4094
Sök

billiga högtalare några tips ?

2 600 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#1
hej håller på att leta billiga högtalare till min kusins volvo 740  och fundera på fyra nya högtalare i dörrana ha ni några tipps på några prisvärda högtalare under tusen lappen ?  länka gärna så blir det lättare både för mig och min kusin smile

fundera på 6,25 högtalare men vet inte hur svårt det blir me om byggnad.  så tips på 5,25 kitt system eller vanliga
även tips på 6,25 kitt eller vanliga me smile ska drivas av jvc samma som jag kolla på min sida. slusteg ha han inte råd me för till fälligt så  lätt drivan högtalare skulle vara ett plus men kom me tips så är jag och min kusin glad  tack på för hand
ha en bra dag mvh klimpan
Senast redigerat av klimpan (1 januari 2008)

gör som jag kör gubba racer=)

Trucker
234 Inlägg
1 januari 2008
#2
Jag köpte GAS högtalare (oranga) till min 242 på GeKås i ullared 4" de kostade 139:- 6*9 kostar 279-289:-. Så priserna på de andra storlekarna är där i mellan, mycket billigt om man jämnför med BRL.

SMART ARAB...läs det baklänges, det ligger något i det

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2008
#3
Jag hade GAS innan, och jag säger aldrig mer!

Jag tycker du ska kolla på DLS C5 classic. http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_55

Kostar 990 kr/par på Nårdik (www.nardik.se)
Sen finns den förra generationens C5 classic där också, tillfälligt parti för 770 kr/par.

Kör C4 (4 tumsvarianten) i min saab, och det låter mycket, mycket bra drivet på stereon, och jag har svårt att tänka mig att 5,25 kittet skulle låta sämre, eftersom att större högtalare är bättre.

Även pioneer m.fl är bra, men jag har ingen koll på deras sortiment...

Men köp inte för billigt!
Låter det för bra för att vara sant så är det nog det också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 600 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#4
kankse en dum fråga vet att man inte ska bry sig om watt och så men för att dom inte ska bli så svår drivna när man kör dom me vanliga stereon hur många watt behövs tongue tack för dom två tips vi ha fått ska kolla lite på dom och snacka me min kusin (;

gör som jag kör gubba racer=)

Smålänning
7 887 Inlägg
1 januari 2008
#5
klimpan skrev:
kankse en dum fråga vet att man inte ska bry sig om watt och så men för att dom inte ska bli så svår drivna när man kör dom me vanliga stereon hur många watt behövs tongue tack för dom två tips vi ha fått ska kolla lite på dom och snacka me min kusin (;

Dessa som jag tog som exempel är ju angivna till 50W RMS båda två, men stereon klarar att driva dom. Inte fullt ut, men det finns ingen stereo som klarar att driva någon modern högtalare fullt ut.

Men det räcker för att överrösta skramlet wink och för att riskera hörseln smile

en stereo kan du räkna på att den matar ut MAX 25W RMS per kanal i bästa fall.

Kort svar:
Båda dom som jag tog som exempel går aldeles utmärkt att driva med stereon smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 600 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#6
twin_cam skrev:
klimpan skrev:
kankse en dum fråga vet att man inte ska bry sig om watt och så men för att dom inte ska bli så svår drivna när man kör dom me vanliga stereon hur många watt behövs tongue tack för dom två tips vi ha fått ska kolla lite på dom och snacka me min kusin (;

Dessa som jag tog som exempel är ju angivna till 50W RMS båda två, men stereon klarar att driva dom. Inte fullt ut, men det finns ingen stereo som klarar att driva någon modern högtalare fullt ut.

Men det räcker för att överrösta skramlet wink och för att riskera hörseln smile

en stereo kan du räkna på att den matar ut MAX 25W RMS per kanal i bästa fall.

Kort svar:
Båda dom som jag tog som exempel går aldeles utmärkt att driva med stereon smile

ok tack smile ja enligt boken så matar stereon ut 19 watt men som sagt behöver inte ha så stora högtalare det jag tänkte på är att man väljer högtalare me lite mindre watt så stereon orka driva dom lite bättre men det är som du säger den driver ju inte full ut tongue men det ha vi inte räknat me att det skulle göra tongue

gör som jag kör gubba racer=)

huh?
10 427 Inlägg
1 januari 2008
#7
Höpp!

Jag köpte 2st Infinity REF5022i på BRL för 998kr/paret.
Finns nog hos Nårdik m.fl också!

http://www.infinitysystems.com/car/products/images/products_small/REF5022I.jpg

Riktigt, riktigt nöjd!
2-vägs koaxialer med riktbar diskant och en knapp där
man kan ställa 3 dB extra på diskanten om man gillar det smile
Sen har dom lite större kon än vanliga 5.25"or så ska väl
flytta lite extra luft.

Riktigt nöjd är jag med dom!
Driver dom iofs på steg, men ljudet är riktigt klart.
Behöver naturligtvis baslåda eller nån form av 6x9:or
för basfrekvenserna.

Köp två vettiga istället för fyra halvvettiga! tongue

Edit: Visserligen har dom motstånd på 2ohm, men tror vanliga HUs ska klara det.
Senast redigerat av steifan (1 januari 2008)


2 600 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#8
baslåda  har han smile bara nya dörr högtalare som behövs smile och han går i skolan och pengar är ett problem  därför börja vi me lite billigare högtalare men säger som jag brukar säga bara för det är billigt så behöver det inte låta skit av det !  men tack för tipset steifan=)
Senast redigerat av klimpan (1 januari 2008)

gör som jag kör gubba racer=)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 januari 2008
#9
du skulle passat på i mellandags rean på BRL wink
jag var inne och köpte gas 6.9" till hatthylan och 5.25" gas och ett slutsteg på 2*100W som driver på det dom högtalarna bra och för det gav jag 999 big_smile halva priset på det


2 600 Inlägg
1 januari 2008
Trådstartare
#10
jasså  ja det skulle man ju gjort tongue men man är ju sen som vanligt  haha tongue

gör som jag kör gubba racer=)


Sök