3166
Sök

Audi 100 92 ryckig gång vid låg bensinnivå?

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Tjenare, har lite strul med min relativt nyinköpta audi 100. Var ute och åkte idag och tankmätarnålen började närma sig reserven. Motorn började då att kännas orkes lös och ryckig. Den ryckte lika mkt hur mkt ja än varvade. Sen åkte jag ner o slog i 15 liter bensin, helt plötsligt orka den igen o ryckte ingenting längre.

1. Kan de vara fel på soppamätaren och att de nästan var tomt i tanken?(nålen stod i början på reserven)
2. Kan de vara vatten i tanken?
3. Kan de vara luftningen till tanken som inte fungerar så att de blir vakum i tanken?

Tänkte om nån har liknande erfarenheter.. bytte btw soppafilter här om dagen, den starta inte me de gamla som satt.

Tacksam för svar smile

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)

136 Inlägg
27 februari 2008
kan vara bränslepumpen , prova även och gör en spridar rengöring finns sånt medel o köpa på t,ex mekonomen !

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
27 februari 2008
En volvo 740 jag hade "ryckte". På den hade matarpumpen som pumpar till insprutningspumpen lagt av.

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
27 februari 2008
Trådstartare
Jo men de konstiga tkr ja är att den går bättre när man slår i mer bränsle? Pumpen borde väl pumpa på lika bra när de börjar närma sig reserven?

Kan också nämna att tanken "suckar" när man vrider bort soppalocket.. den suger alltså i sej luft.. så kanske lutar åt det hållet iaf? Äre nån som vet hur luftningen till en Audi 100 fungerar? Är det nått returrör som går fram till motorn elr någe liknande? Elr sitter de i påfyllningsröret?

Detta måste redas ut då jag har kortstubin när saker inte fungerar som de ska hehe wink

Forummoderator
9 299 Inlägg
28 februari 2008
Tall3n skrev:
Jo men de konstiga tkr ja är att den går bättre när man slår i mer bränsle? Pumpen borde väl pumpa på lika bra när de börjar närma sig reserven?

Kan också nämna att tanken "suckar" när man vrider bort soppalocket.. den suger alltså i sej luft..

Nyare bilar pumpar ofta med lägre tryck när sopan börjar ta slut, men det är väl tveksamt att det gäller din 15 år gamla Audi?

Det pyser väl oftast lite när man vrider av locket. Det verkar orimligt att undertrycket i tanken skulle bli så stort att det påverkar pumpens effektivitet. Det vore en annan sak om du hade en förgasarbil med mekanisk pump.
Du kan ju enkelt eliminera/bekräfta den misstanken genom att öppna locket om bilen börjar gå dåligt igen.

Jag tror du har skit i tanken, sediment helt enkelt. När nivån sjunker blir det mer smuts per bensindroppe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Nätverkstekniker(snart)
164 Inlägg
28 februari 2008
Trådstartare
Nyare bilar pumpar ofta med lägre tryck när sopan börjar ta slut, men det är väl tveksamt att det gäller din 15 år gamla Audi?

Det pyser väl oftast lite när man vrider av locket. Det verkar orimligt att undertrycket i tanken skulle bli så stort att det påverkar pumpens effektivitet. Det vore en annan sak om du hade en förgasarbil med mekanisk pump.
Du kan ju enkelt eliminera/bekräfta den misstanken genom att öppna locket om bilen börjar gå dåligt igen.

Jag tror du har skit i tanken, sediment helt enkelt. När nivån sjunker blir det mer smuts per bensindroppe.

Aa de blir väl eventuellt till att kolla de nu till helgen, borde väl kunna sitta nån avtappningsplugg till tanken? Annars så äre väl helt enkelt pumpen som börjar ge upp tongue

Aja, tack för förslagen smile

13 Inlägg
29 februari 2008
Tanken kan vara ihopsugen..Kan vara tanklocket som är felet är det ett tillbehörs lock?

208 Inlägg
29 februari 2008
hade typ samma i min gamla golf... är ju uppbyggt på samma sätt... började gå ryckigt när jag hade lite soppa i tanken... böt båda soppapumparna och då blev det mycket mycket bättre. det försvann helt.

är ju en förpump i tanken. sen hjuvudpumpen framför bakaxeln. lika å byta båda, kostar int många kronor på typ mekonomen/biltema/laitis. el dylikt ställe!
Senast redigerat av AntonK (29 februari 2008)

Wrum!

945 Inlägg
29 februari 2008
är det plasttank på bilen eller en plåttank?
Hur som helst, man kan få probs liknande dom du beskriver om man har skit i tanken.
När soppanivån är låg så lägger sig flagor och elände i vägen för outtaken.
Senast redigerat av TTTTT (29 februari 2008)

blinka blått om du vill rejsa!

Sök