5462
Sök

Motorproblem, Volvo 740 GL -88

412 Inlägg
19 februari 2008
Trådstartare
Tja,

Köpte nyligen en 740 GL -88, första gången jag provkörde bilen så dog den. (tror att den har stått ett tag) Dagen efter gick den när jag kom och skulle hämta den så jag trodde att felet var grejat. Nu, efter ett par dagar så är det samma skit igen. Bilen är lättstarad, går bra ett tag sen bara tvärdör den. Sterion och lysena fortsätter att gå men motorn stendör bara hur som hellst, går heller inte att starta på ett tag. Sen om du provar en 20-30 min senare så går den. Det har inte att göra med hur lång tid man åker eller nått, ibland kan det vara 10 min ibland 2-3 timmar. Har kikat på soppapumpsrelät och det är helt.

Grejer som jag borde kolla:

- Vatten i tanken
- Soppa pumparna
- Fördelarna? (fukt eller nått sånt)

Sen kan jag inte komma på något mera. Ska börja med att hälla i ett par liter Etanol i tanken och se om det hjälper, annars blir det till att greja pumparna om ingen annan kan komma på en billigare och snabbare lösning.

(Soppapumpsrelät byter jag nog endå, billigt och försäkerhetens skull)

Lika bra att säga att ibland när man ska starta bilen för första gången på morgonen så går det inte heller, sen om man provar igen på lunchen så går den som vanligt..

Tack för svar!

135
├┼┼
24 R

plattsättare!
804 Inlägg
19 februari 2008
kan ju va en osynlig spricka i fördelarlocket svårt att se dom testa byt det

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

3 650 Inlägg
19 februari 2008
Felet på din bil är nog tempgivaren

edit, efter nogrannare läsning så såg jag att tiden mellan "stoppen" varierar

vad är det för motor?
Senast redigerat av Kesler (19 februari 2008)

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
19 februari 2008
byt temp givaren, sitter under insuget.. köp en på skroten kostar en 20 lapp ist för en ny för 300.. En kompis hade samma fel på sin bil o efter bytet så gick den klockrent wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
19 februari 2008
Kesler skrev:
Felet på din bil är nog tempgivaren

edit, efter nogrannare läsning så såg jag att tiden mellan "stoppen" varierar

vad är det för motor?

B230f

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

3 650 Inlägg
19 februari 2008
okej, fast det låter lite skumt att du ibland kan köra 2-3 timmar innan den dör och ibland bara några minuter. om det hade varit temp givaren så borde den väl börja gå dåligt direkt när motorn blir varm.
Men prova att byta temp givaren till sprutet, annars skulle jag gissa på nån annan givare, typ svänghjulsgivarn

3 650 Inlägg
19 februari 2008
Blomsterberg skrev:

det låter också troligt

OEM <3
6 957 Inlägg
19 februari 2008
Kesler skrev:
Blomsterberg skrev:

det låter också troligt

Lite fel ställe för en sån här tråd? Finns ju Motor på index...

OEM <3

385 Inlägg
19 februari 2008
Kolla så att tanken får luft smile så att dä inte "suger" ihop den, min crx va så förut.

412 Inlägg
20 februari 2008
Trådstartare
Tiurinen skrev:
Kolla så att tanken får luft smile så att dä inte "suger" ihop den, min crx va så förut.

Var också inne på det först, att det vart vakuum i tanken.

Har troligtvis hittat felet nu, jag provade att dra i ett par liter etanol i tanken (eftersom att det är sprit) och det hjälpte. Bilen har stått över vintern så det har blivit kondens i tanken. Bilen har gått hela dagen utan problem, tack för alla tips även om jag löste det på annat vis. smile

*EDIT*
Nej, jag hade bara flyt igår när jag fick den att gå hela dagen. Dog idag igen som vanligt. Ska titta på fördelar locket imorgon få se om det hjälper!
Senast redigerat av KennethL (21 februari 2008)

135
&#9500;&#9532;&#9532;
24 R

Sök