5069
Sök

Bytabilmodell med motorbyte.

JDM
593 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Tjenare, jag läste om reglerna för motorbyte och jag känner inte riktigt att jag fick veta exakt hur det går till.

Jag har en honda civic LSi från 92, jag tycker den är lite mesig och vill därför så småning om swappa motor och göra om bilen till en VTI genom att hänga i en 160hk 1,6 liters motor med V-tec från en honda civic VTI istället för min LSi motor på 90hk och 1,5 liter. Vad gäller lagarna om detta, jag byter alltså inte till en annan bilmodells motor utan jag konverterar endast till sportversonen (VTI) av samma bilmodell och år som jag redan har.

Tack på förhand // Axel

Det ska vara JDM och bana!

Smålänning
7 887 Inlägg
28 februari 2008
Hör med Bilprovningen.

Är nya regler nu, så bara motorn kommer från en bil av samma årsmodell eller nyare och ALL avgasrning tas med så ska det funka. Dock får det inte överstiga karossens maxvärde på effekt och vridmoment, för då måste du modda mer för att få igenom den som ombyggt fordon.

MAX effekt och vrid borde Honda kunna tala om för dig smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

10 287 Inlägg
28 februari 2008
Vi tar det igen:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

Där:

För bil som INTE är ombyggt fordon  finns numera inga formella regler utan bara Bilprovningens egna tolkningar. De säger i princip att 1976-88 kan man få stoppa i en motor med katalysator (som tidigare) utan avgasintyg. Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

Dvs:

Men 1989 och nyare krävs numera ett nytt körcykelprov vid motorbyte, det räcker inte med jämförande intyg. Körcykelprovet är svindyrt så i praktiken är det omöjligt att byta motor i bilar av årsmodell 1989 och nyare om det INTE är ombyggt fordon.

Om någon tror nåt annat - glöm det. Gustaf Ulander är rikslikare i ämnet.
Om någon VET nåt annat - ta upp det till diskussion med Gustaf.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök