Göra om till dubbel turbo ?

Cm0n
6 januari 2008 · 85 Inlägg

Hej !

Jag har bara en fundering. Vet ej om det är lätt att svara på. Men jag har tänkt på ifall man har en bil med singelturbo. Har alltså inte specifierat någon bil. Om man vill ordna dubbelturbo då, vad är det man behöver köpa/ändra i motorn förutom att köpa en turbo ? Behöver man göra något över huvudtaget ? Är det olika för olika bilar ? Det jag kan tro man måste göra är en mappning ?

OBS jag är väldigt okunnig inom detta så förklara för en idiot.

Tack på förhand smile

Subba
MeloveGolf Vw trimmare
6 januari 2008 · 2 995 Inlägg

mappning grenrör tryckrör dumpar dubbla wg osv...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Cm0n
6 januari 2008 · 85 Inlägg

MeloveGolf skrev:
mappning grenrör tryckrör dumpar dubbla wg osv...

Jag förstod precis allt där... nej men jag skrev ju förklara för en idiot. grenrör vet jag avd det är och dump, resten inte en susning.... men om det redan finns en turbo i bilen då går det ju redan ett rör från grenrören till turbon, skulle man inte bara kunna göra en "y-koppling" så man kan koppla på två turbos där ?

Subba
Taunuus
6 januari 2008 · 263 Inlägg

sen beror de ju på om man vill ha parralell eller serie byggt wink

Ford 17M "Taunus" (1967)
MeloveGolf Vw trimmare
6 januari 2008 · 2 995 Inlägg

Cm0n skrev:

MeloveGolf skrev:
mappning grenrör tryckrör dumpar dubbla wg osv...

Jag förstod precis allt där... nej men jag skrev ju förklara för en idiot. grenrör vet jag avd det är och dump, resten inte en susning.... men om det redan finns en turbo i bilen då går det ju redan ett rör från grenrören till turbon, skulle man inte bara kunna göra en "y-koppling" så man kan koppla på två turbos där ?

man kan göra på olika sett mest normala är 2 stycken grenrör på en V motor men även på raka motorer dvs 2 grenrör 2 turbos och ett jävla rörmokeri med tryckrören från turbosarna till ic / spjällhus..sen kan man även serie koppla turbosar men vet inte hur populärt det är finns några få tillverkare som satsat på det...Går åt en hel del saker men framför allt jobb fördelen med dubbel turbo är snabbare ladd nackdelar: massa jobb,kommer inte igenom besiktningen mycket mer delar som kan krångla skulle inte rekommendera att bygga om till dubbelturbo...

Edit: ang ditt förslag om y-koppling skulle säkert funka men då hemskt inneffektivt..

Senast redigerat av MeloveGolf (6 januari 2008)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Cm0n
6 januari 2008 · 85 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Cm0n skrev:

MeloveGolf skrev:
mappning grenrör tryckrör dumpar dubbla wg osv...

Jag förstod precis allt där... nej men jag skrev ju förklara för en idiot. grenrör vet jag avd det är och dump, resten inte en susning.... men om det redan finns en turbo i bilen då går det ju redan ett rör från grenrören till turbon, skulle man inte bara kunna göra en "y-koppling" så man kan koppla på två turbos där ?

man kan göra på olika sett mest normala är 2 stycken grenrör på en V motor men även på raka motorer dvs 2 grenrör 2 turbos och ett jävla rörmokeri med tryckrören från turbosarna till ic / spjällhus..sen kan man även serie koppla turbosar men vet inte hur populärt det är finns några få tillverkare som satsat på det...Går åt en hel del saker men framför allt jobb fördelen med dubbel turbo är snabbare ladd nackdelar: massa jobb,kommer inte igenom besiktningen mycket mer delar som kan krångla skulle inte rekommendera att bygga om till dubbelturbo...

Hängde med på en del där. Men ändå inte tillräckligt tror jag. Asså det jag vet är att en turbo får ladd tryck genom att avgaserna får snurr på turbinen....eller ? Sen hur den får avgaserna till turbon och vart turbon ska kopplas på sen har jag ingen aning om....inte heller hur ic:n kopplas in, har inte heller någon aning om vad spjällhus är för något. Anledningen till att ja gvill veta är enbart den för att jag är intresserad av hur det hela fungerar lite mera och så...

Min ide om y-koppling, varöfr skulle den bli ineffektivt då ?

Senast redigerat av Cm0n (6 januari 2008)

Subba
Chrizze
6 januari 2008 · 140 Inlägg

Hoppas att du iallafall kan engeksla:lol:
http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm
Kolla bilderna här med: http://auto.howstuffworks.com/enlarge-i … amp;page=0
varför inte y-kors. en anledning, bättre att ha varje turbo att få avgaser från vars 2 cylindrar.

Senast redigerat av Chrizze (6 januari 2008)

Gasar till det rasar
Ford Capri (1979)
jonTe
7 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Känns som att lite allmän motorlära skulle sitta fint:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=82869

MVH Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang