4332
Sök

Saab 9000 cs -92 med krypströmsproblem!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Hej, börjar nu bli något förbannad på "röda faran". Har alltid vart lite svårtstartad när den stått länge/kallt. Bytte batteri och allt var bra i 2 veckor.

Bilen i fråga är en 9000 född 1992 med cs som efternamn. Sitter en 2.3i om det är till någon hjälp.
Kopplade på multimetern på 10A mellan pluspolen och pluskabeln. Den visar 0.15A som minst.
Kopplade ur larmet, extraljusen, slutsteg och elantennen (den har strulat innan) men ingen skillnad.
Började med att koppla ur en säkring åt gången, ljusboxen, absboxen och säkringsboxen i handskfacket. Sjönk till 0.13 när jag drog den till c-lås/fördröjningsrelät men kom aldrig lägre.

Finns det förbrukare som inte är avsäkrade?

Batteriet är helt nytt och rent, så inga problem där. Generetorn laddar mkt bra, har man använt startkablar så räcker 10 min körning för att det ska va bra fart på startmotorn igen.

Laddade batteriet fullt när jag bytte, nu efter 2 veckor räckte det inte längre utan jag fick hämta extrabatteri och kablar.

Kan det vara jag som stirrar mig blind på krypströmmen och missar nåt. Kanske är nåt annat?

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR!

Mvh Hampus

2 024 Inlägg
29 december 2007
Har du även provat säkringarna som brukat sitta i motorrummet? Nu är jag inte hemma på Saab men de flesta bilar jag skruvat med har haft en extra säkringsdosa i motorrummet med kanske 5 säkringar i som brukar vara till motorstyrning och lite sånt. 0,15A är ju inte mkt, det motsvarar ungefär förbrukningen på en instrument glödlampa. Du har inte nån lampa som står och lyser i koffert, handskfack, sminkspegel eller nåt sånt? En liten rackare på 2W.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Expoze skrev:
Har du även provat säkringarna som brukat sitta i motorrummet?

Japp, både den till abs och den till ljuset. Motorstyrdonets säkring sitter inne i bilen.
Expoze skrev:
0,15A är ju inte mkt, det motsvarar ungefär förbrukningen på en instrument glödlampa. Du har inte nån lampa som står och lyser i koffert, handskfack, sminkspegel eller nåt sånt? En liten rackare på 2W.

0.15 är vad multimeter säger iaf. Borde inte vara så mkt ström, blixtrar inte mkt när man lägger på polen.

De lustiga är att om man kört så den laddat ett tag så startar den jättesmidigt om man startar den direkt efter. Några timmar senare så går det segt igen...

21 761 Inlägg
29 december 2007
150mA är ganska mycket tycker jag iaf, det är ungefär lika mycket som ett vanligt extraljusrelä drar. Har mätt upp till ca 150-170mA beroende på relä. Teoretiskt blir det 3,6Ah per dygn och då räcker det nog inte till att köra bilen för att ladda upp batteriet, möjligen om man kör minst ett par timmar varje dag kanske.

Men om bilen då får stå still i några dagar så blir det fort ett gäng Ah som försvinner.

Om batteriet inte är helt urdraget så brukar startmotorn kunna snurra någorlunda hyffsat när motorn är varm, därför verkar det som att batteriet har blivit ganka mycket uppladdat efter att man har kört "en sväng".

Fast sedan när bilen får stå ett dygn så märker man av i vilket skick som batteriet egentligen är i. Man blir lite lurad alltså smile.

Expoze: Hur mycket brukar en någorlunda modern bil dra i viloström när de har larm och sånt?
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2007)

2 024 Inlägg
29 december 2007
0,15A Kan omöjligtvis dra ur batteriet så att det går trögt att starta efter ett par timmar redan.
Jag hade börjat med att ladda batteriet fullt och sen belastningstestat det hos nån som säljer batterier eller en mack. Mekonomen i Tranås har en riktigt bra mätare som man kan få låna om man ber snällt. Även om batteriet är nytt så låter det som att något är knas med det.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om batteriet inte är helt urdraget så brukar startmotorn kunna snurra någorlunda hyffsat när motorn är varm, därför verkar det som att batteriet har blivit ganka mycket uppladdat efter att man har kört "en sväng".

Där har vi det jag inte kom på, så mkt kan den inte ladda på 10 min...

Jag skulle säga max 20mA, och den gränsen är jag ju förbi med god marginal...

Då ska vi bara hitta den punkten som inte är säkrad men som drar ström...

2 024 Inlägg
29 december 2007
Har hört siffror mellan 20-70mA och på nyare bilar så kan datorerna stänga sej själva helt efter typ 2dygn för att minimera riskerna för urdraget batteri. Det är klart att kör man inte med bilen någorlunda dagligen så får man ju dessa problem, det kan oxå vara något så simpelt som många inte tänker på, nämligen att man har diverse laddare istoppade som tillsammans faktist får rätt hög viloström, tex till mobiler och gps mm, det har jag märkt av egen erfarenhet.
Om du har flera kablar i + polskon på batteriet kan du ju prova att lossa kabel för kabel. På min bil tex så är det uppdelat så en kabel går till startmotorn, en till generatorn och sen 2st går till de två säkringsboxarna. Börja med att mäta vilken av dessa kablar du har förbrukning på så vet du sen i vilken del du ska fortsätta felsökningen.

Samarbetspartners:

21 761 Inlägg
29 december 2007
Expoze skrev:
det kan oxå vara något så simpelt som många inte tänker på, nämligen att man har diverse laddare istoppade som tillsammans faktist får rätt hög viloström, tex till mobiler och gps mm, det har jag märkt av egen erfarenhet.

Bra sak du tog upp smile. Det där är säkert saker som de flesta inte tänker på.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Enda saken som kopplas in till cigguttaget är en stolsvärmare. Det blev kallt och jag orkade inte fixa en inbyggda, den drar dock mycket mer än så...
Bra poäng iaf!

Kan det vara så att de e oxid och skit på generator eller startmotor så de e det som tjuvar lite?

21 761 Inlägg
29 december 2007
Det skadar ju förstås inte att ta loss lite kablar och rengöra/slipa rent, då kan du även undersöka diverse jordförbindelser (som jag brukar gnälla om i flera trådar big_smile).  Bilen är 15 år gammal, då hinner det säkert bildas en del oxid och sånt tror jag.

Blir det inte bättre av den kollen så vet du iaf att den biten är ok smile.

Borde nog inte vara någon trasig diod i generatorn heller, då skulle backströmmen vara högre. Runt 4A eller liknande tror jag.
Senast redigerat av Drönirettab (29 december 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 december 2007
Trådstartare
Har ett par meter 35mm som en vacker dag ska bli matarkabel till startmotor/generator...

Jo jorden är viktig men de kan la inte orsaka krypström eller?

Ja den blev ju gammal för 5 år sen så tongue

Regulatorn e relativt ny, 10 månader...

Får prova att koppla loss delar av elsystemet och se om det minskar...

21 761 Inlägg
30 december 2007
Ska jag vara ärlig så tror inte jag heller att det är jordflätor och sånt som orsakar det här, men man vet aldrig.
Senast redigerat av Drönirettab (30 december 2007)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 december 2007
Trådstartare
Men jag är lika petig som du med jorden, nästan. Har ondsinta kompisar som jordar steg i bakljuset osv så jag vet vad det orsakar tongue

Sök