · 75 Inlägg

Airbagen åker ut i ca 300km/h så att sitta där och den slår ut är nog inget du vill vara med om, bruten nacke eller något likande wink

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
18 december 2007 · 6 170 Inlägg

Ska du inte sätta tillbaka möget så ha lite kul och utlös den själv på säkert avstånd tongue

Annars håller jag med laserhöken, låt en fackman sköta det för annars kan det tex bli ett jävla liv om det skulle hända en olycka och den inte skulle funka eller nått sånt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
sEAMP
19 december 2007 · 392 Inlägg

LazerHawke skrev:
Mitt råd lämna till fackman!

har du otur kan du få framtida "men" om nåt händer... är det vad du kanske vill?

Ja självklart vill jag ha "men" i framtiden, vad tror du?

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!
racefan
19 december 2007 · 1 059 Inlägg

bara o ta bort batteriet så är det lugnt.
Dom smäller inte bara så där,det är bara skrönor.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
DPB Öh, barlös.
19 december 2007 · 300 Inlägg

Verkar otäckt det där.

940turboplus Rapidoz
19 december 2007 · 688 Inlägg

jag har aldrig varit med om att en airbag utlöst sig när man monterat ner den om man är försiktig och tar bort minus polen men har däremot ett på video när en sån smäller av under ett däck när brandmänn hade en övning och fan vad däcket for upp i luften,
så det är nog bra om man är lite försiktig iaf big_smile

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.
bmx
19 december 2007 · 7 100 Inlägg

som alla andra har sagt,koppla ur batteriet bara så är de no problemas

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
_Wallis_
19 december 2007 · 4 506 Inlägg

Det messta har blivit saggt:
*Koppla ur batteritet 15-30min innan
*Sitt inte rakt framför airbagen
*Av magnitisera dig själv från statisk elektrisitet innan
*Lägg Airbagen med kudden uppåt, Efter demont, Annars kan den flyga iväg om den utlöses.

Det är så jag har blivit skolad till att göra.
Dock följs offtast enbart regeln om att inte sitta rakt framför, Och att lägga Airbagen med kudden uppåt. Men säkerhet är A-O Så följ hela systemet, Det kan bli farligt om det skulle gå fel.


940turboplus
Vi har testat det ochså, Däck+plåtfälg flög säkert över en 5-6m upp i lufften, En otrolig krafft, Därav är det ochså viktigt att man lägger Airbagen ljust så att om den utav någon konstig anledning skulle utlösa, Annars flyger den iväg med en himmla fart.


//Wallis

Senast redigerat av _Wallis_ (19 december 2007)

Kan du andas kan du dö.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang