4193
Sök

svagt lysande lysdioder - LED

3 Inlägg
3 februari 2008
Trådstartare
#1
hej

funderar på att montera 4st sånna
http://www.kjell.com/?item=36713&pa … 0,72200000
nertill på framspoilern. vill dock ej att de ska vara "bländande."
Funkar dessa till det?

sedan en sak till. En glödlampa glöder ju om spänningen är för svag. funkar det så med LED också. Det jag menar är att om de 4st jag moterar lyser för starkt, kan jag sätta ett motstånd isf för att minska ljuset?

OO=00=OO
132 Inlägg
3 februari 2008
#2
Jag tror inte att du kommer blända någon med L.E.D´s
Och en diod saknar ju "tråd" som en glödlampa har i stället är det en båge med ström som måste upp i ett visst antal volt för att strömmen ska "hoppa" över så det lyser och sen om du tex skulle ta en dimmer på så kan du dra ner men dioden kommer slockna när du går under 1 volt eller något sånt...

Men det går att sänka Volten så att de lyser svagare men det går aldrig att sänka så lågt som en lampa efter som strömmen har en "glipa" den måste hoppa över och skapa en ljus båge...
Rätta mej om jag har fel... men jag vet att det kommer gå att sänka strömmen så att du inte bländar någon smile

Så kör på du !

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

Miklen
3 februari 2008
#3
Lycka till att blända nån me 200mcd tongue

Beror lite på dioderna men dom brukar vara väldigt känsliga me spänningen huruvida dom lyser eller inte.. men det går ju att dimma dioder te en viss grad så klart det går att ge om lite mindre ström.. man kan ju sätta en potentiometer så kan man ju justera som man vill ha d..
Senast redigerat av Miklen (3 februari 2008)

OO=00=OO
132 Inlägg
3 februari 2008
#4
Där var ordet jag letade efter potentiometer smile Tänkte bara tipsa om en ruskit bra sida gör att man slipper räkna hela tiden http://ledcalc.com/

Det är bara döda fiskar som följer med strömmen

Darth Vader
1 644 Inlägg
3 februari 2008
#5
200 mcd gör ingen lycklig, satsa på de högintensiva som ligger mellan 5000-8000 mcd. De "normala" lyser inte upp något mer än sig själva, de blir vita, men lyser inte upp nåt.

Och som föregående skrev, en diod som skall ha 12V funkar inte förrän ca 8-9v då väldigt svagt, och går du upp till en 14 så dör den för alltid. Med andra ord är de känsliga för vilken styrka de får. Skaffa isf ett starterkit från kjell, samt de dioder du vill ha, så får du ett kopplingsschema, samt de motstånd du behöver.
Senast redigerat av DoWahDiddy (3 februari 2008)

Braaaaap?

Miklen
3 februari 2008
#6
..jag har röda 10000 mcd i bromsljuset i min vinge som ja slängde ihop..dom lyser rätt lagom.. men är inte ett dugg bländande.. bara lagom.. Sen kan man ju kika lite på diodstorlek man vill ha.. Kan man å har möjlighet behöver ju inte 10mm dioder vara fel.. blir ju "större" ljuskälla 10mm är ju inte stort relativt till en bil ändå..

Avstängd
76 Inlägg
6 februari 2008
#7
låter bra big_smile

2 122 Inlägg
7 februari 2008
#8
spana in min bil jag har 80 dioder fram i lycktorna

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

(none)
1 725 Inlägg
7 februari 2008
#9
Har med kopplat dioder i framlyktorna som lyser snett neråt i samma riktning med halvljuset. Det funkar kanon vill jag lova. Men jag trodde också som du att de skulle blända..Men inte! 
Go for it!

--Lev i går som det vore i morgon--


Sök