Volvo 850- ersättningsoljor till Castrol TXT Softec PLus 5W-30

Andrey
18 februari 2008 · 34 Inlägg

Hej!

Är det någon som vet hur man väljer en ersättningsolja? När jag köpte min Volvo 850 då visade det sig att föredetta ägare använde Castrol TXT Softec Plus 5W-30. I en Mekonom butik sa en säljare att den här oljan inte säljs längre och det går att ersätta den med en annan - Castrol Magnatec 5W-40. Då är frågan om jag fyller på motorn med en sådan olja kan det hända någonting oförutsägbart med smörjning i motorn? Eller kanske är det bättre att byta all olja i motorn?

Tack på förhand!

twin_cam Smålänning
18 februari 2008 · 7 877 Inlägg

Andrey skrev:
Hej!

Är det någon som vet hur man väljer en ersättningsolja? När jag köpte min Volvo 850 då visade det sig att föredetta ägare använde Castrol TXT Softec Plus 5W-30. I en Mekonom butik sa en säljare att den här oljan inte säljs längre och det går att ersätta den med en annan - Castrol Magnatec 5W-40. Då är frågan om jag fyller på motorn med en sådan olja kan det hända någonting oförutsägbart med smörjning i motorn? Eller kanske är det bättre att byta all olja i motorn?

Tack på förhand!

Är ingen fara att fylla på med sån olja. Men det är bättre att byta all olja i motorn, ja. Skadar aldrig. Hellre en gång för mycket än en gång för lite.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Koop
18 februari 2008 · 1 867 Inlägg

Magnatecen är dessutom en skitfin olja, funkar lika bra i din farfars almera som i din turbobest.

Vill du fortsätta köra på 5w-30 så köp SLX Longtec 5w-30 på Mekonomen istället, den är speciellt avsedd för volvos med Longlifeintervall.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
cleo355
18 februari 2008 · 244 Inlägg

en rättelse där..

SLX för volvo är en 0W-30 idag..

Rätta namnet

Castrol SLX Professional for Volvo Cars 0W/30

Senast redigerat av cleo355 (18 februari 2008)

Koop
18 februari 2008 · 1 867 Inlägg

oops, my bad. klart det är en 0w-30

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
cleo355
19 februari 2008 · 244 Inlägg

Koop skrev:
Magnatecen är dessutom en skitfin olja, funkar lika bra i din farfars almera som i din turbobest.

Vill du fortsätta köra på 5w-30 så köp SLX Longtec 5w-30 på Mekonomen istället, den är speciellt avsedd för volvos med Longlifeintervall.

bara en liten notis här.. bara för att oljan e en longlife olja så innebär inte det att man kan flytta fram bytesintervallerna på oljebyte på en volvo 850, bara så att ingen misstar sig..

cleo355
19 februari 2008 · 244 Inlägg

Andrey skrev:
Hej!

Är det någon som vet hur man väljer en ersättningsolja? När jag köpte min Volvo 850 då visade det sig att föredetta ägare använde Castrol TXT Softec Plus 5W-30. I en Mekonom butik sa en säljare att den här oljan inte säljs längre och det går att ersätta den med en annan - Castrol Magnatec 5W-40. Då är frågan om jag fyller på motorn med en sådan olja kan det hända någonting oförutsägbart med smörjning i motorn? Eller kanske är det bättre att byta all olja i motorn?

Tack på förhand!

ska se om jag hinner prata med castrol idag så ska jag höra med dom vilken olja som ersätter Softec Plus. För jag kan till 100% säga att det inte e magnatecen iaf..

Koop
19 februari 2008 · 1 867 Inlägg

Jag ska se om jag kan ringa Dennis på castrol eller nån produktansvarig uppe på mekonomen och kolla med dom vilken olja som ersätter.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Ahlsen
19 februari 2008 ·

Andrey skrev:
Hej!

Är det någon som vet hur man väljer en ersättningsolja? När jag köpte min Volvo 850 då visade det sig att föredetta ägare använde Castrol TXT Softec Plus 5W-30. I en Mekonom butik sa en säljare att den här oljan inte säljs längre och det går att ersätta den med en annan - Castrol Magnatec 5W-40. Då är frågan om jag fyller på motorn med en sådan olja kan det hända någonting oförutsägbart med smörjning i motorn? Eller kanske är det bättre att byta all olja i motorn?

Tack på förhand!

ett litet insider tips:) finns att köpa på din bil (volkswagen)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang