6007
Sök

saab 900i 2,3l 96:a startar inte :( hjälp tack!

mulle mek
679 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
tja jag har en sabb 900 96:a som funka fin fint ett tag sen när jag skulle starta bilen så gick det inte så jag bytte till ett nytt batteri utan resultat. startmotorn går inte runt låter ingen ting alls när man vrider på tändningen. sterio,lampor,ac o allt annat funkar förutom larmet och att motorn går runt. jag undrar om ni vet vad man ska kolla upp ? hörde att man ska kolla så startmotorn får ström och att man skulle typ kolla larmet att larmet kunde typ hindra elen att komma fram till startmotorn som en slags spärr. en kille sa att det också kunde va i själva tändnings lås kontakten. aa jag har inte  haft bilen så länge så kan inte så mycket om va felet kan vara,så jag behöver all vettig hjälp jag kan få utav er! hare bra mvh reza

Gasar tills det Rasar !!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 februari 2008
Be en kompis vrida på nyckeln och om möjligt, knacka med en hammare på startmotorn... Går att vrida på nyckeln och sen putta lite på bilen med 1:an i och uppsläppt koppling...

Funkar inte det så får du lossa den lilla kabeln och om du har en multimeter så mäta spänning när man vider på nyckeln. Har du ingen multimeter går det att koppla en lampa från den kabeln och andra sidan till jord... Lyser lampan så är låset helt och larmet friskt...

Nu får du ta fram din multimeter igen och mäta spänningen på den tjocka röda kabeln, finns det inget/lampan du kan koppla in inte lyser så är kabeln av någon stans...

Det sitter en lite burk på startmotorn (solenoiden)... När man vrider på nyckeln så ska den vara ström på den oisolerade kabeln som går in i startmotorn...

Lyser lampa alla 3 kablarna så är starten slut. Funkar starten när kan knackar/puttar är det en tidsfråga innan den stannar igen...

Jag vet inte om jag var överpedagogisk eller om jag la det på en lämplkig nivå?

Lycka till!
Senast redigerat av bumpe (11 februari 2008)

mulle mek
679 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
okej ska kolla det men startmotorn sitter så långt ner och det är svårt o komma åt hmm vad mena du med detta : Lyser lampa alla 3 kablarna så är starten slut. Funkar starten när kan knackar/puttar är det en tidsfråga innan den stannar igen... kan du formulera lite bättre tack big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 februari 2008
Alltså när du har mätt som som jag skrivit så:
Om lampan lyser på alla 3 ställen så är startmotorn trasig, bara att byta ut den...
Om den funkar när man knackar på den så KAN den hoppa igång men den kommer att sluta fungera snart igen. Kanske nästa start, kanske om en vecka. Går inte att säga, det kommer inte alltid gå att knacka på den utan tillslut står du där och kommer inte hem...

mulle mek
679 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Alltså när du har mätt som som jag skrivit så:
Om lampan lyser på alla 3 ställen så är startmotorn trasig, bara att byta ut den...
Om den funkar när man knackar på den så KAN den hoppa igång men den kommer att sluta fungera snart igen. Kanske nästa start, kanske om en vecka. Går inte att säga, det kommer inte alltid gå att knacka på den utan tillslut står du där och kommer inte hem...

okej men vi har en multi meter. ska man mäta volt då lr ? hur  hög ska  multimetern visa då ? lika mycket som batteriet eller ? du skrev också om lampan lyser på alla 3 ställen . menar du ifall man använder lapor för att se om det får ström. men om det inte är startmotorn kan det vara larmet då ? tack för svaren wink

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 februari 2008
Du ska ställa den på 20VDC och sen mäta mellan punkterna jag skrivit och till jord/minus...

Om du har spänning på den tunna kabeln (den som styr solenoiden) när du vrider om till startläge så är det inte larmets fel...

mulle mek
679 Inlägg
11 februari 2008
Trådstartare
bumpe skrev:
Du ska ställa den på 20VDC och sen mäta mellan punkterna jag skrivit och till jord/minus...

Om du har spänning på den tunna kabeln (den som styr solenoiden) när du vrider om till startläge så är det inte larmets fel...

okej ska kolla det imorgon . tusen tack big_smile

Sök