6007
Sök

Justera tändstift

Digital Designer
198 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Igår bytte ja tändstift på bilen, efter det har den gått ryckigt som fan på varv under 3k.
Jag bytte till samma stift som satt i innan (champion eon 1) först trodde jag att jag hade dragit åt dem för hårt så jag lossade (lite) men den var fortfarand lika ryckig vid gas pådrag. När jag sedan kollade i Haynes boken stod det att man kan behöva justera elektrod mellanrummet på stiften om den rycke,r men det stod inte hur mycket. Om detta nu är problemet är det nån som kan vara bussig och informera mig om hur stort mellanrummet ska vara på en Audi A3 1,8 T -97 och hur jag enklast går till väga?

Tack på förhand.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 februari 2008
Mät det befintliga först. Har inte läst instruktionsbik till en nyare bil, men i min står det 0,7 mm. Gäller dock bara saab, men kolla i din handbok om avståndet står där.

OBS: Är det flerelektrådstift så går det inte justera avståndet.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Digital Designer
198 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Dessvärre så har jag tyvärr kastat stiften som satt i innan och nån  instruktionsbok har jag inte :'-(

100 Inlägg
11 februari 2008
det bruka stå på en lapp i motoutrymmet hur långt avståndet ska vara

Digital Designer
198 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
Det löste sig, jag hade tydligen dratt ett stift aldeles för långt så elektroden hade blivit sne sliten, efter jag bytt ut det stiftet var allt frid och fröjd igen.

Sök