4706
Sök

Dubbla framsystem = dubbla filter?

782 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#1
Måste man verkligen använda två filter per sida när man kör dubbla middar och dubbla diskanter..? Borde räcka med ett eller.. ?
'Jag ska mecka om till dubbla och läste igår på ett annat forum en som gjort det också och använt dubbla filter..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

16 197 Inlägg
24 januari 2008
#2
jepp de måste man.. hur hade du annars tänkt koppla??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 688 Inlägg
24 januari 2008
#3
Får man inte fel delning om man kör i annat motstånd på andra sidan filtret än vad det är avsett för?
Ja tror inte att ett delningsfilter gillar att få dubbla effekten genom sig än vad det är avsett för heller big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

16 197 Inlägg
24 januari 2008
#4
ändrar du impedansen så blir delningsfrekvansen helt galen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 688 Inlägg
24 januari 2008
#5
evilaudio skrev:
ändrar du impedansen så blir delningsfrekvansen helt galen..

Som jag misstänkte då :-)

Har en liten motfråga angående aktiva delningsfilter, hur fungerar t.ex ett monostegs filter, om man kör t.ex 2 basar och sen kopplar om till bara 1 bas, delningen är ju densamma enligt reglaget på steget big_smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

16 197 Inlägg
24 januari 2008
#6
de flesta digitala monoblock e ju byggda för att bara spela från ca 300 hz å neråt.. sen har dom ju självklart att aktivtfilter som delar signalen innan den förstärks..  delningen på ett aktivt filter e alltid densamma oavsett impedans.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

782 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
jepp de måste man.. hur hade du annars tänkt koppla??

HMM ok! serie koppla middarna ner till 2 ohm..


http://www.garaget.org/gallery/archive/46612/240201_112mme.jpg
vart hamnar filterna??

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

16 197 Inlägg
24 januari 2008
#8
seriekopplar du så lär du få 8 ohm om de e 4 ohms element du har..

som sagt.. delningen blir HELT galen om du ändrar impedansen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

782 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#9
ok hur gör man då?? jag har 4 ohms element ska driva med ett tvåkanaligt steg..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

16 197 Inlägg
24 januari 2008
#10
jo men har du dubbla kit så de e ju bara att köra me dubbla filter.. smile    har ju 3 filter per kanal i chevan.. 1,33 ohm.. bara att parallelkoppla filtrerana..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

782 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
#11
nu gör jag mig jävligt dum.. men jag blandar ihop serie/paralell koppling.. bara att ta + och - från det ena filtret till det andra.. kommer radera tråden senare he he så det inte finns bevis,, tack för hjälpen.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

16 197 Inlägg
24 januari 2008
#12
+ till + å - till -  e parallelt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"


Sök