motorn tickar behöver man vara orolig ?

HardCore
22 februari 2008 · 321 Inlägg

klimpan skrev:
ha idag varit på ford och automeck båda sa att den läcker nån stans därför låter det som den tickar antingen är det grenröret som är spruket eller toppen och även packningen till främre röret som jag bytte för nån månadsen verka mest vara den packningen som är kass hoppas jag på tongue men bilen går som den ska .

Är ju rätt stor skillnad mellan tickande ventiler och ljudet som blir vid läckande grenrörspackning roll Och vanligast är att packningen till downpipen läcker.

klimpan
22 februari 2008 · 2 600 Inlägg

svårt för en som inte är så bra på motorer att avgöra om den tickar tycker jag för mig så tyckte jag att den tickade. men få se ska bytta olja och filter me. den kankse tickar me lite därför det blir lite svårt att avgöra.

gör som jag kör gubba racer=)
Kia Ceed (2014)
olirc
22 februari 2008 · 245 Inlägg

HardCore skrev:

klimpan skrev:
jadu kanppt man våga säga det tongue men det är olja ifrån biltema dom är ju godkännda men ha funka bra för många andra min pappa kör me det me ha inte hafft några problem. tro det är 10 .40 ojla

Har själv testat det på flera motorer och det är skit, funkar i ett par hundra mil sen måste den bytas. Kör numera på Castrol 10/40(tror jag) mineral. Kostar ca. 270kr/4L på Mekonomen.

270:-/4 L när syntet kostar mindre på Biltema? Hm kör själv på syntet 5-40 ifrån Biltema och har så gjort i flera år utan problem. Erkännas skall att den Opel Astra jag har tickar mer sen byte ifrån den olja som var i men i övrigt så har jag inte märkt nåt speciellt så det är nog den vanliga "kan inte bevisa men Biltema säljer bara skit" mentalitet som råder här på gorg.

Återkommer senare när jag vet mer om hur kamremmen håller som också är inköpt på Biltema men hittils så har den hållt > 300mil så jag tror nog den håller dom 6000 mil eller 4 år som Opel rekomenderar för Astra <98 även om det kommer at svida hos en del Biltemahatare som inte har nått bevis på vad dom framför och nej jag är inte eller har nån relation till Biltema mer än att jag är en låginkomsttagare!

Senast redigerat av olirc (22 februari 2008)

A_Lindahl Lite överallt..
22 februari 2008 · 612 Inlägg

Inte för att vara negativ, men varför vara snål på något som är så pass viktigt till bilen?

Lägger hellre till nån 100-lapp och får riktig olja, istället för Biltema. Inge ont mot Biltema, men oljan skilljer sig mot t.ex. Mobile 1.

Det finns tre slags män som inte förstår sig på kvinnor: unga, gamla och medelålders.
t2r
22 februari 2008 · 302 Inlägg

jag tror de är bättre med täta olje byten med en duglig olja, än en skitdyr olja som byts väldigt sällan....
eller vad tror ni?

skallman
23 februari 2008 · 91 Inlägg

Men, ja tror det blir billigare att satsa på en något dyrare olja för 500-600kr/4l och byta var 1000mil, än att handla biltemas helsyntet för ca 250kr/4l och byta oftare 300/400mil.

engolf
23 februari 2008 · 3 235 Inlägg

Långa oljebytesintervaller är inte att frekommendera.

Även om biltemaolja inte håller lika bra i längden som andra oljor (vilket hittils inte har bevisats), så är det nog bättre att byta olja lite oftare (t ex tre gånger om året istället för två), bara för att få ut allt som samlas i oljan i filtret.

roxe Jesus didn´† Tap
23 februari 2008 · 1 146 Inlägg

Alltid kört med Mobil 1, men antagligen för att jag får det gratis tongue

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
HardCore
23 februari 2008 · 321 Inlägg

olirc skrev:

HardCore skrev:

klimpan skrev:
jadu kanppt man våga säga det tongue men det är olja ifrån biltema dom är ju godkännda men ha funka bra för många andra min pappa kör me det me ha inte hafft några problem. tro det är 10 .40 ojla

Har själv testat det på flera motorer och det är skit, funkar i ett par hundra mil sen måste den bytas. Kör numera på Castrol 10/40(tror jag) mineral. Kostar ca. 270kr/4L på Mekonomen.

270:-/4 L när syntet kostar mindre på Biltema? Hm kör själv på syntet 5-40 ifrån Biltema och har så gjort i flera år utan problem. Erkännas skall att den Opel Astra jag har tickar mer sen byte ifrån den olja som var i men i övrigt så har jag inte märkt nåt speciellt så det är nog den vanliga "kan inte bevisa men Biltema säljer bara skit" mentalitet som råder här på gorg.

Jadu, kan det bero på att dessa motorer enbart ska gå på mineral? wink Finns vissa saker jag också köper på biltema, men det är inte ofta bildelar utan brukar vara garagetillbehör.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang