volvo__matte skrev:
snygga

men hur fan lär man sej ps ? får damp å fort jag rör skiten

allt blir fel ;(
Det vanligaste felet folk gör när de "testar" photoshop, är att de dyker in i "filter", det gjorde jag och har också läst att det är det vanligaste. Men filter kan man inte göra mycket alls i sig, det är dock jätte användbart ihop med andra funktioner.
"Lager", låter inte alls spännande, men när man jobbat bara en kort stund med "lager" och "lager mask" så inser man att det är här kraften i PS finns.
Idag tar jag nästan inte ett kort, utan att efteråt förbätra det på ett eller annat sätt i PS.
Förbätringarna är oftast av sådant slag, att man efteråt inte kan se att bilden är manipulerad. man ger bara bilderna det där lilla extra.
Mitt tips till folk som är intresserade, är att gå in på
www.moderskeppet.se. Där har de massor med guider på olika funktioner, online o helt gratis, på svenska.
Tipsen görs i CS2 och CS3. Men de flesta fungerar även i Elements (Snik versionen av PS.) och äldre versioner.
Själv har jag köpt Elements 6 och laddat ner en lagermask plugin. (Det är den enda funktionen som man direkt saknar från CS3 i snik versionen. Men den finns som sagt att ladda ner som plugin.
På engelska finns det en uppsjö med guider/tutorials, jag behöver inte ens skriva ner länkar, bara googla på "photoshop" och du hittar massor.