6084
Sök

Chippa en Audi S2 -92

676 Inlägg
29 januari 2008
Trådstartare
har chip liggandes till min Audi S2 -92

försökte byta dom idag men lyckades inge vidare. förstod aldrig hur man skulle byta dom. ser ut som att hela styrboxen är delad i 2 delar och att ett chip ska sitta på överdelen och ett på underdelen. men vi fick alltså aldrig isär dessa två delar.

Så min fråga är då:

-HUR gör jag detta själv? är det något att rekomendera för en som aldrig har grävt i en styrbox innan?

-ska jag skicka iväg både styrbox och chip till ett företag? vart kan jag hitta detta företag och kommer företaget att montera ett redan köpt chip från någonannastans?

MVH Krille

Quattro User
260 Inlägg
30 januari 2008
Har din styrbox vit eller gul etikett?

I de äldre gula boxarna måste man ha en typ av chip, och i de nyare, en annan typ.

Skiljer även på att i de äldre boxarna så sitter oftast socklar, så man ej behöver löda, utan bara byta chippen, medans i de nyare boxarna måste man löda loss chippen.

Anyway, hur du delar korten:

Korten sitter ihop med 3 st plastpinnar.

De 2 pinnarna ute vid sidorna tar du en liten mejsel och bryter lite lätt i spåren i mitten av pinnen, så delar dom sig.

Pinnen i mitten är egentligen "2 pinnar i en", den lossas genom att med tång dra den ena pinnen ur den andra, kolla noga & nära så förstår du.

Sedan ska det övre kortet dras bakåt samtidigt som du vid kontakten bryter lite lätt på de 2 metallblecken.

Vips så är det bara att byta chip eller löda, beroende på om du har socklar i den eller ej!

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

2 924 Inlägg
30 januari 2008
...men det kräver viss elektronikvana .. väldigt lätt att komponentbenen får brottanvisningar som knappt går att laga..
Var oxå jordad på ett ESD-skyddat sätt för statisk elektricitet från ex dina fingrar kan döda komponenter i styrboxen.

~ Life is short, have FUN! ~

676 Inlägg
30 januari 2008
Trådstartare
tack så hemskt mycket för hjälpen smile nu ska ja nog kunna ordna de utan att skicka iväg de wink

Sök