4970
Sök

Generatorproblem Golf II

VW-driver
291 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Tja!

Min tjej har problem med sin VW Golf II från 1990. Det är en CL om det är någon som bryr sig.

Problemet är då att generatorn verkar kruxar. Halvljuset och innerbelysningen svajar och en gång nyligen försvann nästan halvljuset för att hon haft för lågt motorvarvtal. Jag ska försöka byta generator till en annan begagnad (som förhoppningsvis är felfri), till att börja med. Kolen i den befintliga generatorn är nästan ny och batteriväskan (batteri från Biltema) lyser klart grönt, vilket innebär bra kondition. Hade det vart svart i indikatorn hade den varit i behov av laddning.

Ändå tycker jag drivrem är tillräckligt spänd.

Kan det vara så att om det inte funkar med den nyare generatorn att laddningsregulatorn eller annan del på generatorn är kass?

Jag är mycket tacksam för svar och råd och tips.
Senast redigerat av Krucial (14 december 2007)

143 Inlägg
14 december 2007
Hej!   För att komma vidare måste du mäta laddspänningen över batteripolerna när motorn går i tomgång. Ska vara ca 14 volt. Ladda batteriet först, får inte vara alltför dåligt laddat vid mätningen.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
14 december 2007
Det ska vara MAX 14 V , men helst omkring 13.6 V om man vill vara närmare "perfekt" ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

550 Inlägg
14 december 2007
TritoN skrev:
Det ska vara MAX 14 V , men helst omkring 13.6 V om man vill vara närmare "perfekt" ..

Det är inget fel med att ladda 14v. Många bilar ligger på 14,2-14,3v

Under 13.8v är dåligt. Men dock godkänt
Men under 13.3v då får man kolla upp kablaget, om nu generatorn och batteriet är friskt.

301 Inlägg
15 december 2007
Mät laddspänningen på generatorn också å se hur mycket du förlorar på vägen.. kan ju vara dåligt jordad å förlora massa på vägen..

VW-driver
291 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Hur ställer man in detta på en multimeter (Biltemas)?

21 761 Inlägg
15 december 2007
Beror ju på vilket av multimetrarna du har, men det ska stå i läge "DCV" (likspänningsmätning) och lämpligt mätområde är 20V.

Vilken multimeter har du, artnr?

VW-driver
291 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Beror ju på vilket av multimetrarna du har, men det ska stå i läge "DCV" (likspänningsmätning) och lämpligt mätområde är 20V.

15-133. Ska den då stå på VDC då? Finns områden som VDC, VAC, ADC, Pascalsymbolen eller vad den heter/ser ut, och slutligen BAT.

Då blir det 20 på VDC?

Hur ska kablarna sitta på multimetern?

21 761 Inlägg
15 december 2007
Pluskabeln ska sitta i det röda hålet, där det står "600V max". Minuskabeln ska sitta i det svarta hålet smile.

Ohmsymbolen (Pascalsymbolen som du skriver), det mätområdet väljer man när man ska mäta resistansen på sakerna.

VAC, då mäter man växelspänning.

ADC, då mäts likström (inte spänning).

BAT, den används bara när man ska mäta spänningen på vanliga 1,5V och 9V små batterier.

Kolla gärna igenom instruktionsmanualen, då förklaras lite mer tror jag.

VW-driver
291 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Den har jag tyvärr slängt, i tro att jag inte behövde använda den så ofta, vilket jag inte haft.

21 761 Inlägg
301 Inlägg
16 december 2007
Krucial skrev:
Drönirettab skrev:

15-133. Ska den då stå på VDC då? Finns områden som VDC, VAC, ADC, Pascalsymbolen eller vad den heter/ser ut, och slutligen BAT.

Då blir det 20 på VDC?

Hur ska kablarna sitta på multimetern?

det ska inte bli 20.. Den ska stå så att du kan mäta 0-15v ca.. 
Över 15v lär du inte få..

Sen ska du ha den ena kablen mot jord på bilen (- på batteriet).
å den andra på stället du vill mäta.. pluss på batteriet, på generatorns pluss (tjocka kablen)

2 655 Inlägg
16 december 2007
När ljuset fladdar så kan det vara så simpelt som att laddningsreläet är felaktigt. Men börja med att mäta spänningen både vid batteriet och nere vid generatorn.

Ligger spänningen under 13V så bör man göra något åt generatorn. Vilospänningen på ett fulladdat batteri ligger på 12,7V. för att batteriet ska kunna bli toppladdat så behöver spänningen ligga på minst 13,5V.
När du mäter spänningen mät först när bilen står på tomgång med halvljuset på.
Slå på fläkten, helljuset och radion och mät sedan igen. Nu ska spänningen i stort sett vara den samma. Sjunker spänningen markant så brukar det vara ett tecken på diodfel. Det är inte säkert att dina dioder är trasiga men generellt så är det dioderna som har gått..

Om det är en Bosch generator som sitter där så kan du testa med att byta laddningsrelä, ett råd är att inte köpa Biltemas relä. Vi har fått in en hel del generatorer med relän från dem, där generatorn inte laddar. När vi testat och bytt relä så har generatorn laddat helt okej.
Vet att det finns både Bosch och Valeo generatorer på Golfarna. Det går att byta relä även på Valeo generatorn men det är lite svårare att få tag på.

21 761 Inlägg
16 december 2007
CTR-Jante skrev:
det ska inte bli 20.. Den ska stå så att du kan mäta 0-15v ca.. 
Över 15v lär du inte få..

Visst, det ska inte bli över 15V laddspänning. Men nu finns det inte 15V mätområde på just den multimetern, därför skrev jag att han ska ställa in den på 20V mätområde. Förresten spelar det ingen roll om den står i 15V eller 30V område, resultatet blir tillräckligt exakt ändå smile.
Senast redigerat av Drönirettab (16 december 2007)

VW-driver
291 Inlägg
26 december 2007
Trådstartare
Problemet är löst. Vi bytte bara generator till en annan och så funkade det.

Sök