4494
Sök

Lära sig mappa

turboabstinens
442 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
Tjena!
Har lite planer framöver att kunna installera eftermarknadssprut och kunna mappa det själv. Jag förstår att det är en lång väg att gå och man blir aldrig fullärd men någonstans måste man börja!

Jag vill lära mig mappa olika sprut, grundprinciper och sånt där.

Tips på litteratur, hemsidor, program, ja allt är av intresse.

Behöver inte vara riktiga racemappar men kunna grundinställa en motor utan konstant tillgång till bromsbänk utan ska mappas och prövas på avskild väg/mark och avsluta på en bänk för och se vart man hamnade.

ocertifierad klåpmekare

Smålänning
7 887 Inlägg
6 januari 2008
Jag är med sugen smile

Skulle jag börja så skulle jag börja billigt med MS och en gammal dator smile

Litteratur har inte jag hittat, men du kanske letar ihärdigare smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 januari 2008
Hej, laddar nu ner megatune (var?) så har du ett program för MS där du kan börja skriva lite grundmappar osv utan att vara uppkopplad mot sprutet. Finns även en guide (engelska) inkluderat i programmet...

Kan ju vara en liten start, fattar du inte hur man ska göra trots guiden så blir det till att verkligen förstå hur ett styrsystem fungerar först. Jag antar att du/ni kan det?

MVH Hampus

10 287 Inlägg
6 januari 2008
Se här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=7854

Om jag orkar så kan jag förklara mera i den här tråden.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

645 Inlägg
6 januari 2008
http://www.megamanual.com/v22manual/mtune.htm , där står det hur du går tillväga för att mappa megasquirt.

//Marcus Saari

turboabstinens
442 Inlägg
6 januari 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Hej, laddar nu ner megatune (var?) så har du ett program för MS där du kan börja skriva lite grundmappar osv utan att vara uppkopplad mot sprutet. Finns även en guide (engelska) inkluderat i programmet...

Kan ju vara en liten start, fattar du inte hur man ska göra trots guiden så blir det till att verkligen förstå hur ett styrsystem fungerar först. Jag antar att du/ni kan det?

MVH Hampus

MegaTune har jag och har läst endel i MegaManual, förstår ju det mesta men har lite funderingar kring lite smågrejer som är svårt att förklara, men förmodligen klarar en bok det ganska galant. Styrsystem vet jag ganska bra hur dom fungerar.

Svårt att skriva mappar utan att ha tillgång till en bil med MS, vet ju inte om den skulle fungera.. Finns det någon simulationsprogram?

ocertifierad klåpmekare

Avstängd
1 031 Inlägg
7 januari 2008
bara att hänga på forum o fråga...  jag kör med hptuners.

Sök