saab 9000 cse 2,3t Hjälp tack! vakuumslang

doctor_doodle
13 januari 2008 · 100 Inlägg

Hej! kan någon som är lite mer haj på turbomotorer än jag förklara? På baksidan insprutet sitter det 2 små slangar, den längst till höger saknas på min bil.
skulle tro att det är den som ska gå till wastegateklockan.
Killen som haft bilen innan mig har haft ställbart laddtryck, men av någon anledning tagit bort det och antagligen glömt sätta tillbaka slangarna. men som sagt, om någon vet säkert så uppskattar jag råd & tips! 
Hoppas någon kan hjälpa mig!
Tack på förhand!
Mvh: doctor_doodle.

hm37
13 januari 2008 · 15 Inlägg

Om d u menar till höger sett i färdriktningen  så torde det vara en kort vakuumslang från bränsletrycksregulatorn som stter på bränslefördelningsröret till insugningsröret nästa slang torde vara en kort slang ca två dec som ska till enheten som sitter jämte övre motorfästet på väggen till det som i folkmun( det är en tryckgivare) kallas akvariet som för övrigt har en elkontakt till sig. därefter har du en lång slang som går till avlastningsventilen som sitter på det långa blanka röret upp till spjällhuset, ventilen är svart med två större anslutnigar och en liten på den lilla ska den långa slangen från insuget sitta  därefter så är det en anslutning till men den är pluggad i(i väntan på nån funktion) ja i övrigt lycka till hoppas att det varit till nån hjälp annars  kommer det säkert nån expert och berättar hur det egentligen är

AxlSam
13 januari 2008 · 1 497 Inlägg

Wastegateklockan kan det inte vara då slangen till den går från magnetventilen. smile

Hammarslag Inläggskritiker
13 januari 2008 · 990 Inlägg

Kör inte utan att dom sitter på plats, motorn lär ju spika friskt

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
doctor_doodle
13 januari 2008 · 100 Inlägg

Hammarslag skrev:
Kör inte utan att dom sitter på plats, motorn lär ju spika friskt

Jag kör inte bilen då kopplingen är slut, smile men när jag startade motorn så spikade den en del ja:)

doctor_doodle
13 januari 2008 · 100 Inlägg

hm37 skrev:
Om d u menar till höger sett i färdriktningen  så torde det vara en kort vakuumslang från bränsletrycksregulatorn som stter på bränslefördelningsröret till insugningsröret nästa slang torde vara en kort slang ca två dec som ska till enheten som sitter jämte övre motorfästet på väggen till det som i folkmun( det är en tryckgivare) kallas akvariet som för övrigt har en elkontakt till sig. därefter har du en lång slang som går till avlastningsventilen som sitter på det långa blanka röret upp till spjällhuset, ventilen är svart med två större anslutnigar och en liten på den lilla ska den långa slangen från insuget sitta  därefter så är det en anslutning till men den är pluggad i(i väntan på nån funktion) ja i övrigt lycka till hoppas att det varit till nån hjälp annars  kommer det säkert nån expert och berättar hur det egentligen är

Ok, nu var jag nog otydlig:) menade den slangen till höger framifrån sett... detta röret suger luft...

jonTe
14 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Där skall en slang sitta som går till laddtrycksmätaren/avlastningsventilen.
Funkar original laddtrycksmätare?

PS: på tomgång spikar inte motorn om det inte är något VÄLDIGT fel.

MVH Jonas
..............
_fillan_ med lem
14 januari 2008 · 1 925 Inlägg

det är vacum slangen som går till avlastningsventilen / dumpen... kör du utan den går inte bilen så bra då ventilen släpper ut allt tryck smile ( lossnade när jag körde ) smile så tryck dit den på dumpen o prova igen smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Fredrik-79
14 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Har du en ltt så går de en liten kort slang från trycksidan på turbon till WG klockan/membrandosan och finns inte den så laddar den fullt.

Sen är de ju 3 eller 4 beroende på hurman räknar på insuget och om man står frammifrån och har en kort motorn så är dom 2 längst till vänster till BTRen och till mapsensorn.
Sen finns de 2 närmare insuget och om man  står framför bilen är de den vänstra av dom man ska koppla in sig på. På denna slang sen går ju till laddtrycksmätare och till AVn.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
14 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Har du en ltt så går de en liten kort slang från trycksidan på turbon till WG klockan/membrandosan och finns inte den så laddar den fullt.

Enligt faktan från den upplagda bilen:
• 200 hk / 323 Nm .....så det är en fulltryckare trots det lilla t:et i beskarivningen av bilmodell wink

MVH Jonas
..............
Fredrik-79
14 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Okej.
Men då är de ju 3 slangar man ska ha reda på. Som går till MVn då.
Har inte de exakt i huvudet hur de ska sitta men gå in på stcs.nu forum del så söker du där så får du svar direkt.

MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (14 januari 2008)

Saab 9-5 SE (2001)
jonTe
14 januari 2008 · 5 710 Inlägg

Ellerså väntar man på att någon snäll Gorgare skall länka till rätt sida wink

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … cumslangar
Finns allt du behöver (hoppas jag)

MVH Jonas
..............
doctor_doodle
17 januari 2008 · 100 Inlägg

OK tack allihopa! får prova lite och kolla på stcs.big_smile

Senast redigerat av doctor_doodle (17 januari 2008)

doctor_doodle
18 januari 2008 · 100 Inlägg

jonTe skrev:
Där skall en slang sitta som går till laddtrycksmätaren/avlastningsventilen.
Funkar original laddtrycksmätare?

PS: på tomgång spikar inte motorn om det inte är något VÄLDIGT fel.

Den spikade när gasade upp den i varvstoppet:) hehe, ok den spikat på tomgång hade jag inte velat veta vad felet var:D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang