Masterworks skrev:
Är lite tråkigt att folk resonerar så, "jag gör inte fel, varför ska jag betala"?
Jag har dubbla airbags i min bil som jag inte använder men har betalat för,
lite samma sak där och jag är nykterist men betalar gärna för ett alkolås
om jag vet att alkisarna oxå måste det, kanske räddar livet på mina barn
att alkisen var tvungen liksom jag att montera det!
Att fyllerister ska betala sitt alkolås kanske är en bra ide
men då måste dom först ha blivit ertappade!
Om det blir lag på alkolås i alla bilar så lär priset på dom bli ganska rimligt och
det borde folk ha råd med annars kanske bilägandet är för dyrt att försvara iallafall?
Inga problem kompis!
Eftersom du verkar vara så generös, kan du väl vara snäll o föra över 10'000kr till mitt konto, jag kan PMa över konto nummer till dig.

Så skall jag omvärdera...
Skämt åsido... Att jämföra med air bagsen i din bil är ju ganska galet.
Airbags är frivilliga, det är inte lagstadgat. ABS-bromsar lika så... Det är bil tillverkarna själva som valt att marknadsföra sina bilar som "säkra bilar" och därför utrustat bilarna med den utrustningen. Det står ingenstans i lagen att bilar måste ha Airbags.
Ifall folk valt att köpa bilar utan airbags, skulle de passerat som en mode fluga. Nu valde människor/kunder att köpa bilar med aribag och ABS, så idag har alla tillverkare det på samtliga modeller, för att kunden vill ha den utrustningen.
Mig veterligen finns det inte en enda privat kund hos bilhandlarna som säger att han/hon inte köper bilen om den inte har alkolås...
Föetag med tjänstebilar har börjat införa det, åkerier lika så, men de handlar till största delen i egen intresse. De förhandlar fram subvensioner, billigare premier på försäkringarna m.m.
Om du vill betala för alkolås, finns det inget som hindrar dig. Det finns sådanna till salu redan idag. Posta gärna någon bild när du fått den installerad, så får vi se hur den smälter in i din bils inredning.
JAG vill inte ha den extra kostnaden, JAG vill inte ha det extra momentet iför varje start. Jag dricker inte alkohol, jag har aldrig åkt på fyllan, kommer aldrig göra det och vill därför inte betala dyra pengar för ett lås jag inte behöver. Jag lånar sällan ut min bil, gör jag det, så är det till mina föräldrar, som båda dricker väldigt måtligt och aldrig i samband med bilkörning.
Airbags och ABS betalar jag gärna för, det är saker som jag förhopningsvis aldrig kommer behöva, men jag vill ändå ha dem ifall att.