3134
Sök

Rostskyddsgrund

Kärnkraftstomte
778 Inlägg
22 januari 2008
Trådstartare
Var får man tag i sånt och hur applicerar man det?
Är det vanliga sprayburkar eller måste man ha färgspruta?
Är det nåt man kan göra själv på en vanlig garageinfart.
Kostar?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
778 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Lyfter tråden...

Fartdåre
217 Inlägg
23 januari 2008
Har du inga extrema krav så finns det att köpa på sprayburk på lite olika affärer. Om det går att göra själv på garageinfarten har helt och göra med vilket resultat du vill ha.. men vissst går det

Ibland kör jag fort, i smyg, när ingen ser

Kärnkraftstomte
778 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
Har tänkt att göra allt förarbete så att en riktig lackerare kan lägga på slipgrund, lack samt klarlack.

hater
656 Inlägg
23 januari 2008
Om lackeraren anda ska satta pa slipgrund sa kan han likagarna lagga pa epoxyn ju. De flesta kor med platrent pa burk aka primer. Men ar det pa tok for mkt platrent sa anvandes spruta.

MVH
Masaru

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...

Kärnkraftstomte
778 Inlägg
23 januari 2008
Trådstartare
All gammal färg (synlig) ska bort så att all eventuell analkande rost kommer fram (även bakom lister och rutlister). Sen ska den spacklas, slipas och rostskyddsgrunden ska på. Sen kan lackeraren ta bilen när han har tid. Att lackeraren tar bort mitt rostskydd och lägger på egen låter inte vidare ekonomiskt försvarbart.

Kärnkraftstomte
778 Inlägg
24 januari 2008
Trådstartare
Jag får väl fråga lackeraren om han kan skaffa lite färg till mig då.
För jag antar att vanlig röd eller grå rostskyddsfärg på sprayburk inte duger.

Kärnkraftstomte
778 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Blev rekommenderad av lackeraren att köra med den här:
http://www.hagmans.se/produktinfo/produktbilder/11444.jpg
Och så fick det bli...

Området jag har hållit på att göra i ordning är en plåtskarv som det hade kommit in vatten och troligtvis även vägsalt mellan. Därför tog jag helt enkelt och kapade ett par millimeter på varje sida om skarven och svetsade fast en plåt på insidan istället. Denna lagning medförde ju en hel del spackling, jag tog sånt här först:
http://www.hagmans.se/produktinfo/produktbilder/11050.jpg

Slipade ner...
Och ytterst sånt här:
http://www.hagmans.se/produktinfo/produktbilder/11030.jpg
(Hagmans=billigare än plastic padding, men inte sämre)

När jag var klar hade jag en jämn yta dock inte helt slät eftersom att området på en del ställen var nerslipat till plåten, andra ställen till glasfiberspacklet och på de flesta ställena var inte finspacklet bortslipat.
På de ytor jag hade slipat ner till glasfibret så var ytan mest oslät men jag orkade inte fortsätta så jag sprutade på rostskyddsgrunden så att jag kan låta bilen stå ute utan att få dåligt samvete.

Nu till min fråga...
Fyller slipgrunden ut dessa porer eller bör jag sprutspackla och finslipa området först?
Senast redigerat av MagnumR (13 februari 2008)

Kärnkraftstomte
778 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Det får nog bli ett lager 2-k sprutspackel på det där och sen slipa med 320-sandpapper. Dock är det ju ingen brådska än eftersom att lackeraren inte kan göra sitt förrän när det är varmare ute i alla fall.

Sök