Volvo 740 GL -88 | Dör ibland

KennethL
17 februari 2008 · 412 Inlägg

Tja

Har nyligen köpt en 740 GL -88 som verkar leva i sin egna lilla värld. Den går klockrent när den väl känner för det själv, sen helt plötsligt kan den dö och går inte att starta. Lämnar man bilen ifred i en halv timme så går den igen. När jag stog utanför jobbet i fredags på lunchen så ville den självklart inte starta, sen efter jag hade slutat jobba gick den igång direkt. Den har dött totalt 3 gånger nu sen i onsdags då jag köpte bilen.

Vi kom fram till att det var bränslepumps relät först, jag tog av "locket" på relät för att se om den var trasig eller inte, när man vrider på tändningen så ser man att det fungerar. Det ska endå bytas ut eftersom att det kan vara nått skit fel i det endå.

När man åker och den dör så ser man att varvräknaren går ner till 0 sen dör den bara, sterio och lysen går fortfarande. Kan det vara nått jordfel kanske?

Är det någon som kan komma på något annat som kan strula, har funderat på om det är brott i tändkablarna eller nånting eftersom att det kommer och går hur som hellst.

Snabba svar uppskattas!

Senast redigerat av KennethL (17 februari 2008)

135
├┼┼
24 R
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
17 februari 2008 · 1 899 Inlägg

Har du kollat gnista på stiften efter det att bilen har dött?

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
faanbra
17 februari 2008 · 7 Inlägg

de är bara å byta relä, har haft samma tjaffs på min 740, även om de klickar i reläet så är de inte säkert de funkar som de ska

turboforssen Telge Drifting Team
17 februari 2008 · 5 398 Inlägg

kolla så kontakten till hallgivaren inte är trasig å hänger å dinglar å jordar sig

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
apelsinsaft
17 februari 2008 · 46 Inlägg

hallgivaren är det den där "lilla" saken som sitter till höger, mot karossen? typ en "modul" på 3x5 cm som det går in en kontakt till? den hade iaf jag fel på och då levde bilen sitt eget liv smile.

Kesler
17 februari 2008 · 3 650 Inlägg

Ne, hallgivaren sitter i fördelaren, typ bakom fördelarlocket. Det som du pratar om är tändmodulen smile

-Persson- It takes one to catch one
18 februari 2008 · 98 Inlägg

Snillen spekulerar wink

Slösa inga pengar på reservdelar som ändå lider av samma problem som ditt bränslepumps relä redan gör (kallödningar)
Öppna reläet och kolla bak på kretskortet, där är reläerna fastlödda till strömbanor som går till kontaktstiften
lödningarna där är inte helt 100 och släpper av värmen som blir.
Om du tittar noga så ser du att det är sprickor runt några lödningar.
Be någon som kan löda att löda om reläet så är det som nytt igen.

Senast redigerat av Persson-v70 (18 februari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang