4716
Sök

Hjälp! 6.5" + trius behöver delnings filter!

719 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
#1
Som sagt tänkte slänga in en trius i intrumenten och en 6.5" i dörren. behöver nu hitta ett ställe där ja kan köpa lösa filter till dessa. Bör väl dela nånstanns mellan 500-1000hz?

MVH /// Boman

live free, die young.

1 631 Inlägg
23 januari 2008
#2
Snarare runt 200hz...

Aktiv delning är att föredra så du kan hitta rätt i just din bil.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

399 Inlägg
23 januari 2008
#3
GZ har tvåkanals steg me inbyggt bandpass filter t midbasarna sen kan du köpa ett annat steg till triusarna och ev diskanterna?


8 156 Inlägg
23 januari 2008
#4
Ska du ha en baslåda i din bil också? Triusen klarar av att gå ner till 200Hz. Så om du inte ska ha en baslåda som tar hand om sub-basen så tycker jag att du ska filtrera så lågt. Kanske lite högre om du har en sub-bas och bra 6.5":or. Men inte över 500hz.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 631 Inlägg
23 januari 2008
#5
Phaetoon skrev:
Ska du ha en baslåda i din bil också? Triusen klarar av att gå ner till 200Hz. Så om du inte ska ha en baslåda som tar hand om sub-basen så tycker jag att du ska filtrera så lågt. Kanske lite högre om du har en sub-bas och bra 6.5":or. Men inte över 500hz.

Öh, förklara det där igen. Vad har sub-delningen med delningen till Triusen att göra?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
23 januari 2008
#6
Eller så pratar du med JonasH på N-Core.
Han gjorde ett passivt filter till mig och mina SQ4 som jag köpte
å det lät kanoners smile

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
23 januari 2008
#7
AreeZ skrev:
Eller så pratar du med JonasH på N-Core.
Han gjorde ett passivt filter till mig och mina SQ4 som jag köpte
å det lät kanoners smile

Här e jag! smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

8 156 Inlägg
24 januari 2008
#8
gurenius skrev:
Phaetoon skrev:
Ska du ha en baslåda i din bil också? Triusen klarar av att gå ner till 200Hz. Så om du inte ska ha en baslåda som tar hand om sub-basen så tycker jag att du ska filtrera så lågt. Kanske lite högre om du har en sub-bas och bra 6.5":or. Men inte över 500hz.

Öh, förklara det där igen. Vad har sub-delningen med delningen till Triusen att göra?

Om man har en sub så kan man ju låta ett par bra 6.5" med bra mellanregister ta hand om några 10-tal Hz till? För 300Hz borde väl inte vara några problem. Sen kanske det är lite mycket att dela vid 500Hz, men det skrev jag mest för att Scratch skrev 500-1000Hz.
Har man ingen sub så kanske man vill att midbasarna håller sig till basen och låter Triusen ta hand om det hela undre mellanregistret och kanske lite till?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 631 Inlägg
24 januari 2008
#9
Märkligt resonemang. Har du provat? Vad skulle fördelen vara av att låta 6.5orna gå högre upp i frekvens? Och speciellt så högt som 300hz?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

8 156 Inlägg
24 januari 2008
#10
gurenius skrev:
Märkligt resonemang. Har du provat? Vad skulle fördelen vara av att låta 6.5orna gå högre upp i frekvens? Och speciellt så högt som 300hz?

Det finns väl ingen fördel direkt, men är det så stor nackdel att låta 6.5:orna ta hand om lite av det undre mellanregistret och avlasta triusen lite?
Jag menar, upp till 250Hz räknas väl ändå till övre midbas och det måste väl ändå en bra 6.5" hantera bättre än triusen? Fast det är klart. Om man monterar en trius i brädan så kan det ju vara trevligt om man får lite midbas därifrån också. Sen beror det ju på filter och så? Jag tänkte själv experimentera en hel del med trius i brädan och 6.5":or i dörrarna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
24 januari 2008
#11
Jag antar att det är en tävlingshemlighet, men hur har du delat dina element gurenius?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 631 Inlägg
24 januari 2008
#12
Phaetoon skrev:
gurenius skrev:
Märkligt resonemang. Har du provat? Vad skulle fördelen vara av att låta 6.5orna gå högre upp i frekvens? Och speciellt så högt som 300hz?

Det finns väl ingen fördel direkt, men är det så stor nackdel att låta 6.5:orna ta hand om lite av det undre mellanregistret och avlasta triusen lite?
Jag menar, upp till 250Hz räknas väl ändå till övre midbas och det måste väl ändå en bra 6.5" hantera bättre än triusen? Fast det är klart. Om man monterar en trius i brädan så kan det ju vara trevligt om man får lite midbas därifrån också. Sen beror det ju på filter och så? Jag tänkte själv experimentera en hel del med trius i brädan och 6.5":or i dörrarna.

Midbas defineras i EMMA som 60-200hz. Det man vill ha från Triusen är så mycket som möjligt av röstregistret. Delar du för högt så blir mansrösterna inte bra då en för stor del av dem kommer från golvet.

Ska man partypoppa så kan man ju fundera på en annan delning. Runt 400hz fungerar bra. Men inte är det kul i längden...

Och detta har alltså ingenting med sub-delningen att göra.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

719 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#13
JAg kommer att ha en sub oxå... Det är ett 4-kanals mutant 300.4x så skulle helst  inte vilja behöva köpa ett till steg direkt iaf. Så det väl ett passivt filter som passar bäst tillsvidare? Eller om man hittar ett schysst monosteg eller 2-kanalssteg för liknanade peng.

Ingen som har nån bra sida där dom säljer passiva filter och midbasar? så man kan kolla lite?

Delningen får väl bli i denna stil då: sub: 30hz till 80-100hz midbas 80-100hz till 200-300hz sen triusen.

Basen är en MDS Dynamic DS300RS 400wrms enkel 3,6ohms spole. enligt mds ;P matar den me 240wrms nu.

MVH /// Boman
Senast redigerat av Scratch (24 januari 2008)

live free, die young.

1 631 Inlägg
24 januari 2008
#14
Phaetoon skrev:
Jag antar att det är en tävlingshemlighet, men hur har du delat dina element gurenius?

Det är ingen hemlighet mer än att diskanten ibland är på, ibland av.

Så här har jag för mig att det är:

Sub LP 40hz/24dB
Midbas HP 31.5hz/24dB, LP 125hz/24dB
Mellan HP 160hz/24dB, LP N/A
Diskant HP 10khz/24db

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
24 januari 2008
#15
Scratch skrev:
JAg kommer att ha en sub oxå... Det är ett 4-kanals mutant 300.4x så skulle helst  inte vilja behöva köpa ett till steg direkt iaf. Så det väl ett passivt filter som passar bäst tillsvidare? Eller om man hittar ett schysst monosteg för en liknande peng som ett passivt filter.

Ingen som har nån bra sida där dom säljer passiva filter och midbasar? så man kan kolla lite?

Delningen får väl bli i denna stil då: sub: 30hz till 80-100hz midbas 80-100hz till 200-300hz sen triusen.

Basen är en MDS Dynamic DS300RS 400wrms. enligt mds ;P matar den me 240wrms nu.

MVH /// Boman

Störst glädje av ditt system skulle du få med aktiv delning i cd-spelaren (krävs en hyfsat bra då) och så ett nytt steg till basen. Det är ju ändå lite klent... tongue

Då kan du labba med nivåer, delningar och tidskomp så du får det att bli riktigt bra.

Men så länge så skulle ju ett passivt funka.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.


Sök