6036
Sök

Pulserande tomgång på en Golf IV 99 (1,4i)

3 235 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Hej,

har en golf som uppför sig lite märkligt på tomgång.

Det märks inte när bilen står stilla, utan förekommer som regel när man frikopplar när bilen är i rörelse (t ex i nedförsbacke), då ska ju tomgången ligga på ca 1200 vpm, men den vandrar mellan 1000-1200 varv, och liksom pulserar med jämna mellanrum. Det är nog en sekund mellan varje upp och nedgång i varvtalet.
Oftast så pulserar den, men ibland so ligger varvtalet stabilt på 1200...

Detta händer dock bara när motorn är varm, fast ibland kan varvtalet pulsera lite när den är kall också, men inte så märkbart då.

Är det någon här som möjligtvis har en förklaring på detta?

Tack!

Vw trimmare
2 995 Inlägg
14 februari 2008
Har du acc/climatronic? När ac kompressorn går igång pulserar tomgången kör bilen varm och låt den stå på tomgång och lyssan ifall nått klickar/knäpper...
Senast redigerat av MeloveGolf (14 februari 2008)

3 235 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Nix, har ingen AC, så det är det som är saken...

Kan det vara lambdan som gett upp?

Ibland är det Oko, men oftast pulserar den. Man märker det  knappt, men nålen vandrar ju upp och ner.
Ganska irriterande, och så vill man ju lösa problemet.

945 Inlägg
14 februari 2008
du har en ren insprutning va, inte den där modellen med en spridare i förgasaren?

blinka blått om du vill rejsa!

417 Inlägg
14 februari 2008
kan vara gasspjälspotensometern, åk till en auktoriserad verkstad å kolla felkoderna

3 235 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Förgasare?
Jag tror inte det är förgasare på denna modell.

Fyra spridare sitter det på den, (synliga om man tar av plastkåpan från motorn), men jag tror inte det finns fler spridare.

När man tar av luftburken ser man gasspjället, och bredvid denna sitter en (potentionmätare?). Det är denna som gör att spjället har pulserande rörelse, vilket då medför att varvtalet ändras därefter.

Men den fugerar ju och gör vad den skall, men vad fan som får den till att pulsera vet jag inte...sad

945 Inlägg
14 februari 2008
misstänkte att det va så, hade en -94 förut med liknande probs, men den drog tjyvluft för att förgasarfots bussningen hade spruckit. Men som sagt va ju nån form av semi insprut på den, en spridare i fuggen helt enkelt, kommer inte ihåg va fan d där systemet heter. Kolla med startgas om den drar i sig luft nånstans, kan ju iaf vara en början.

blinka blått om du vill rejsa!

417 Inlägg
14 februari 2008
engolf skrev:
Förgasare?
Jag tror inte det är förgasare på denna modell.

Fyra spridare sitter det på den, (synliga om man tar av plastkåpan från motorn), men jag tror inte det finns fler spridare.

När man tar av luftburken ser man gasspjället, och bredvid denna sitter en (potentionmätare?). Det är denna som gör att spjället har pulserande rörelse, vilket då medför att varvtalet ändras därefter.

Men den fugerar ju och gör vad den skall, men vad fan som får den till att pulsera vet jag inte...sad

det brukar i regel vara okontakt i potensometern, om du e lite försiktig så kan du skruva loss locket på den å kolla så det inte e fukt i den (obs skruva loss gasspjället innan du skruvar isär det så det inte ramlar ut något)

3 235 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Jag har spräjat med startgas, men utan att få något utslag.

Saken är att den reagerar på det viset bara när bilen rullar och tomgången går upp till 1200 vpm.
När den står stilla och tomgången ligger på ca 900 så är den stabil.

det verkar vara nånting med varvtalsreguleringen när bilen är i rörelse som krånglar.

Bilfakta: vet du hur kontakten i potentionmetern ser ut på insidan?
menar du själva motorn i den som kanske glappar?

tack!

417 Inlägg
15 februari 2008
engolf skrev:
Jag har spräjat med startgas, men utan att få något utslag.

Saken är att den reagerar på det viset bara när bilen rullar och tomgången går upp till 1200 vpm.
När den står stilla och tomgången ligger på ca 900 så är den stabil.

det verkar vara nånting med varvtalsreguleringen när bilen är i rörelse som krånglar.

Bilfakta: vet du hur kontakten i potentionmetern ser ut på insidan?
menar du själva motorn i den som kanske glappar?

tack!

om du står still å varvar upp den till dom varven som den brukar gå oroligt, beter den sig då likadant?
regulatorn sitter ju på spjället som då nog vet, kommer inte hundra ihåg hur det såg ut på min tjejs bil (gti mk4 -99. men det e ett svart plastlock med ett par skruvar som håller det, har för mig att det sitter en spiralfjäder å en liten brygga med små stift som går imot en kontaktplatta, som sagt e inte helt hundra på hur det såg ut, men har du hela gasspjället löst å locket upput när du skruvar isär det så ska det inte vara någon fara att något ramlar ut, det va exakt samma problem med min tants bil men jag kunde inte konstatera ett synligt fel på potensometern, så jag fick så snällt slänga ut 4700 för ett nytt gasspjäll, sen va den som den skulle
har du farthållare? om du har det så sätt på den när du kör å kolla om den beter sig annorlunda

Sök