4197
Sök

någon med erfarenhet av Basvägg?

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#1
hej alla basnördar tongue jag har funderat lite på en basvägg det senaste.. än så länge bara tankar. så tänkte höra om någon haft en liknande installation och hur dom gått tillväga.

t.ex. om du byggt lådan utanför eller inuti själva bilen, vad för storlek på basar, hur du monterat fast väggen i bilen, problem vid besiktning m.m som kan tänkas intressant.. även bilder är av intresse! tongue

då till planen, jag tänkte bygga med billiga produkter, är ju fattig trots allt.. planen är två sinus 1500 alternativt sla 3000, x antal batterier, eventuellt dubbla generatorer, uprgaderat elsystem i övrigt. Basar blir antagligen 4st 15" eller 4 12". Kanske 2 18".. får se budget.

framsystem oklart men 4 6.5" i varje dörr får det väl bli, av mkt billigt ursprung.. typ biltema eller nåt sånt skit..

sen får ni fylla på med kommentarer och egna åsikter..

PoLoud =D

16 197 Inlägg
23 december 2007
#2
va e syftet me bygget??

"burpa" elle spela musik högt??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#3
evilaudio skrev:
va e syftet me bygget??

"burpa" elle spela musik högt??

först o främst musik vrålhögt!, men även bassrace eller liknande.. dB kommer inte på tal, då jag kommer få tävla i nån jätte tuff klass förmodligen me tanke på väggen tongue

PoLoud =D

16 197 Inlägg
23 december 2007
#4
för att "vinna" mest volym så e de ju bäst å bygga den på plats i bilen.. de gör ju ja i mitt nya bygge.. smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#5
evilaudio skrev:
för att "vinna" mest volym så e de ju bäst å bygga den på plats i bilen.. de gör ju ja i mitt nya bygge.. smile

okej tongue jag har funderat på det billigaste alternativet.. alltså att köra dom 4 jag har nu.. Gas alltså, men bara så länge.. men bara det att det ser så sjuttigt ut med 4 12" i vägg.. skulle hellre vilja köra 6 eller 8, men dom finns ju inte att få tag på längre.. annat än beg.

PoLoud =D

16 197 Inlägg
23 december 2007
#6
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
för att "vinna" mest volym så e de ju bäst å bygga den på plats i bilen.. de gör ju ja i mitt nya bygge.. smile

okej tongue jag har funderat på det billigaste alternativet.. alltså att köra dom 4 jag har nu.. Gas alltså, men bara så länge.. men bara det att det ser så sjuttigt ut med 4 12" i vägg.. skulle hellre vilja köra 6 eller 8, men dom finns ju inte att få tag på längre.. annat än beg.

de e väl bara köpa beggat smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
för att "vinna" mest volym så e de ju bäst å bygga den på plats i bilen.. de gör ju ja i mitt nya bygge.. smile

okej tongue jag har funderat på det billigaste alternativet.. alltså att köra dom 4 jag har nu.. Gas alltså, men bara så länge.. men bara det att det ser så sjuttigt ut med 4 12" i vägg.. skulle hellre vilja köra 6 eller 8, men dom finns ju inte att få tag på längre.. annat än beg.

de e väl bara köpa beggat smile

ja det får väl bli det tongue funderar på hur väl mitt sinus live sla 1500 klarar lasten på 0.66ohm.. jag kör ju 1ohm nu och det blir inte ens ljummet efter en hel kvälls poppande. så det borde ju funka om man inte spelar som en dåre tycker jag.. om jag vågar så ska jag iaf inspektera hur bra transistorerna sitter klämda, plus lägga lite extra kylpasta emellan för bättre värme avledning..

PoLoud =D

16 197 Inlägg
23 december 2007
#8
8 st 12" får du ju in utan problem..big_smile   ja ska ju in me 40st 10" i nya bygget så..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 156 Inlägg
23 december 2007
#9
Vad hade du tänkt driva det med i batteriväg?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#10
Phaetoon skrev:
Vad hade du tänkt driva det med i batteriväg?

vet inte, men kanske 4st biltema eller liknande.. har inte råd med optima eller nåt dyrt.. har iaf en 90A generator liggandes, så jag får 90+90A..

PoLoud =D

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#11
evilaudio skrev:
8 st 12" får du ju in utan problem..big_smile   ja ska ju in me 40st 10" i nya bygget så..

jo det får jag ju säkert tongue 8 Gas 12 i vägg bör spela bra om man får till allt som det ska tongue

PoLoud =D

Team Autohifi!
865 Inlägg
23 december 2007
#12
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:
vw_performance skrev:

okej tongue jag har funderat på det billigaste alternativet.. alltså att köra dom 4 jag har nu.. Gas alltså, men bara så länge.. men bara det att det ser så sjuttigt ut med 4 12" i vägg.. skulle hellre vilja köra 6 eller 8, men dom finns ju inte att få tag på längre.. annat än beg.

de e väl bara köpa beggat smile

ja det får väl bli det tongue funderar på hur väl mitt sinus live sla 1500 klarar lasten på 0.66ohm.. jag kör ju 1ohm nu och det blir inte ens ljummet efter en hel kvälls poppande. så det borde ju funka om man inte spelar som en dåre tycker jag.. om jag vågar så ska jag iaf inspektera hur bra transistorerna sitter klämda, plus lägga lite extra kylpasta emellan för bättre värme avledning..

0,66ohm är inte att rekomendera, trotts att du kanske har väldigt mycket med ström skulle jag inte göra det.

När du kör basvägg så har du ju tillgång till mycket mera volym och där efter så kan du bygga en bättre baslåda för elementen.
Tycker inte du ska stirra dig blin på antalet utan bygg för de basar du har och försök att få det så bra som bara möjligt.

Lycka till!


1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#13
MrCalle skrev:
vw_performance skrev:
evilaudio skrev:

de e väl bara köpa beggat smile

ja det får väl bli det tongue funderar på hur väl mitt sinus live sla 1500 klarar lasten på 0.66ohm.. jag kör ju 1ohm nu och det blir inte ens ljummet efter en hel kvälls poppande. så det borde ju funka om man inte spelar som en dåre tycker jag.. om jag vågar så ska jag iaf inspektera hur bra transistorerna sitter klämda, plus lägga lite extra kylpasta emellan för bättre värme avledning..

0,66ohm är inte att rekomendera, trotts att du kanske har väldigt mycket med ström skulle jag inte göra det.

När du kör basvägg så har du ju tillgång till mycket mera volym och där efter så kan du bygga en bättre baslåda för elementen.
Tycker inte du ska stirra dig blin på antalet utan bygg för de basar du har och försök att få det så bra som bara möjligt.

Lycka till!

men ser det inte dumt ut med bara 4 stycken?tycker jag iaf tongue om jag bestämmer mig för att försöka så blir det nog 8stycken GAS, och två SLA 1500.

PoLoud =D

21 761 Inlägg
23 december 2007
#14
Med basvägg så höjs väl kuperesonansen en del, då tappar man också lite tryck vid de lägre frekvenserna som jag har förstått. Men fortfarande går det att få ordentligt tryck, det märker jag i bygget som jag och en polare håller på med.

Vi har just nu 2st 15" i en 245:a som vi har byggt en basvägg i, sitter en bit bakom B-stolpen. Meningen är att kunna spela högt, men inte enbart SPL. Hittills är vi uppe i strax över 150dB, men det ska gå att få ut betydligt högre ljud om grejorna optimeras för kupen.

Batterierna som sitter i är två lastbilsbatterier på 185Ah/styck, sedan sitter det ett "litet" 100Ah Exide X-Treme2 i motorrummet.

Det är vårat första stora bygge så vi har ingen erfarenhet alls med sånt, men vi har fått mycket hjälp på Lazzat. Även lite skäll också, men det är väl mest för att vi inte alltid gör som en del tycker big_smile.

Att prova sig fram med olika lådor är nog det bästa sättet att hitta en bra lösning som spelar som man har tänkt sig, men när lådan börjar väga uppåt 100kg så är det ju inte så lätt att bara "slänga in" några olika testlådor wink.

Väggen ska annars vara så stum som möjligt, fäst den riktigt ordentligt och se till att materialet är kraftigt. Våran vägg är gjord av dubbla 22mm spånskivor, sedan har vi plastat och fogskummat runt om kanterna för att försöka få det helt tätt.

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#15
okej tongue har du lite bilder på ert bygge?

PoLoud =D

260 Inlägg
23 december 2007
#16
Här är ju en bild på min basvägg med 6 st DD 12" i en liten CRX
Detta rockade på duktigt.....
http://www.garaget.org/?car=33428&image=290353
http://www.garaget.org/?car=33428&image=290336
Senast redigerat av Black-Angel (23 december 2007)

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

1 058 Inlägg
23 december 2007
Trådstartare
#17
Black-Angel skrev:
Här är ju en bild på min basvägg med 6 st DD 12" i en liten CRX
Detta rockade på duktigt.....
http://www.garaget.org/?car=33428&image=290353
http://www.garaget.org/?car=33428&image=290336

den var ju helt okej tongue tyvärr lite, eller ganska mkt över min budget!

men jag har tänkt lite idag, och tror billigaste och enklaste vore att göra min nuvarande låda mer stabil, dubbla bafflar och stagat. och köpa ett likadant steg + 4st 12 med 2*4ohm spolar... sen sälja mina nuvarande GAS tillsammans med min gamla låda (som för den delen spelade lika bra tongue  )

PoLoud =D


Sök