6084
Sök

Bränslepumpsrelä Volvo 740GL (B230k)

Makaronborrare
993 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Hej. I går när jag var ute och körde så hackade bilen till och dog efter att ha tagit en kurva ganska skarpt. Eftersom min 740 som så många andra har en tankmätare som inte funkar trodde jag det var soppan som var slut. Tankade på en 5liters dunk och den tände lite men dog lika snabbt. Därefter tände den inte allsoch batteriet blev bara tröttare. Brorsan bogserade mig hem och vi satte batteriet på laddning över natten för jag misstänkte att det kanske var för trött för att kunna få fram bensinen när tanken var tom. Men trots nattens laddning så var den inte ens nära att tända i dag. Tog av stiften och dom var torra så soppan verkar inte komma fram. Så det första jag ska undersöka är om det kanske bara är relät till pumpen som spökar. Så nu undrar jag. Vad jag kan se så sitter 3 relä brevid varandra och ett sitter längre bak. Vilket av dessa går till bränslepumpen? Mvh Jimmy

509 Inlägg
29 januari 2008
Ett vitt eller grönt ca 5x3cm öppna och kolla lödningarna ,löd om

509 Inlägg
29 januari 2008
Ett vitt eller grönt ca 5x3cm öppna och kolla lödningarna ,löd om

Makaronborrare
993 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Okej tackar för ett snabbt svar.

21 761 Inlägg
29 januari 2008
Men har inte B230K en mekanisk pump?
Är jag helt ute och cyklar?

Makaronborrare
993 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Men har inte B230K en mekanisk pump?
Är jag helt ute och cyklar?

Nej det är nog jag som är ute och cyklar.  Kollade på mekonomen nu och där stod det att den är mekanisk tongue Någon teori om vad som kan vara fel?

21 761 Inlägg
29 januari 2008
Börja med att kolla om det kommer soppa från pumpen när du kör startmotorn. Kolla också bensinfiltret så att det inte har kommit skräp från tex tankbotten.

Körv
3 535 Inlägg
29 januari 2008
Bränslepumpsbyte.. pumpen kostar 1800 på mekonomen.

Truckdriving Man

Makaronborrare
993 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Börja med att kolla om det kommer soppa från pumpen när du kör startmotorn. Kolla också bensinfiltret så att det inte har kommit skräp från tex tankbotten.

Ska kolla detta i morgon. Nu när jag läst lite i olika forum så måste det vara så att förgasaren är bytt till en från B230A. För min har nämligen manuell choke och det har inte den som ska sitta orginal på k motorn.

21 761 Inlägg
29 januari 2008
Inte ovanligt att man byter till en vanlig förknasare, när en Solex-Cisac förgasare börjar krångla så säger många att det är lika bra att byta till en (Pierburg 175 CDUS?) förgasare.

905 Inlägg
30 januari 2008
orginal b230k
http://www.misab.se/2b5skiss.jpg

orginal b230a
http://www.misab.se/175cdsspares.gif

Makaronborrare
993 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
I dag fick jag i gång 740in igen. Det första jag kollade i dag var att det var bra gnista på stiften och det var det. Fick höra att den mekaniska bränslepumpen kan ha trögt att komma i gång om den gick torr. Så vi gjorde ett försök att bogsera i gång den och det dröjde inte många meter innan den hoppade i gång och gick fint igen smile Skönt när det ordnar sig så lätt.

Sök