6062
Sök

Oljetrycket i 740 Tic 86a ska ligga på?

510 Inlägg
20 januari 2008
Trådstartare
Hejsan alla glada.
Vad ska oljetrycket ligga på?
Har originalpumpen ..

Med kall motor och på tomgång (ca 900r/m) har ja ca 2bar
När motorn nått arbetstemp har ja ca 0.2-0,4bar.

Detta känns inte bra. Eller är detta normalt?

Man kan ju köra med tjockare olja som ska täta mera (om man säger så)
Just nu kör jag med 5-40. Är den förtunn för turbo eller ska jag ha tjockare. Klart har ja helsyntet.

Mvh Johan

3 235 Inlägg
20 januari 2008
Verkar vara oroväckande lågt oljetryck...sad

När motorn är kall ska den ligga på ca 4-5 kgcm2.

Lyser oljelampan när motorn blir varm?
Det är kanske oljetrycksgivaren som spökar, men var ändå försiktig...

1 311 Inlägg
20 januari 2008
beror på vilken viskositet du har på oljan samt temp... ca 1bar på tomgång är väl normalt... tycker det låter lite lågt... hur är nivån? hur långt har motorn gått? gått utan olja nån gång?

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

510 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
beror på vilken viskositet du har på oljan samt temp... ca 1bar på tomgång är väl normalt... tycker det låter lite lågt... hur är nivån? hur långt har motorn gått? gått utan olja nån gång?

Hmm, motorn har gått ca 3mil sen renoveringen .. Kör på biltemas helsyntet just nu (skulle bara köra motorn lite varm, sen byta) .. är väl nån sådan 5-40 olja (den dyraste) .. den har aldrig gått utan olja, MEN den läcker lite mellan block och topp .. Ska åtgärda detta snarast då jag ligger i lumpen .. Nivån håller jag stenkoll på och den ligger ALLTID mellan sträcken .. Tempen har ja ingen aning om, men det är originalkyl och har inte frestat den alls hårt ..

Vad ska jag ha för olja för att få upp trycket lite till? .. Orkar inte ta värnpliktsbussen .. Så vill ha min egna bil hehe ..

Mvh Johan

Sök