Återcirkulerande dump till Saab 9-3

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

xtremt har ju hybriddumpar till saab. Man får ju en plugg med så att man kan plugga antingen den atmosfäriska funktionen, den återcirkulerande  eller köra utan så det blir 50/50.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
index
13 februari 2008 · 658 Inlägg

I en saab med T7 bör man inte köra med den atmosfäriska delen över huvud taget då motorstyrsystemet inte gillar detta och man kan skada motorn. Även om den klarar sig så kommer bilen troligen att gå fett.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
AhlSkal
13 februari 2008 · 114 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
xtremt har ju hybriddumpar till saab. Man får ju en plugg med så att man kan plugga antingen den atmosfäriska funktionen, den återcirkulerande  eller köra utan så det blir 50/50.

Detta tar alltså ingen skada av motor o dyligt och funkar även utan problem?

Saab är Power. Power är makt =)
Nu med Renualten. Får jag nöja mig med en skön bil =)
DittFetaDass
13 februari 2008 · 47 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
xtremt har ju hybriddumpar till saab. Man får ju en plugg med så att man kan plugga antingen den atmosfäriska funktionen, den återcirkulerande  eller köra utan så det blir 50/50.

Det är samma dump som finns på speedparts och där är den billigare tongue

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
AhlSkal
13 februari 2008 · 114 Inlägg

index skrev:
I en saab med T7 bör man inte köra med den atmosfäriska delen över huvud taget då motorstyrsystemet inte gillar detta och man kan skada motorn. Även om den klarar sig så kommer bilen troligen att gå fett.

Så sant så. Men har du hört om hybrid AV som släpper trycket på återc. innan den släpper ut den?

Saab är Power. Power är makt =)
Nu med Renualten. Får jag nöja mig med en skön bil =)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 februari 2008 · 6 170 Inlägg

Den på xtremt (och speedparts om det nu är samma) hade nån funktion som gjorde att vid lätt gas var dumpen helt ÅC men när man drog på ordentligt blev den halvt återcirkulerande och halvt öppen = inte bra för T7-motorer. Därför man får en plugg med så man kan plugga den öppna wink   tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
DittFetaDass
13 februari 2008 · 47 Inlägg

jo det är möjligt att det inte är bra för motorn.......men men vill man nu ha det så är det en möjlighet...

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
AhlSkal
13 februari 2008 · 114 Inlägg

Exakt. Men häldre motorhälsa faktis

Saab är Power. Power är makt =)
Nu med Renualten. Får jag nöja mig med en skön bil =)
CrazyBone
13 februari 2008 · 128 Inlägg

Har haft på min 9-5 dumpen från speedparts har funkat bra me de va dåligt ljud från den,, de hördes inte så himmla mkt ... nu har ja bara öppetluftlilter de låter bättre o högre än dumpen

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
index
13 februari 2008 · 658 Inlägg

AhlSkal skrev:

index skrev:
I en saab med T7 bör man inte köra med den atmosfäriska delen över huvud taget då motorstyrsystemet inte gillar detta och man kan skada motorn. Även om den klarar sig så kommer bilen troligen att gå fett.

Så sant så. Men har du hört om hybrid AV som släpper trycket på återc. innan den släpper ut den?

Vet inte om jag är för trött men begrep inte det där riktigt.. Menar du ungefär så som TBOC_Razor skrev att den är i återc. läge vid låg belastning och atmosfärisk vid fullgas?

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
DittFetaDass
13 februari 2008 · 47 Inlägg

CrazyBone skrev:
Har haft på min 9-5 dumpen från speedparts har funkat bra me de va dåligt ljud från den,, de hördes inte så himmla mkt ... nu har ja bara öppetluftlilter de låter bättre o högre än dumpen

håller med plus att det är billigare med ett öppet luftfilter om man nu bara gör det för ljudet...

Saab 9-3 1.8T "Vector" (2008)
index
13 februari 2008 · 658 Inlägg

Kan tillägga att jag själv kör med en återcirkulerande orginal-bosch från en EVO VI, större och hårdare än saab-boschen. Den öppnar snabbare vilket ger mer ljud, framförallt om man kör med öppet filter.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
Koop
13 februari 2008 · 1 867 Inlägg

Evodumpen funkar ju klockrent, det är ett gammal fint bevisat koncept. Sen skulle jag vilja slå ett slag för Dahlbäcks återcirkulerande ventil, byggd på samma sätt som boschdumpen bara mycket kraftigare.
Jag köpte nyss en sån och blev positivt förvånad över hur bra kvaliten var på den och hur bra det funkade.
Eftersom boschnumret på dumpen i S4'an är samma som på era saabar så borde det funka klockrent även på saab.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang