3863
Sök

koppla till 2ohm?

493 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#1
Hej

JO jag har en fråga och undrar hur man kopplar ner till 2ohm? tex om man har 2st basar som är 4ohm och man bygger dem i en låda och sen köper ett steg och sätter dem på då är det ju så att steget blir ju starkare med 2 ohm men basarna är 4ohm. räta mig om jag har fel om basarna är 4ohm så går det väll inte och få ner dem i 2ohm över huvudtaget?

Mvh
Martin

264 Inlägg
27 februari 2008
#2
jo, det går att, paralellkoppla basarna så får du 2 ohm. wink


Team Autohifi!
865 Inlägg
27 februari 2008
#3
2st 4ohms basar parallel kopplade med varandra ger 2ohms last för ett slutsteg.
( båda basarnas plus till plus på steget och lika dant med minus)


bil intreserad anläggare
467 Inlägg
27 februari 2008
#4
om man ska ha 2 st basar och driva dom i 2omh ska man köpa basar med 4 ohm talspole och sedan paralel kopla dom då drivs dom i 2 ohm.

parallel kopla är att koplla minus på ena basen till minus på andra basen och sen in i stegets minus för högtalare. samma för +

//mackan


493 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#5
MrCalle skrev:
2st 4ohms basar parallel kopplade med varandra ger 2ohms last för ett slutsteg.
( båda basarnas plus till plus på steget och lika dant med minus)

så om jag har fattat detta rätt så om man bryggar basen och kopplar båda basarna i samma + och samma - så blir det 2 ohm? big_smile

bil intreserad anläggare
467 Inlägg
493 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
#7
ahh ok då vet jag big_smile tack så mycket för alla svar ^^

263 Inlägg
27 februari 2008
#8
2 st dubbelspoliga 4 ohms basar kan du köra i antingen 4 eller 1 ohm. Är dem enkelspoliga blir 2 ohm.
Senast redigerat av _Jacob_ (27 februari 2008)

Bjuuuu han!!


Sök