4216
Sök

generatorn laddar inte, men laddningslampan lyser inte ?

1 058 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#1
har fått problem med generatorn i min golf, den laddar inte som den ska. lampor och instrument lös väldigt svagt och steget till basen slår ifrån. stängde av bilen och batteriet var stendött!

konstigt nog lyser inte någon batterilampa?

vad kan detta bero på? ska kolla generatorn imorgon, plocka isär och inspektera allting. kanske bara är kolen som är slitna?

PoLoud =D

4 506 Inlägg
27 december 2007
#2
Vet du enns om Laddningslapman fungerar?
Om du slår på Radioläget (2hacket med nyckeln)
Så ser man ju om alla Service lampor lyser.

Startar den med Startkablar?

Har du stått och "showat" med ljudet med motorn avstängd?
Då drar man ju lätt ut bateriet

Eller har du märkt av att instrument beslysningen blir svagare
vid hög musik när det kommer bas?
Isf så skulle du behövt en Kondensator. Då bilens Generator
inte pallat att ladda fullt.

Har den vart seg att starta det senaste?
Isf kan ju bateriet vart på väg.

Mät upp Bateriet med en Multimeter, Och kolla spänningen.

Kolla vätskan i bateriet om det är ngn kvar te.x,,,
Kolla Anslutningarna till Generator/bateri m,m
Se om du inte kan lyckas skruva ut Kolen utan att
behöva lossa hela generatorn, Då sparar du en del
tid. Bilen är ju Gammal så det vore inte helt konstigt
om Kolena vore slut.
Senast redigerat av _Wallis_ (27 december 2007)

Kan du andas kan du dö.

1 058 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#3
jag märkte att allt började lysa svagt, slutsteget slog ifrån pgå för låg spänning. lampan fungerar, och jag har inte spelat med motorn avstängd tongue ska kolla kolena imorgon.. ville mest se om någon på rak arm kunde veta vad anledningen är..

PoLoud =D

Gödseldräng
4 529 Inlägg
27 december 2007
#4
jag tycker det verkar som om generaton inte orkar ladda om lamporna blir svagare
eller så är det bara att batteriet är dåligt
nåt av dom 2 är det


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 december 2007
#5
om du åker korta sträker med stereon på  så hinner inte generatorn ladda upp batteriet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

945 Inlägg
27 december 2007
#6
Tycker nog det låter som ditt batteri är slut.
Mät upp det och kolla hur många ampere det ger när du har vart ute å åkt, eller haft en batteriladdare inkopplad över natten. Får du inte fullt amperetal så e batteriet kass.
Senast redigerat av TTTTT (27 december 2007)

blinka blått om du vill rejsa!

301 Inlägg
27 december 2007
#7
vw_performance skrev:
har fått problem med generatorn i min golf, den laddar inte som den ska. lampor och instrument lös väldigt svagt och steget till basen slår ifrån. stängde av bilen och batteriet var stendött!

konstigt nog lyser inte någon batterilampa?

vad kan detta bero på? ska kolla generatorn imorgon, plocka isär och inspektera allting. kanske bara är kolen som är slitna?

Hände samma sak med min förra golf å då var det batteriet som var helt slut..


905 Inlägg
27 december 2007
#8
TTTTT skrev:
Tycker nog det låter som ditt batteri är slut.
Mät upp det och kolla hur många ampere det tar när du har vart ute å åkt, eller haft en batteriladdare inkoplad över natten. Får du inte fullt amperetal så e batteriet kass.

okey? Bara jag som elektriker som inte fattar vad du mena kanske men förklara gärna hur han ska kunna mäta amperen efter han varit ute och åkt och vilket ampertal? Hur mäter du fram ampertalet? Antar du menar AH(ampertimmar), ampertimmar måste du väl mäta genom att lägga på belastning och se hur länge du har spänning kvar i batteriet?

263 Inlägg
27 december 2007
#9
vad jag har hört (bror pluggar bilmek) så är det så att om laddningslampan är trasig och inte lyser så funkar inte generatorn heller, trots att de inte är fel på den.. tyckte inte det lät så rätt heller när ja hörde det men tror inte de lär ut fel i skolan ( har sett orden sj i en lärobok) mvh

Volvo - Probably the best car in the world
"Ge mig svenskar, wiskey och snus så ska
jag bygga järnväg ända in i helvete"
James J. Hill, Amerikas stora järnvägsbyggare

1 058 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#10
Norbro skrev:
vad jag har hört (bror pluggar bilmek) så är det så att om laddningslampan är trasig och inte lyser så funkar inte generatorn heller, trots att de inte är fel på den.. tyckte inte det lät så rätt heller när ja hörde det men tror inte de lär ut fel i skolan ( har sett orden sj i en lärobok) mvh

jo det stämmer wink har själv läst detta i en lärobok när jag gick skolan.. tror dock inte detta gäller nyare bilar..

PoLoud =D

21 761 Inlägg
27 december 2007
#11
Nja, delvis rätt smile. Tydligen brukar det sitta ett litet motstånd parallellt med laddlampan på nyare bilar, så har jag förstått det hela. Då kan generatorn få sin förmagnetiseringsström ändå, även om laddlampan skulle vara trasig.

Men det finns ju också en till orsak till att laddlampan inte lyser, det är om kolen är dåliga eller har tappat kontakten med släpringarna. I det fallet så lyser inte lampan heller, eftersom den inte får en jordpotential via kolen och släpringarna.

Som _Wallis_ skriver, kolla om laddlampan lyser när tändningen är påslagen.
Senast redigerat av Drönirettab (27 december 2007)

2 924 Inlägg
27 december 2007
#12
Vad har du för spänning i batteriet när (1) bilen är avslagen, (2) när startmotorn går, (3)när bilen är igång på ca 2500 rpm?

~ Life is short, have FUN! ~

1 058 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
#13
Drönirettab skrev:
Nja, delvis rätt smile. Tydligen brukar det sitta ett litet motstånd parallellt med laddlampan på nyare bilar, så har jag förstått det hela. Då kan generatorn få sin förmagnetiseringsström ändå, även om laddlampan skulle vara trasig.

Men det finns ju också en till orsak till att laddlampan inte lyser, det är om kolen är dåliga eller har tappat kontakten med släpringarna. I det fallet så lyser inte lampan heller, eftersom den inte får en jordpotential via kolen och släpringarna.

Som _Wallis_ skriver, kolla om laddlampan lyser när tändningen är påslagen.

ja lampan lyser, mao funkar den...

angående felsökning har jag inte haft tillfälle idag. och bilen har börjat ladda till och från nu :S borde tyda på att det är kolbytardags iaf..

PoLoud =D


Sök