Lämna bilen till en firma som sköter montering av solfilm om du vill vara säker på att få ett snyggt resultat. Det är svårt att montera själv, speciellt första gången.
Håller med ovanstående, det går att få det snyggt om man gör det själv, men det är klurigt. Speciellt på bakrutan är det svårt att få helt utan väck eller bubblor. Beror på hur kräsen du är med resultatet helt enkelt!
Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Fast det är absolut inte omöjligt, tonade sidorutor på min igår, tog ca en timme för två rutor. Bakrutan är dock lite svårare den brukar ta ca 1 ½ timme!
Det går bra att göra själv om man är lite händig å har tålamod! Beror ju lite på va du har för bil också, och hur perfekt du vill ha det. Har du jätteböjd bakruta och vill ha det perfekt så skulle jag lämna in, knepigt att få sånt bra. Sen som heLLen_TT sa, så borde dom lämna garanti på film och arbete!
Jag gjorde det själv på min bil å det blev inte en enda bubbla, var till och med tvungen att skarva på bakrutan och skarven syns inte ens. Men det blir ju alltid lite små dammpartiklar mellan, å dom syns ju om man tittar noga. Lycka till!
Övning ger färdighet. Tona själv, blir det inte bra, prova igen, blir det inte bra.. lämna in det... filmen e inte så dyr att du behöver gråta blod om du misslyckas... Jag tonade en polares bil, första gången i mitt liv som jag tonade och resultatet... Perfekt, inte en bubbla inte någon snedskuren kant ingenting... det vart perfekt... Så prova själv...
Tro inte att du undkommer döden bara för att du slutar leva!
..::[Kör det som gör dig lycklig]::.. Touch by U - Då du söker vinyler/dekaler till rätt pris.
Men ni som har gjort det kan väl lämna lite tips och råd så dom som är oinvigda i ämnet kan ge sig på det.
Använd fönsterputs eller liknande itsället för rent vatten, gör att filmen går att flytta och lättare att få bort väck o bublor.
Jag har gjort det en antal gånger då har jag bara skurit bort det värsta sen plaserat upp toningen o skurit i efterhand. Har blivit mycket nöjd (obs inte jag som gjort på XR2)
Spruta även på toningen för att undvika repor på filmen.
du kan använda dig av en värme pistol när du ska arbeta på välvda ytor, skär upp filmen på ett ungefär efter rutan, spraya på Såpa/fönsterputs på utsidan av rutan (liknande som gör att filmen glider bra) lägg filmen på utsidan avrutan spraya vatten (för att inte bränna filmen ) på toningsfilmen, värm filmen och använd spateln (den där gula som medföljer) och stryk ut, sen skär du till filmen nogrant! ta av skyds plasten spraya insidan av rutan tryck på plats, och nu sprayar du på filmen (för att minska friktion , göra repor) sen tar du spateln och drar bort vattnet klart! "" OBS - ha alltid med en kommpis. och se till att ha tålamod, räkna med 1 timme per ruta om du ska få ett fint resultat! )
alternativt så köper du www.solarplexius.se plexiglas rutor som är tonade som man klämmer fast mot ordinarie ruta.. kanon enkelt och perfekt resultat varje gång.. Jag har sånna på polon.
Tona själv tycker jag. Jag hade samma funderingar för ett tag sen men jag valde att tona själv efter råd av dom som jobbar med att tona. Det du ska passa dig för är att köpa billig toning, jag lovar att du får vad du betalar för. Jag beställde färdigskuren film till 5 rutor för 1700:- med frakt från www.sungraphic.se och monterade 3 av dom igår. Efter att ha kollat i solljuset idag så kan jag lungt säga att jag blev riktigt nöjd!
Saker att ha vid montering: Rakblad/mattkniv, Vatten med diskmedel i sprayflaska (1l vatten och 2tsk diskmedel), Kontokort eller dyligt, Trasa
För ett bra resultat så ska du börja med att torka rent rutorna med t-röd eller liknande för att få bort allt fett och dyligt, torka sedan med vatten och diskmedel men torka inte av det med en trasa utan ta en fönsterskrapa och dra bort det, på det viset får du bort damm som annars fastnar mellan toningen och rutan. Sen drar du bort skyddsplasten på filmen och sprayar på toningen eftersom så den inte fastar i någonting eller veckar sig, spraya på runan och sätt dit filmen, dra den på plats, ta kontokortet och snurra in det i trasan (perfekt skrapa) spraya vatten på filmen så skrapan glider bra på filmen för att slippa repor. Sen är det bara att stryka ut filmen så allt vatten och bubblor försvinner bakom filmen och sen så ser du ett bra resultat för under halva priset mot för att lämmna in.