Vems fel??

dan
19 februari 2006 · 27 Inlägg

Jag körde på e22, tillåtna hastighet var 90 km/h. Bakom mig har jag en lastbil som lägger sig i avlastningsfilen till höger för att lättare komma förbi mig när jag ska svänga vänster (blinkar i god tid), bakom lastbilen kommer en vanlig personbil som dra på för att komma förbi lastbilen men ser mig försent och dra till vänster för att köra om mig istället för att köra mig i rumpan. Så när jag börjar svänga efter snabbt kollat bak så klipper jag till honom i sidan och skickar iväg honom. Där fanns ingen "svänga vänsterfil" för att underlätta såna svängar.
Har frågat några trafiklärare och dom sa att ur försäkringens synvinkel bilr det mitt fel men ur polisens är det han andras fel. Lastbilen stanna som vittne och tyckte att det var den andras fel också.

Kasta inte pil i gummibåt
Johanromeo155 Såld på Italienare
19 februari 2006 · 579 Inlägg

Det är enligt min uppfattning ditt fel

Janken Driver
19 februari 2006 · 2 111 Inlägg

Tyvärr måste jag hålla med :S...

en bil är ingen bil, då han bakom ser dig bra. Men är det en kö så ska man om det är möjligt låta bli att svänga vänster och istället försöka vända o köra in "rätt". Fick vi lära oss när vi tog lappen iaf. Sen att man inte gör så utan lägger sig mer mot mitten o blinkar i god tid tycker man ska räcka. Men tyväär finns det alltid ouppmärksamma nötter där ute. Tror du komer åka på detta dock som sagt. Sen kanske den andra åker på något från polisens sida iaf?. hur allvarliga blev skadorna då?..:S...gick de bra med alla?

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Nallen_sthlm Direktör
19 februari 2006 · 305 Inlägg

dan skrev:
Jag körde på e22, tillåtna hastighet var 90 km/h. Bakom mig har jag en lastbil som lägger sig i avlastningsfilen till höger för att lättare komma förbi mig när jag ska svänga vänster (blinkar i god tid), bakom lastbilen kommer en vanlig personbil som dra på för att komma förbi lastbilen men ser mig försent och dra till vänster för att köra om mig istället för att köra mig i rumpan. Så när jag börjar svänga efter snabbt kollat bak så klipper jag till honom i sidan och skickar iväg honom. Där fanns ingen "svänga vänsterfil" för att underlätta såna svängar.
Har frågat några trafiklärare och dom sa att ur försäkringens synvinkel bilr det mitt fel men ur polisens är det han andras fel. Lastbilen stanna som vittne och tyckte att det var den andras fel också.

Har man folk bakom sig gör man ingen vänster sväng..... Fick du inte lära dig det när du tog körkort ?

Speed limit are only for pussy
Drönirettab
19 februari 2006 · 21 761 Inlägg

När det gäller vänstersvängar så ligger man nog generellt risigt till, även om jag själv tycker att den som körde om lastbilen ska vara säker på att det är fritt fram innan omkörningen.

Hoppas ingen blev allvarligt skadad.

Hejhoppet
19 februari 2006 · 337 Inlägg

Nallen_sthlm skrev:

dan skrev:
Jag körde på e22, tillåtna hastighet var 90 km/h. Bakom mig har jag en lastbil som lägger sig i avlastningsfilen till höger för att lättare komma förbi mig när jag ska svänga vänster (blinkar i god tid), bakom lastbilen kommer en vanlig personbil som dra på för att komma förbi lastbilen men ser mig försent och dra till vänster för att köra om mig istället för att köra mig i rumpan. Så när jag börjar svänga efter snabbt kollat bak så klipper jag till honom i sidan och skickar iväg honom. Där fanns ingen "svänga vänsterfil" för att underlätta såna svängar.
Har frågat några trafiklärare och dom sa att ur försäkringens synvinkel bilr det mitt fel men ur polisens är det han andras fel. Lastbilen stanna som vittne och tyckte att det var den andras fel också.

Har man folk bakom sig gör man ingen vänster sväng..... Fick du inte lära dig det när du tog körkort ?

Precis!
Har man 2 bilar el. 1 lastbil bakom sig när man ska göra en vänstersväng så får man inte det, utan fortsätta till en högeravfart och sedan vända på den och köra tillbaka!!!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN
Drönirettab
19 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Då är det bättre uppe hos mig, man ska ha jäkligt tur om det är någon bakom när man ska svänga av från vägen.

Sharky
19 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Ja du...

Efterom han du klippte befann sig i körbanan i andra riktningen. (jag antar att det var heldraget för utom där du skulle svänga) så ligger han inge bra till. Då har han framfört sitt fordon mot körriktningen.
Men om han skulle ha skitit i att köra om dig och klippa dig i röven istället så har han sannolikt legat bättre till.

Knivigt....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Martin 9-3 Fisketokig
19 februari 2006 · 2 997 Inlägg

Uppmärksamma vänstersvängar, du borde haft större koll på andra bilen och kollat att allt var fritt innan påbörjad vänstersväng.

Stämmer det att båda klarat sig om du inte börjat vänstersvängen så ska ju du åka på det om du förflyttar dig ut från ditt körfält och in i en annan bil.

Edit. står klart och tydligt i körboken att man ska lämna företräde för bilarna i andra filerna vid filbyte och du var på väg ur din i svängen antar jag.

Lite surt.

Senast redigerat av Martin 9-3 (19 februari 2006)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
xisten sixten
19 februari 2006 · 252 Inlägg

vilka är de som har missat att man ska undvika omkörningar vid utfarter ? tongue själv anser jag att den som körde om gjorde fel eftersom han inte gjorde de på ett säkert sätt och inte såg sig för ordentligt... men sket du i att blinka så ligger du riktigt risigt till...

Sharky
19 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Trafikförordning (1998:1276)

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Vilket alltså gör det jobbigt för den som försökte klara situationen genom att köra om på vänster sida trots att " föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng".

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Phaetoon
19 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Felet är väl mer eller mindre bådas?
Du var oaktsam eftersom du inte uppmärksammade bilen bakom.
Men bilen bakom var minst lika ouppmärksam.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Saabnorden lastbils chaffis......
19 februari 2006 · 299 Inlägg

enligt min uppfattning hans fel........ man ska inte köra om i "korsningar" eller vid dålig sikt........ dessutom så sa de väl inte att det va förbjudet att svänga vänster om man hade någon bakom bara att det inte rekomenderades då de kunde lätt ske en olycka......eller?!?!

i wish my lawn was emo so it would cut itself!
Gti_Goffe
19 februari 2006 · 62 Inlägg

Enligt min uppfattning också den andras fel, dessutom alltid den som kör på bakifråns fel så om du kör han i sidan när han kommer bakifrån e de hans fel, solklart tycker iaf jag! hejsvejs i lingonskogen...

Todé
Renjägarn
19 februari 2006 · 638 Inlägg

Lagen säger bådas fel. Du ska vara uppmärksam på bakomvarande fordon. Samt att man INTE får göra en omkörning vid korsningar. Nu vet jag iofs inte hur långt bort du var från korsningen? Men men, bådas fel.

Kommer väl nånting här snart!
PeppeVectra Peppe Vectra
20 februari 2006 · 1 076 Inlägg

dan skrev:
Jag körde på e22, tillåtna hastighet var 90 km/h. Bakom mig har jag en lastbil som lägger sig i avlastningsfilen till höger för att lättare komma förbi mig när jag ska svänga vänster (blinkar i god tid), bakom lastbilen kommer en vanlig personbil som dra på för att komma förbi lastbilen men ser mig försent och dra till vänster för att köra om mig istället för att köra mig i rumpan. Så när jag börjar svänga efter snabbt kollat bak så klipper jag till honom i sidan och skickar iväg honom. Där fanns ingen "svänga vänsterfil" för att underlätta såna svängar.
Har frågat några trafiklärare och dom sa att ur försäkringens synvinkel bilr det mitt fel men ur polisens är det han andras fel. Lastbilen stanna som vittne och tyckte att det var den andras fel också.

Känns som det är den andra bilens fel, man ska ju altid avsöka trafiken å köra efter förordnaden.
Om lastbilen gick ut till höger borde ju bilen bakom lastbilen ha sett dig blinkandes å avbrutit omkörningen, han har ingen anledning att befinna sig på din vänstersida i de läget, han är både en fara för dig, lastbilschuffören och trafik i motsatt riktning. Dubbelomkörning är förbjudet i sverige så vitt jag vet.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Scratch
20 februari 2006 · 719 Inlägg

Måste ju vara den andras fel då han måste kört över heldragen linje vid omkörningen. Är iaf heldraget i alla korsningar där jag bor.

live free, die young.
Pegg
20 februari 2006 · 42 Inlägg

dan skrev:
Jag körde på e22, tillåtna hastighet var 90 km/h. Bakom mig har jag en lastbil som lägger sig i avlastningsfilen till höger för att lättare komma förbi mig när jag ska svänga vänster (blinkar i god tid), bakom lastbilen kommer en vanlig personbil som dra på för att komma förbi lastbilen men ser mig försent och dra till vänster för att köra om mig istället för att köra mig i rumpan. Så när jag börjar svänga efter snabbt kollat bak så klipper jag till honom i sidan och skickar iväg honom. Där fanns ingen "svänga vänsterfil" för att underlätta såna svängar.
Har frågat några trafiklärare och dom sa att ur försäkringens synvinkel bilr det mitt fel men ur polisens är det han andras fel. Lastbilen stanna som vittne och tyckte att det var den andras fel också.

Hans fel låter det mer som. När en framförvarande (i det här fallet lastbilen) lägger sig i avlastningsfilen så brukar det vara ett hinder (i det här fallet du) framöver eller för att underlätta omkörning för bakomvarande trafik men då ska dom vara uppmärksamma på att det e fritt fram också innan omkörningen utföres. det är också nåt man lär sig på körskolan och i den dagliga trafiken.

Vad är anledningen att du undrar om jag får fråga? är det pga att du åkt på den här incidenten.
I så fall ska väl försäkringsbolaget kunna gå in med hjälp av Polisen och avgöra vems felet är tycker jag.

"Den största skillnaden mellan pojkar och män är priset på deras leksaker" /Playboy
Johanromeo155 Såld på Italienare
20 februari 2006 · 579 Inlägg

Scratch skrev:
Måste ju vara den andras fel då han måste kört över heldragen linje vid omkörningen. Är iaf heldraget i alla korsningar där jag bor.

Inte för att hacka ner på dig som blev påkörd..
men till alla andra.. Var står det att det var heldraget i vänstersvängen eller att det är en korsning?
Kan lika gärna vara en enskild väg.
Och vänstersvängar på landsvägar ska man vara väldigt försiktig med.
Jag fick i alla fall lära mig i körskolan att man själv är skyldig om man gör en vänstersväng samtidigt som en omkörning sker.
Som jag ser det är det ingen skillnad mot att göra en vänstersväng när man blir omkörd som att gå ut och preja av en som kör om.
I detta fallet gäller inte "den som kör på är skyldig" som så många förespråkar..

Hoppas dock det löser sig dan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang