stereokablar m.m - Volvo 745

olanders
3 januari 2008 · 29 Inlägg

1: Fick inbrott i bilen här om dagen.. Bilstereon blev självklart utsliten, nu har jag inte längre någon koll vad dom olika kablarna är för något och hoppas på att någon här har koll:)
Lägger upp bilder på kablaget. Det enda jag har kommit fram till är Svart=jord, och den blåa, antagligen remote. Grå o gröna kabeln kablarna i bakgrunden är högtalarkablar.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=221269

2: Hur drar man smidigast högtalarkabel från högtalare i främredörrarna till stereofacket?

3: Vart drar man smidigast in ström från batteriet för eventuellt slutstegsinstallation? Hur mycket behöver man skruva loss för att kunna dra in det.

// Daniel

Volvo 745 (1987)
wimhed
3 januari 2008 · 510 Inlägg

olanders skrev:
1: Fick inbrott i bilen här om dagen.. Bilstereon blev självklart utsliten, nu har jag inte längre någon koll vad dom olika kablarna är för något och hoppas på att någon här har koll:)
Lägger upp bilder på kablaget. Det enda jag har kommit fram till är Svart=jord, och den blåa, antagligen remote. Grå o gröna kabeln kablarna i bakgrunden är högtalarkablar.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=221269

2: Hur drar man smidigast högtalarkabel från högtalare i främredörrarna till stereofacket?

3: Vart drar man smidigast in ström från batteriet för eventuellt slutstegsinstallation? Hur mycket behöver man skruva loss för att kunna dra in det.

// Daniel

1. Är det sladdarna som kommer-varifrån? :S .. Ser inte så mycket, bara en massa sladdar .. Säg var dom kommer, typ ifrån handsfacket, eller där sterion sitter .. Så kan nog någon gå ut och kolla :9 ..

2. ta bort dörrpanelen .. Ta fram sladd .. ta bort gummisaken som sitter i dörrskarven (går redan sladdar i den så akta) .. Sen försöker du få igenom dina sladdar där .. Lirka tillbaka gummiploppen .. Ta bort lite plastsaker så som handsfacket (2st +) .. Dra sladdarna .. Inte så krångligt ..

3. hmm, vid ratten ska där vara ett hål i torpedväggen .. Annars finns det på höger sida ..
Ska det vara vid ratten är det två skruvar så har du loss kåpan vid fötterna .. Kolla efter en gummiplugg som sitter där .. Ta loss den, gör hål .. Trä igenom strömsladd och tillbaka med den igen .. (ska sitta en gummiplugg på höger sida med) .. Sen är det bara att lyfta mattorna bit för bit och gå bakåt under sätet eller nått smile ..

Kan vara felstavningar och andra snurriga saker .. Har slutat jobba så ska sova .. Mvh Johan

Ford F100 (1953)
Opel Vivaro (2011)
pierced_viking
3 januari 2008 · 17 Inlägg

kablarna i 74 är så här om jag inte minns fel.
svart är jord -
grön7röd är ström +
blå är till el antenn
vit och gul/vit streck är högtalar kablar en dörr
brun och gul/brun är en annan dörr
grå och gul/grå är en dörr
sen har du en svart till och en gul/svart till sista dörren
sen orange är väl om man vill koppla till den man dämpar instrumentljuset med
tror jag fått med alla nu.

smärta är en högre form av njutning!!!
olanders
4 januari 2008 · 29 Inlägg

kan tilllägga att det är kablarna i stereofacket och att årsmodellen är en 87a.

Wimhed: Tack så mycket, var ungefär det jag misstänkte att man behövde lossa

pierced_viking: Jag tror faktiskt att du tror helt rätt!! Var ner på staden idag och köpte en multimeter. Kan ju vara bra att ha i sådana här sammanhang. Det finns två stycken grön/röda.       
Kanske är så att den ena är konstant och den andra bara vid tändning. Ska provmäta. Sen alla högtalarkablar är nog klippta, och nydraget till bakhögtalarna misstänker jag, ska dra nya kablar till framhögtalarna, eftersom förra ägaren har klippt dom. Men känns ju bra att få misstankar bekräftade smile. Den orangea är jag tveksam till, men stämmer nog. Inget jag behöver använda iaf? Man tackar och bugar. Så nu blir det ut och mecka imorrn om man blir fri från tanten big_smile.

Senast redigerat av olanders (4 januari 2008)

Volvo 745 (1987)
pierced_viking
4 januari 2008 · 17 Inlägg

jag har ju själv en 740 som jag koppla in stereo i på tisdagen. och jag använde  den  svarta som jord, båda grön/röda som ström. och du har rätt att den ena är konstant och den andra är från tändningen. sen den orangea behöver man ju inte. jag själv brukar inte den blåa heller då jag inte har el antenn.

smärta är en högre form av njutning!!!
olanders
4 januari 2008 · 29 Inlägg

Jag kopplade in sterion idag, det funkade fin fint. Gjorde precis som dig, kopplade båda grön/röda som +. Fick inte den andra varianten att funka. Så nu får man komma ihåg att dra av stereon innan man går bilen. hehe. smile

Volvo 745 (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang