4751
Sök

Konstig lambda B230FT

385 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
Hej! Jag ska nog skriva vad jag hade för problem innan lambda lampan, jag hade för hög tomgång och kom fram till att någon hade nog pillat på spjäll kontakten (den som klickar när man gasar) så jag skruvade lös den och då stängde spjället som det ska och jag fick bra tomgång ( jag skriver detta om lambdan har någonting med detta att göra)

Och nu är det som så att om jag står på tomgång "länge" kanske i ca 5 min så tänds lambda lampan och om jag åker då så har jag ingen tomgång ett tag.

Jag felsökte första gången det blev såhär och då stog det: signal till lambdasond felaktig, så jag släckte lampan men nu blev det så igen när jag stod på tomgång. sad

Snälla hjälp mig jag börjar bli j*vligt trött på bilen.

MYCKET tacksam för svar !

Mvh christoffer

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 februari 2008
Undrar om inte din tomgångsjustering gör att bilen aldrig går ner i open loop som den skall göra på tomgång utan försöker ligga och lambda reglera. Bilen kommer att gå för magert för att ge lambda 1 och motorstyrdonet kommer tända lambda lampan/skriva en felkod. Taskig tomgång på en insprutningsmotor skall inte justeras genom gasspjället utan via tomgångsmotor etc.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

385 Inlägg
29 februari 2008
Trådstartare
zovix skrev:
Undrar om inte din tomgångsjustering gör att bilen aldrig går ner i open loop som den skall göra på tomgång utan försöker ligga och lambda reglera. Bilen kommer att gå för magert för att ge lambda 1 och motorstyrdonet kommer tända lambda lampan/skriva en felkod. Taskig tomgång på en insprutningsmotor skall inte justeras genom gasspjället utan via tomgångsmotor etc.

Mvh Magnus

det låter ju verkligen som att du vet vad du talar om, om jag ändrar tillbaka spjället så jag får för hög tomgång , hur ska jag då ställa ner tomgången ? jag har mätt upp tomgångs motorn och det var inga fel på den.

671 Inlägg
29 februari 2008
Hej
Jag fick liknande problem efter jag byggt om runt motorn och startade upp bilen...

Plugga igen luftslangen från tomgångsmotorn till spjällhuset.
Ställ tomgången... med spjällägesgivaren..
När den går på önskat varv slå av motorn anslut slangen och starta om.

Funkade för mig när min tomgång dummade sig.
Efter att jag bytt LMM,Spjällägesgivare,spridare,btr,ändrat position på öppet luftfilter..

Lycka till
e

385 Inlägg
1 mars 2008
Trådstartare
endorfinslaven skrev:
Hej
Jag fick liknande problem efter jag byggt om runt motorn och startade upp bilen...

Plugga igen luftslangen från tomgångsmotorn till spjällhuset.
Ställ tomgången... med spjällägesgivaren..
När den går på önskat varv slå av motorn anslut slangen och starta om.

Funkade för mig när min tomgång dummade sig.
Efter att jag bytt LMM,Spjällägesgivare,spridare,btr,ändrat position på öppet luftfilter..

Lycka till
e

Det var exakt så jag gjorde när jag ställde tomgången, men nu när man står på tomgång en längre stund så tänds lambda lampan, jag vet inte om den skulle ha tänds innan jag ställde tomgången via spjällägesgivaren eftersom att jag aldrig stod så länge på tomgång.

Tack så mycket för svar !

Sök