1653
Sök

Sviktande Tomgång På Volvo 740 GL - 90

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Tjena, har lite problem med min 740 GL,
Går som den ska, men ibland när man släpper gasen och kopplar så dör bilen, ibland så ligger tomgången på 500 varv och ibland på 1500 varv, är lite upp och ner, lite jobbigt när den dör innan en korsning då det blir trögstyrt och svårbromsat:P

Har lite funderingar om det kan vara bensinpumpen då den gnäller lite, eller LMM? eller vad kan det vara?

122 Inlägg
5 februari 2008
Börja med att tvätta och rensa spjällhuset och tomgångsmotorn. Kolla spjällinställningen med.

Mr White
1 072 Inlägg
5 februari 2008
Till 99% så är de kärvande tomgångsmotor...Kolla även av felkoderna då du endå är igång.

375 Inlägg
5 februari 2008
Eftersom det är en 90:a så går det inte att justera tomgången och troligt fel kan vara mellan tank till motor. Dvs bränslepumpar eller igensatt filter.

Har haft likannde problem tidigare när jag jag etanolkonverterade min bil.
När jag körde och kopplade så dök varvet ner till 400rpm och motorn nästan dog och sedan hostade igång.
Problemet löstes med nya punpar och filter. Vilket som var felet kan jag inte säga, men det låg där iaf.

Pumpar och filter från Biltema fungerar utmärk och bytet är relativt enkelt.

Du har 2 st pumpar, en i tank och en under förar sidan där bränslefiltret sitter.

Du kan prova ta loss den smala slangen som sitter vid insuget ( nära toppen). Denna går till vevhusventilationen. Om bilen går bättre om du kopplat lös denna slang så kan du ha problem med vevhusvent.
Senast redigerat av Andreas_ace (5 februari 2008)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Andreas_ace skrev:
Eftersom det är en 90:a så går det inte att justera tomgången och troligt fel kan vara mellan tank till motor. Dvs bränslepumpar eller igensatt filter.

Har haft likannde problem tidigare när jag jag etanolkonverterade min bil.
När jag körde och kopplade så dök varvet ner till 400rpm och motorn nästan dog och sedan hostade igång.
Problemet löstes med nya punpar och filter. Vilket som var felet kan jag inte säga, men det låg där iaf.

Pumpar och filter från Biltema fungerar utmärk och bytet är relativt enkelt.

Du har 2 st pumpar, en i tank och en under förar sidan där bränslefiltret sitter.

Du kan prova ta loss den smala slangen som sitter vid insuget ( nära toppen). Denna går till vevhusventilationen. Om bilen går bättre om du kopplat lös denna slang så kan du ha problem med vevhusvent.

Det roliga är att jag tror bilen blev så efter att jag tankade i 50 / 50 Bensin / E85, tror den blev så efter det, så kanske är pumparna eller filter?

10 287 Inlägg
5 februari 2008
Ja du Rooth, du har fått alla tips i tråden redan:
- Soppafilter
- Tomgångsmotor
- Spjäll (rengörning och justering)

Kasta krona eller klave och gissa eller ta en sak i taget.

/Göran

Rooth07 skrev:
Det roliga är att jag tror bilen blev så efter att jag tankade i 50 / 50 Bensin / E85, tror den blev så efter det, så kanske är pumparna eller filter?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

375 Inlägg
5 februari 2008
Rooth07 skrev:

Troligvis så är det soppafiltret. Då en större mängd e85 löser upp en hel del skit i systemet.

När man går över till 100% e85 så ska man byta filter och olja efter 100 mil första gången då det är så mycket skit som löses upp.

Kan ju även vara att pumparna måste bytas ut då det lossnat skit i dem och fastnat, eller att dem håller på att dö.
Etanol minskar livslängden på pumparna, men dock lite. Säg att en pump håller ca 20000 mil med bensin så räkna med ca 17000 etanol.

Allt beror på hur händig du är också. Du kan iaf börja med att byta soppa filter, där behövs ganska lite verktyg.tror dewt är en 17mm hylsa och en 19mm hylsa, dock även 2 st blocknycklar, kommer ej ihåg stl.

Har du nära till Biltema så köp filter och pumpar där. Billigt och dem håller för etanolbruk!
Senast redigerat av Andreas_ace (5 februari 2008)

Sök