Oljekylare saab 900 Turbo

Matte1979
13 februari 2008 · 355 Inlägg

Hej !

Är jävligt ledsamt att det ska finnas folk som inte  kan titta innan de kör ut på vägen !!!
Det hände för mig  Men jag  väjade  stolpskottet som  körde ut framför mig 
Fick krafftigt  bredställ  fick upp bilen  nästan hellt  då jag kapade ett träd med min Saab 900 Torbo sad

Nu är det då så att alla kylarna Vattenkyl Oljekyl IC vart till en enda kylare
Motorhuven  reste på sig  ganska bra, nedre balken som vaggan  sitter fast i  ifrånten är ett "V"

Annars är allt annat som det ska till 99% så som skärmar moton sitter som den ska tongue
Men den är lite ihopdragen tackvare balken som  fått sig en  smäll fram

Så nu till mina frågor:
1. Detta ska la inte vara några problem att fixa detta ? Gick att köra med den Ingen skillnad mer en att huven täkte min syn lite...
2. Kan jag ta ett oljekyl från en saab 9000T och  fästa på min 900T ?
Både  900 2.0 och 9000 2.0 rymmer 4L olja
Så jag  kan inte se  varför den inte skulle  passa ?

Har även en länk på ett ställe där de sälger  oljekyl som ser ut att kunna passa i så fall
Fästena  passar inte det vet jag  men slangar o de ?
http://www.klracing.se/?subpage=kategor … ategori=82


Mvh Mathias

P.S här har ni en bild  av 2 titta  i mitt galleri !
http://www.garaget.org/archive/21835/74512/large_74512-730363.jpg

Senast redigerat av Matte1979 (13 februari 2008)

airflow Avstängd
13 februari 2008 · 653 Inlägg

ofyfan vilken otur sad vet inte om kylaren passar men de borde den göra, ja tror det finns huv, lysen o kofångare o sånt på skroten i gislaved roll

Jag har rätt i vad jag än säger.
bazooka_
13 februari 2008 · 406 Inlägg

Oj, såg lite knöligt ut men lite ventilation till motorn skadar väl inte, en ny oljekylare hittar du la på skroten för en billig peng, intercoolern ser väl ut som ett V nu eller?

:DPlattan i mattan:D
Matte1979
13 februari 2008 · 355 Inlägg

oljekylen  vill skrotarna ha 1500 för  och det är  för mycket då man kan få ett nytt med slangar på speedparts för 1700, IC var  totalt krossad den hadde lika så  oljekylet  prässats igenom  vattenkylaren och  bokat till min downpipe  sp den ligger slikad  med moton men turbon  har inte fått något på sig 
För smållen tog  i samma linje som  motor och vexelåda sitter i hop

Huven kanman ju  skära ut  inneplåten på och hoppa på den  Men jag kommer  nog alldrig att få den  100%
Om jag nu inte  kapar en  annan 900 / 9-3 effter motorfästena på rambalkarna och  riktar till mina rambalkar och vaggan lite  och  borrar bort  den gamle balken och dit med en nye, Då kanman se  hur mycket rambalkarna ska ut  på min och  vaggans armar som sitter fast i balken

Men kanman köra uten oljekyl om man nu inte kan få tag på ett just för tillfället
lika så  IC Tängte  koppla för bi oljekylet och sätta ett rör i stellet för  IC
Visst  det blir ingen effect  att tala om  Jag skiter  fullständigt i  om jaginte får ut  mina 300+ ur den nu
Bara jag kan köra till och från jobbet med den så är jag glad

fattig som man är denna månaden med
Skatten
Försäkringen
Hyran
teleräknigen

BLÄÄ

darkwizard Fordonstekniker
13 februari 2008 · 1 740 Inlägg

Men det stolpskott som körde ut framför dig, hoppas han stannade så ni kan göra upp genom försäkringbolagen. För detta ska hans försäkringsbolag stå för.

Men riktigt synd för dig.

Lev livet, det kan ta slut fort
Saab 900 I16 "Blood Red Lady" (1989)
MrTurbo Better than God \o/
13 februari 2008 · 1 882 Inlägg

Tror inte en oljekyl från en 9000 kommer passa riktigt bra.
Som du skrev har ju Speedparts en komplett sats med kyl och slangar som dessutom är effektivare än originalet. Köra utan intercooler och oljekyl rekommenderar jag INTE!  Kan vara direkt skadligt!

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
bazooka_
13 februari 2008 · 406 Inlägg

Det ska väl gå att koppla förbi både oljekyl och ic tillsvidare, går tillochmed att köra utan tryckrör, det vet jag sprängde en tryckslang förut så jag körde kompsänkt sugmotor, den gick att köra iaf,

:DPlattan i mattan:D
Matte1979
13 februari 2008 · 355 Inlägg

Ja jag vet att man kan köra uten  tryckrör
men De kylen som  speedparts har är i stort sätt  likadana och det är till för  saabs 2.0T - 2.3T
Oljevolymen är samma 4 Liter
Det som därimot inte  passar är  slangarna från mitt gamla kyl
så man får i så fall  ta kyl med slangar

Men att hitta någon som har ett till ett reko pris
eller någon som har  fler över som kan avara ett

Personen som körde ut framför mig  stannade inte  utan smet
Så man får göra va man kan nu
Allt handlar nu om Delarna till den

Och förhoppningsvis har  motor och turbo klarat sig
För jag körde bilen hem  på låga varvtal  för moton ville rusa på en sådär 4000 rpm
så jag låg på 3an och bromsade i 30 - 40km/h någon  km men oljan var  ju slut  konstaterade jag sen 
Stängde av den när jag hörde tendenser till  knackningar i moton då o då
SÅ nu står den i garager Ner riven som den ser ut  på de första bilderna jag har  fast turbo DP är kvar huven står på jobbet...

Kan inte göra  något alls förens man har  fått i den olja nu utan att den sprutar ur sig det igen !
Så förhoppningsvis så  blir det bättre med  ny olja i den igen

Matte1979
13 februari 2008 · 355 Inlägg

Kan ju  koppla föbi oljekylet om man inte använder någon torbo
Då spelar det ingen roll

Böt  turbo på en  Saab 900SE i sommras och hans gamle turbo har jag  liggandes i garaget  med ett mega glapp ! Den kan jag ju ta bort turbinen påså behöver inte den någon olja eller vatten för då är det ju  fritt blås ut eller spärra upp  WG'n på den och  kila fast något i turbinen i kompressorhuset !? tongue

Då behöver jag inget kyl alls för så står turbon  still

Tänker inte sabba min T28 utan en orginal turbo där man  näst intill kan dra  ut  tubinen  från  kompressorhuset tongue

Senast redigerat av Matte1979 (13 februari 2008)

_WmB_
13 februari 2008 · 39 Inlägg

köp du ett helt nytt oljekyl från klracing och skaffa kopplingar med riktiga hydralslangar som tål värmen från olja , borde bli mycket billigare en original fast bättre

Matte1979
14 februari 2008 · 355 Inlägg

Ja jag tycker att det borde passa va ?
Även  om man kommer att få bygga ett  fäste för  det kylet
Men lantmänen  sälger ju delar och  hydraulik + slangar till det
Borde gå att finna  lämpliga  slangar för det ?

Fredrik-79
15 februari 2008 · 2 164 Inlägg

NEJ de är INTE samma kylare.
Kommer inte att passa heller.
Men dömma av bilden på bilen bör den sättas i riktbänk och riktas upp då den har tagit i främre krockbalk och då böjer sig mer saker i bilen garanterat.
Så bara byta lite kommer nog inte funka så jätte bra.
Kolla undre hjälpramen så den inte är böjd med!


MVH

F

Senast redigerat av Fredrik-79 (15 februari 2008)

Saab 9-5 SE (2001)
Matte1979
15 februari 2008 · 355 Inlägg

Här är en bild jag tog i dag på den, Har fixat till huv balken eller va den nu heter lite Men den ska bytas en då
Nedre balken  får jag ta med finkelslipen och kapa av från en annan bil  direct vid motorfästena och borra bort svetsarna så jag kan ta de delar jag behöver så de håller passformen 
Då kan jag se hur  mycket jag behöver  rikta ut rambalkarna...

http://www.garaget.org/archive/21835/74512/large_74512-732389.jpg

Rille0
15 februari 2008 · 2 021 Inlägg

sad

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
MrTurbo Better than God \o/
15 februari 2008 · 1 882 Inlägg

Där har du oljekylare och slangar. http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_mot_kylare.shtml

Kör inte utan intercooler heller som sagt, det kan gå illa.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Matte1979
15 februari 2008 · 355 Inlägg

ja i början blir det  nog att köra utan tryckrör och  koppla filltrett  direct
Måste ju se så att  moton funkar som den ska och ha råd att  skaffa IC...

Matte1979
15 februari 2008 · 355 Inlägg

Någon som vet va det är för  Diameter och jänga på oljekylet ?
Så man får tag i rätt slangar

Matte1979
16 februari 2008 · 355 Inlägg

Så då har man nästan allt wink

Mororhuv        :Done
Kofongare       :Done
Grill                :Done
Kylare            :Done
Oljekylare      :Done
Intercooler     :Done
Krockbalk       :Done
Lycktor V       :Done
Blinker V       :


Killen som hadde  bilen jag  fick  plocka på kapade bilen  rakt av 30cm från  torpedväggen big_smile
Så nu kan man borra bort allt man vill ha wink

Motorhuven, kofongaren, vänster lyckta, grillen, och hela framvagnen  med motorfästen och allt tongue
1500:-
Värkligen som hittat... Det hadde man inte fått på skroten inte !

Vart ett  Oljekyl från en  Saab 9000 CS 2.3 Turbo och IC från Saab 9-3 Orginal

Senast redigerat av Matte1979 (18 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang