3864
Sök

Macintosh dator, bra dåligt som bildator

629 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#1
tjenare tjenare jo dä ä ju så att jag har letat efter en huvudenhet med DVD spelare, ett tag nu. Men så kom jag te ett forum som prata på att ha dator i bilen istället låter ju än roligare än huvudenhet tycker jag tongue å billigare;) (i alla fall om man jämför med de DVD spelare jag tittat på JVC, Pioneer, Sony m.m.). Men nu är dä så att jag har tänkt mig en Macintosh G3 (Blue & White) å jag har aldrig haft en sådan dator förr i hela mitt liv (macintosh alltså inte själva processorn lr va G3 va nu igen) så är de sämre kanske bättre lr lika med de hederliga PC datorerna??

Också vill jag jämnt se ifall nån kan rekommendera en bra å någorlunda stor skärm (minst 7") som jag skulle kunna använda till Mac:en. helst motoriserad så den inte ä framme hela tiden, går bra utan också givetvis.wink

Också vet jag att man behöver en omvandlare å dä har jag funnit en också -> "Ger hela 150 watt kontinuerlig strömförsörjning (max 300 watt). Power Invertern omvandlar 11-15 Volt till 230Volt/50HZ" Ska bara vänta tills fredan så pengarna rullar in å så ska dä handlas cool. Men det är inget mer jag behöver än dator skärm kablar givetvis å ström omvandlaren??

Sen ännu en fråga här, jag har ju en sån där "Argosy Mobile Video HDD" liggnas hemma å med ett antal ex HD's, den har ju video utgångar (L,R) 1 ljudutgång å scart så man behöver bara plugga in strömmen å scarten i tv:n så funkar den som en dvd spelare, kan man inte ta denna istället för datorn å ha den inkopplad te en skärm, bara undrar??

Jag hade sökt efter mac, macintosh, å även kollat igenom nästan alla forum inlägg med ordet dator inblandat, men fann ingen som använt macintosh lr frågat de frågar jag nu har frågat, sry ifall jag missa ett inlägg som svarar på alla dessa frågor, men man ä ju bara mänskilg vet ni wink


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 februari 2008
#2
Jag hade inte valt mac utan en pc istället.

PC kan man ju få i tex itx, nano-itx, pico och flertalet andra ultra-små format.

Här har du en komplett PC stor som en 3,5"-hårddisk:

http://www.sweclockers.com/nyhet/7078-3 … an_kontron

Sök efter tex bil-dator, car-pc osv på sweclockers så hittar du mängder med trådar om vad man kan stoppa i bilen smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

629 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#3
jo sån där såg jag på ebay trodde att dä va ploj lr nåt men dä va dä visst inte, men jag får fundera lite på detta, Men de lär vara dyrare än 300 spänn va?? du vet möljigtvis inte vart de finns att köpa

Men du vet inte ifall man kan göra så som jag skrev med HD läsaren??


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 februari 2008
#4
Ingen aning om det funkar men i teorin borde det ju göra det tongue

Och ja, ska man ha en *riktig* bil-pc så lär det nog gå på lite mer än 300kr.......   roll  big_smile

Typ 300kr gånger tio så *börjar* vi snacka grejor, 7.1-ljud i bilen, trådlöst internet, GPS osv smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

629 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#5
jo jo men jag behöver bar basen av en dator också är det mest som en test dator för att se hur man ska gå te väga med grejer å se ifall jag blir nöjd den kostar ju ädå bara 300 spänn så va f*n, ifall jag blir nöjd sätter jag in lite delar jag har liggnas hemma från kraschade datorer å så. Dä jag saknar ä moderkort, processor å ja ett anständigt chassi fast jag tror jag gör ett sj i rostfritt, lr om jag gör det i aluminum får se

EDIT: Ska testa så fort jag får ström omvandlarn, så får vi se hur dä går med den teorin tongue

Denna dator har jag tänkt mig när jag får sålt den jag skriver med nu lr när jag får tillräckligt med pengar till den -> http://www.mrpc.se/prod_view.php?produc … parent=182 kanske ta ner på nåt så den inte ligger på så hög watt lr, 200 watt ä kanske inte så mkt lr tyckte dä stod att PSU:n ligger på dä å så blir dä väl lite + i kanten av de andra delarna i datorn
Senast redigerat av P--JawZ--K (27 februari 2008)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 februari 2008
#6

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

629 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#7
Aah tack så mkt å gonatt på dig å


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 februari 2008
#8
Den där media-burken är helt fel för bil-pc.

Alldeles för kraftig processor, äter bara en massa ström i onödan, dvd-brännare är ju inte heller särskilt nödvändigt såvida jag inte missar något tongue och drar nog en hel del mer ström än en car-pc gör.

Fler länkar:

http://www.sweclockers.com/album/?id=424

http://www.sweclockers.com/album/?id=220
http://www.sweclockers.com/forum/showth … did=632987   verkar som om allas vår Hammarslag har varit framme här och gjort en egen bil-pc big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=RAubCPJhS_U   här har du en som kör med mac.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

629 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#9
"kanske ta ner på nåt så den inte ligger på så hög watt lr" moderkortet har stöd för vanliga processorer å ja dvd läsarn va också på ta bort listan även HD:N te en kanske 80 100 GB lr mindre behöver ju inte ha så jävla mkt på en å samma gång wink


629 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#10
Det var en sån där Skärm jag kolla på som satt i saab 9000, tror dä va den för 995 i alla fall, jävla snyggt å bra bild tyckte jag dä såg ut å va å



Sök