21 januari 2008
Trådstartare
Vad tycker ni man ska ha för kabelareor på de olika kablagen i bilen?
0.5mm² och 0.75mm² tycker jag är lite för lite, så "kontroll-strömkablarna" ska väl uppgraderas till minst det dubbla. Antar att det är lika bra att hålla sig till 1.5mm² där?
När det gäller matningsström till relä så är det väl lagom med 6mm², eller ska man ha grövre?
Från reläena funderade jag på 2.5mm² till lampor och annat som drar mycket ström, men man kanske skulle dra 4mm² direkt för att få minimalt spänningsfall?
Eftersom det är en gammal bil det handlar om så är inte utrymmet något större problem. Funderade på om det finns något annat som man bör tänka på? Finns det några nackdelar med ett överdimensionerat kablage?
Vad är lagom, vad är överdimensionerat och vad är overkill?
Jag vill höra era funderingar på detta.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)