7497
Sök

missljud framifrån (Renault Clio -01)

5 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Sen en kort tid tillbaka har min kära Renault Clio -01 börjat låta. Den börjar låta framifrån (vad jag tror) efter en stunds körning och det är ett slags vibrerande och skarpt ljud (lljudet låter ungefär som ljudet som uppstår när man kör på skarpa vita vägmarkeringar). Bilen låter bara när jag släpper på gasen. Den låter inte jämt. Speciellt inte när jag körde den till bilverkstaden för en provkörning såklart :-(

Jag kör inte så mycket med den och har nu bara kört kortare sträckor och som sagt, i fredags lät den inte men i söndags lät den igen.

Vad kan det vara?

Tacksam för svar!

*Edit:
Jag förtydligade rubriken lite.
Välkommen till garaget.org
Mvh Moderator (Phaetoon)

RS
886 Inlägg
5 februari 2008
är det ett skrapande ljud eller gnisslande ljud?

Focus RS

5 Inlägg
5 februari 2008
Trådstartare
Hej!

Det är nån slags blandning, det låter som om nåt går emot liksom. Svårt att förklara när man inte kan nånting om bilar. sad Det är nog mer som ett skrapande ljud, låter lite som "who, who-who-who" när jag släpper gasen, och det kan börja med ett enstaka "who" för att sedan komma mera/tätare med färden.

Den var inne på 10 000 milaservice i november och då såg bromsarna fram fina ut. Har haft lite problem med drivaxeldamaskrarna (klamrana har släppt och läckt fett men åtgärdats) tidigare om det kan ha någon betydelse.

Är min beskrivning till någon hjälp?

RS
886 Inlägg
5 februari 2008
Hmm skitsvårt att avgöra vad det kan va och det är ju jävligt svårt att beskriva ljud i text big_smile Kan ju va bromsar, hjullager eller va som helst liksom...Bästa e väl att åka till en verkstad o be dom åka med!

Focus RS

5 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
For your information: Det var höger drivaxel som nu är åtgärdat.

3 235 Inlägg
21 februari 2008
Hjullager kan nog låta sådär, bada skrapande och gnisslande.

Om du har kört en stund med felaktig hjulinställning kunde du ha kört sönder lagren.

Drivknutar kan nog också vara orsaken till missljudet.

244 Inlägg
21 februari 2008
engolf skrev:
Hjullager kan nog låta sådär, bada skrapande och gnisslande.

Om du har kört en stund med felaktig hjulinställning kunde du ha kört sönder lagren.

Drivknutar kan nog också vara orsaken till missljudet.

haha.. kanske ska läsa alla inlägg innan du skriver något..

han skrev ju två timmar innan vad felet var.. tongue

Sök