5496
Sök

byta motor i Amazon från -68

303 Inlägg
23 februari 2008
Trådstartare
har tänkt lägga i en Volvo B230ft i min Amazon. Bilen är ifrån 68, så några riktiga avgaskrav gäller väl inte?
och sen måste jag väl regga om den för att bli laglig?!, vad blir den då omreggad till? amatörbygge?, utbytt motor upp till ett X antal hk?,  eller?

vill veta lite mer. smile ... motorn jag vill slänga i är från 1996->+
                                 bilen är ifrån 1968...

///Simme

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 februari 2008
bättre att regga med b230fk (ltt=136hk) det är samma motor som b230ft förutom tryckklockan, vet ej effektgränserna för amazon, men skulle tro att 136 är mer än tillåtet, då gäller det att regga som ombyggtfordon
dvs. man byter motor, låda, bakaxel och bromsar som är dimesionerade efter motorns effekt

bästa är att fråga sfro (sveriges fordonsbyggares riksorganisation) det är dom som har hand om att inspektera och godkänna ombyggda fordon
http://www.sfro.com/

Jonas

482 Inlägg
23 februari 2008
det blir väl bara reggad med annan motor, Sen beror det ju på vad det är om det är en likvärdig motor med liknande effekt tror det va max 10-20 % mer , Sen kund man få regga den med högre utan o bygga om allt annat med än mer effekt men då skulle motorn va kattad(ett undantag som inte alltid gäller) Men det bästa är ju att prata med dom, läste en artikel i bilsport för ett tag sen om just detta så du kan ju kolla där om du har den tidningen

just real power
no turbo shit

Street racer och galen Lärling :)
163 Inlägg
23 februari 2008
om du bara ska byta motor och funderar över det vänd dig till bilprovningen går att ringa å fråga så får du veta kraven till amazon kommer inte ihåg dom nu utantill men om du ska byta motor låda bakaxel samt framvagn + hela broms systemet då kontaktar du sfro för då blir den ett ombyggt fordon håller på med det nu angående en bil då den inte såldes officiellt i sverige så måste jag sfro bes den för bilprovningen har ingen fordonsfakta över den men det finns över amazon. ett stort + du har är att det är en 68 nya baxaxel upphängningen iallafall wink

Oldsmobile Styled To Lead Built To Last

Sök