5636
Sök

Bygga extraktor grenrör SAAB 9000

Saabvilde!
1 708 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
Hejsan Svejsan ! Nu har jag gått och blivit förtjust i extraktorgrenrör, jag skulle vilja bygga ihop ett själv, nu behöver jag förklaringar på hur detta görs, vart kan jag hitta ritningar till 9000? matrial? osv osv.. Ni fattar nog vad jag menar ; )

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

645 Inlägg
27 december 2007
www.klracing.se har grenrörsböjar, finns lite här och där om man söker.
Du behöver utöver böjar en fläns mot motorn och en fläns mot turbon,  sedan ska alla rör vara lika långa (åtminstone så gott det går) och man gör s.k puls-splitt rör där man drar 1ans och 4ans cylinder i ett inlopp och 2an och 3an i ett.
Du behöver alltså en kollektor först och dem kan se ut såhär:
http://burnsstainless.com/MergeCollecto … s_T3-b.jpg

//Marcus Saari

Saabvilde!
1 708 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
zajja skrev:
Du behöver utöver böjar en fläns mot motorn och en fläns mot turbon,  sedan ska alla rör vara lika långa (åtminstone så gott det går) och man gör s.k puls-splitt rör där man drar 1ans och 4ans cylinder i ett inlopp och 2an och 3an i ett.

Fy fan, det verkar som mycket jobb, går det inte att använda "orginal" delen av grenröret och bygga från det då?

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

645 Inlägg
27 december 2007
Larsson_Power skrev:
zajja skrev:

Fy fan, det verkar som mycket jobb, går det inte att använda "orginal" delen av grenröret och bygga från det då?

Då kan du likväl porta original grenröret...
Kan finnas extraktor-grenrör att köpa, vet inte hur det är till saab.
Det är en del arbete att klura ut hur det ska vara, du kommer ju även få dra om olja till / från, tryckröret till intercoolern och göra om / ny downpipe, du lär inte få turbon att hamna på samma ställe som den satt med original grenröret.

//Marcus Saari

Saabvilde!
1 708 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
zajja skrev:
Larsson_Power skrev:
zajja skrev:

Då kan du likväl porta original grenröret...
Kan finnas extraktor-grenrör att köpa, vet inte hur det är till saab.
Det är en del arbete att klura ut hur det ska vara, du kommer ju även få dra om olja till / från, tryckröret till intercoolern och göra om / ny downpipe, du lär inte få turbon att hamna på samma ställe som den satt med original grenröret.

Det är sant. Jo då det finns grenrör att köpa men de kostar 11000 : O Hur portar man orginal grenröret då? : )

645 Inlägg
27 december 2007
Larsson_Power skrev:
Det är sant. Jo då det finns grenrör att köpa men de kostar 11000 : O Hur portar man orginal grenröret då? : )

Med t.ex geting och slipstift, bara att slipa där du kommer åt för att få upp aeran i grenröret men fortfarande tänka på utformningen dock kan det vara bra att skaffa ett test grenrör först och testa, ta inte för mycket så du får för tunna väggar så det spricker bara.

//Marcus Saari

Saabvilde!
1 708 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
zajja skrev:
Larsson_Power skrev:

Med t.ex geting och slipstift, bara att slipa där du kommer åt för att få upp aeran i grenröret men fortfarande tänka på utformningen dock kan det vara bra att skaffa ett test grenrör först och testa, ta inte för mycket så du får för tunna väggar så det spricker bara.

Det låter ju kanonbra ! : ) Vad blir effekten av det hela då? Jag bör få lite bättre spool-up men får jag mer hk/nm ? smile

645 Inlägg
27 december 2007
Larsson_Power skrev:
Det låter ju kanonbra ! : ) Vad blir effekten av det hela då? Jag bör få lite bättre spool-up men får jag mer hk/nm ? smile

Beroende på hur mycket som går att ta bort etc så kommer du ju få bättre flöde och därmed mindre avgasmotstånd vilket vill säga att du får bättre spool-up och någon hästkraft extra då du får mindra avgasmotstånd jämt mot laddtryck MEN jag vet inte om det blir sån pass effektökning att du ens kommer känna det när du kör bilen.
Sattsa på ett extraktor-grenrör och större turbo om du vill ha mer effekt, dina 260 hk du påstår vet jag inte om original turbon hänger med till och om den nu gör det så är den nog maxxad redan vid denna effekt så.

//Marcus Saari

Saabvilde!
1 708 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
zajja skrev:
Larsson_Power skrev:

Beroende på hur mycket som går att ta bort etc så kommer du ju få bättre flöde och därmed mindre avgasmotstånd vilket vill säga att du får bättre spool-up och någon hästkraft extra då du får mindra avgasmotstånd jämt mot laddtryck MEN jag vet inte om det blir sån pass effektökning att du ens kommer känna det när du kör bilen.
Sattsa på ett extraktor-grenrör och större turbo om du vill ha mer effekt, dina 260 hk du påstår vet jag inte om original turbon hänger med till och om den nu gör det så är den nog maxxad redan vid denna effekt så.

Nej det där tycker jag inte heller låter så jätte rimligt, men det är det att en kompis har sett bänkningspapper på 260 hk, och han sa att det finns det i om man säger så ! haha wink (han känner den förra ägaren då) men det märks när bilen är igång iaf, ska iaf gå att burna på trean på torrt ; )

1 498 Inlägg
27 december 2007
Helt onödigt att mecka extractor när du bara har 260hk men om du ska upp mot det dubbla så kan du börja kolla runt efter ett annat.

Better than God \o/
1 886 Inlägg
27 december 2007
Det där med extraktorgrenrör till en turbobil är ett äventyr i sig, det gäller att få avgaspulserna att driva turbon så effejtivt som möjligt. Det finns inga genvägar till ett bra resultat för gör man fel kan det bli sämre. 

Sedan håller jag inte med om att det är onödigt om man "bara" har 260 hkr, för det handlar ju om mer än att öka flödet, sedan finns det skruttiga sugmotorer de sätter x-rör på de ger ju knappt 100hkr, hur onödigt är då inte det? 

Varje gång avgasventilen öppnar blir det ju en "puls" i grenröret mot turbon, dessa skall samverka (kan nästan kalla det en stående våg) för att få bäst fart på turbinen.

Satsa på ett grövre avgasystem, viktigast är biten längst fram närmast turbon till katalysatorn, med bra flöde där kan man få turbon att ladda tidigare, dock kan detta kräva ommappning av boxen, allt som påverkar flöden och tempraturer bör boxen programeras för annars uppnås inte bästa resultet.

En intercooler i helalu kan också göra underverk. Extraktor gör nytta men det är inte det första man skall ge sig på...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

1 498 Inlägg
27 december 2007
MrTurbo skrev:
Det där med extraktorgrenrör till en turbobil är ett äventyr i sig, det gäller att få avgaspulserna att driva turbon så effejtivt som möjligt. Det finns inga genvägar till ett bra resultat för gör man fel kan det bli sämre. 

Sedan håller jag inte med om att det är onödigt om man "bara" har 260 hkr, för det handlar ju om mer än att öka flödet, sedan finns det skruttiga sugmotorer de sätter x-rör på de ger ju knappt 100hkr, hur onödigt är då inte det? 

Varje gång avgasventilen öppnar blir det ju en "puls" i grenröret mot turbon, dessa skall samverka (kan nästan kalla det en stående våg) för att få bäst fart på turbinen.

Satsa på ett grövre avgasystem, viktigast är biten längst fram närmast turbon till katalysatorn, med bra flöde där kan man få turbon att ladda tidigare, dock kan detta kräva ommappning av boxen, allt som påverkar flöden och tempraturer bör boxen programeras för annars uppnås inte bästa resultet.

En intercooler i helalu kan också göra underverk. Extraktor gör nytta men det är inte det första man skall ge sig på...

Lite skilnad på sugmotor och turbo motor när det gäller X-rör. Där är dom som kör upp mot 450-500 med org grenrör på turbo saabarna.

2 164 Inlägg
27 december 2007
De första du ska tänka på är toppen att porta den eller skaffa en kort topp.
Grenröret behöver du inte bry dig om över huvud taget.
Sen så är de turbo val som är viktigare.

MVH

F

Saabvilde!
1 708 Inlägg
27 december 2007
Trådstartare
MrTurbo skrev:

Aha ! Tack Mr- Turbo. nu har jag fått klarhet i det hela, när jag blev intresserad av extraktorgrenrör var det faaktist utseenden jag mest var ute efter (självklart också effekt) Men tack för svaret ! : )

1 207 Inlägg
28 december 2007
Skall du ha bättre flöde på avgassidan så rekomenderar jag dig att göra något åt röret mellan turbon och katalysatorn. Precis efter turbon så blir det ju nästan en 180 graders böj på det röret. Öka radien på den så borde det ge lite grand.

Sök